Oscaři 2015: Urážlivá a předvídatelná fraška 2/2
Moje prskání nad americkou Akademií filmového umění a věd máme (zčásti) úspěšně za sebou, tak se tedy pojďme konečně podívat na nominované umělce v hlavních a v pár vedlejších kategoriích, říct si, kdo z nich si tu zlatou sošku Oscara v neděli odnese, a poodhalit si, jak Akademie při výběru přemýšlí. Když jsme si tuhle prognózu dělali vloni, vyšlo nám 5/6 kategorií (Přece kdo mohl čekat, že Akademici vážně obdarují soškou Lupitu Nyong’o?), tak schválně, kolik to bude tentokrát…
Nejlepší herec v hlavní roli
Nominovaní: Bradley Cooper (Americký sniper), Benedict Cumberbatch (Kód Enigmy), Steve Carell (Hon na lišku), Michael Keaton (Birdman), Eddie Redmayne (Teorie všeho)
Opomenutí: Jake Gyllenhaal (Nightcrawler), Timothy Spall (Mr. Turner), David Oyelowo (Selma), John Lithgow & Alfred Molina (Ta zvláštní láska)
Vyhraje: Michael Keaton (Birdman)
EDIT: Vyhrál Eddie Redmayne (Teorie všeho)
Akademici mají rádi příběhy. A teď není ani tak řeč o příbězích na plátně jako spíše o příbězích nominovaných herců a výherců. Matthew McConaughey vloni vyhrál Oscara z velké části proto, že se dokázal odrazit ode dna romantických komedií a povýšit svou kariéru na seriózní úroveň. Sean Penn si v roce 2009 odnesl sošku proto, že jím ztvárněný Harvey Milk byl historicky významnou postavou boje za práva homosexuálů, a Akademie vycítila, že se v Americe vůči gay komunitě mění klima, a že by tedy jeho výhra mohla pro Oscary znamenat dobrou reklamu. Z podobného důvodu byl o pár let později oceněn Jared Leto za roli transsexuála v Klubu poslední naděje. Tedy… jednak z tohoto důvodu, ale také díky historce o shození spousty kil a kompletní depilaci těla. A Michael Keaton Oscara letos vyhraje prostě proto, že bude tato cena nádhernou tečkou za příběhem o návratu starého herce na výsluní. Aby také ti akademičtí stařešinové takový příběh nesežrali i s navijákem…
Opakuji, že samotné herecké či filmové umění se v těchto kategoriích hodnotí až na posledním místě. Před ním mají přednost kampaně studií, interní pletichy metuzalémské oscarové komise a příběhy, které by nominace a výhry potenciálně vyprávěly. Skvělé příběhy by možná vyprávěli i všichni ti opomenutí herci, ale David Oyelowo doplatil na špatnou oscarovou kampaň studia Paramount; a na Jakea Gyllenhaala, Timothyho Spalla a dvojici z Té zvláštní lásky, za jejichž nominace by před vyhlašováním a/nebo v době premiéry filmů dala většina lidí také ruku do ohně, nejspíše mezi výslednou pěticí nezbylo místo.
Možná vás teď zarazilo, že po tom všem prskání o upozaďování žen a rasových minorit najednou píšu o tom, že Akademie hodila klacek pod nohy i Gyllenhaalovi, Spallovi, Molinovi a Lithgowovi, čtveřici bělochů. Oni to bělošští muži sice nemají v Hollywoodu tak těžké jako ostatní demografické skupiny, ale ani oni nemají na růžích ustláno. A bylo by ode mě dost slepé a pokrytecké, kdybych neuznal, že si Gyllenhaal alespoň tu nominaci za svůj výkon v Nightcrawlerovi zasloužil. Timothy Spall, pro nějž je postava malíře J. M. W. Turnera celoživotní rolí, by byl ještě vhodnějším kandidátem; a podobně je to do určité míry i s Molinou a Lithgowem. A stejně tak si kdysi zasloužili oscarové uznání například režisér Christopher Nolan za Temného rytíře a Počátek či herec Leonardo DiCaprio za spoustu svých rolí… Tahle jména prostě jen ještě více dokazují, jak moc není oscarová Akademie v kontaktu s filmovou realitou, jíž s takovou pompou každoročně hodnotí.
Pojďme se ale vrátit k letošním nominovaným. Kdo v té pětici „nejlepších herců“ kromě Keatona je?
– Buttercrotch Cartoonwreck je nominovaný za své více než problematické ztvárnění Alana Turinga (podle dochovaných dokumentů se Turing opravdu nechoval a nemluvil jako afektovaný Sheldon, ale jestliže máte hrát geniálního gay matematika, tohle je nejjednodušší volba) v ještě problematičtějším filmu Kód Enigmy (scenárista si upravil realitu více, než by bylo záhodno). Cenu však nedostane, protože heterosexuální muž, který ztvárňoval nějakou queer postavu, už byl odměněn vloni (Jared Leto, Klub poslední naděje). A dva roky předtím (Christopher Plummer, Začátky). A v roce 2009 jakbysmet (Sean Penn, Milk). A takto bychom se dostali až do roku 1994, kdy Tom Hanks vyhrál Oscara za svou roli ve Philadelphii. Předstíraná homosexualita Bananaface Cabbagepatche je dnes prostě nezajímavá.
Bendydick Cumonmybaps tu je tedy jen proto, aby se k televizím přilákaly zástupy jeho fanynek a Oscaři si namastili kapsu na ratinzích a výdělcích z reklamy. Ostatně jen si to vezměte: Většina lidí každoročně vidí z nominovaných filmů jeden dva, maximálně tři snímky. Proč by se tedy na ceremoniál kdokoliv díval, kdyby neznal alespoň některé nominované herce? A koho zná více lidí: Bumblewicka Chortlebutta nebo Timothyho Spalla? Herecké umění v tomto případě ustupuje stranou rozpoznatelnosti hercovy tváře, která slavnostnímu ceremoniálu dopomáhá zvýšit počet diváků u obrazovek a na sociálních sítích, a zvyšuje tím způsobem kulturní relevantnost celé šou.
– Bradley Cooper, který je díky Strážcům Galaxie také oblíbený u běžného publika (čili bude lákat fanoušky zvědavé, jestli mu to dají), ve svém snímku Americký sniper po vzoru Jareda Leta razantně změnil svou tělesnou schránku. Na rozdíl od Leta sice kvůli roli přibral, ale i to se počítá. Jeho snímek navíc režíroval Clint Eastwood, takže tu jde i o prestiž. Nic z toho však Cooperovi ke zlatému plešounovi nepomůže.
– Steve Carrel těží stejně jako Cooper především z výběru transformativní role, protože coby komik musel (nota bene se silikonovým frňákem na obličeji) uhrát velmi vážný part. Stejně jako Cooper ovšem nemá dobrý příběh, takže je velmi nepravděpodobné, že by to Keatonovi vyfoukl.
– Eddie Redmayne se v loňském roce také transformoval, protože v Teorii všeho musel zachytit postup Lou Gehrigovy choroby. Třebaže by ale měl letos podle mě vyhrát on, protože v této kategorii podal nejlepší výkon, hrají proti jeho výhře dvě skutečnosti: 1) Nominovaný je poprvé, takže si Akademie řekne, že pro něj určitě bude „ctí už jen být nominován,“ a že si sošku odnese za nějaký svůj budoucí projekt.
2) Šance na výhru mu „znorbitilo“ vypuštění snímku Jupiter vychází do kin. To zvláštní sloveso je odvozeno od filmu Norbit, v němž několik rolí – včetně jedné obézní rodinné matriarchy – ztvárnil Eddie Murphy. Norbit je jedním z nejčernějších okamžiků Murphyho kariéry; jde o film tak příšerný, že si vysloužil několik oscarových anti-cen Razzie, a Murphymu přinesl nehynoucí posměch. Kámen úrazu spočívá v tom, že pár měsíců před vypuštěním Norbita Eddie vyrazil divákům dech svým výkonem ve filmu Dreamgirls, v němž byl tak skvělý, že se okamžitě stal jasným favoritem v kategorii Nejlepší mužský výkon ve vedlejší roli na Oscarech v roce 2007. Jenže pár týdnů před slavnostním ceremoniálem začal v kinech řádit Norbit a na Dreamgirls se dočista zapomnělo. Akademie se zalekla; nechtěla zlatého plešouna udělit někomu, kdo byl ochotný se objevit v takové odpornosti. A Murphymu tedy nakonec Oscara vyfoukl Alan Arkin z Malé Miss Sunshine. Od té doby se této situaci, kdy příšerný výkon v jedné roli zhatí herci či herečce šanci získat nějakou cenu za skvělý výkon v roli jiné, v Americe říká „norbitění“. Jistě, Jupiter vychází sice není ani zdaleka taková blbina jako Norbit, ale nad Redmaynovým výkonem v tomto snímku kroutí hlavami asi všichni, kdo ten film viděli. Holt smůla…
EDIT: Akademici nakonec dali před příběhem o návratu na výsluní přednost fyzické transformaci. Což je fajn. Na bouchání šampaňského to sice není, ale Redmaynovo vítězství mnohé diváky určitě potěšilo více, než jak by tomu bylo v případě Keatona. Takže všechna čest.
Nejlepší herečka v hlavní roli
Nominované: Felicity Jones (Teorie všeho), Julianne Moore (Still Alice), Marion Cotillard (Dva dny, jedna noc), Reese Witherspoon (Divočina), Rosamund Pike (Zmizelá)
Opomenuté: Gugu Mbatha-Raw (Belle), Hilary Swank (The Homesman), Jennifer Aniston (Cake), Amy Adams (Big Eyes)
Vyhraje & Vyhrála: Julianne Moore (Still Alice)
Ještě před ohlášením nominací se napsaly tucty článků o tom, že letošní rok byl pro ženy v hlavních (i vedlejších) filmových rolích dosti bídný. Ano, ano – Katniss válela, s Lucy byla také sranda, ale jinak? Nic moc. Už jen fakt, že se jako o potenciálních nominovaných spekulovalo o Jennifer Anniston z filmu Cake, Amy Adams z Big Eyes či Hilary Swank z The Homesman – všechny tři filmy jsou s kvalitou dost na štíru –, byl ostatně jasným ukazatelem toho, že není moc z čeho vybírat.
A pak přišly nominace, které leckomu z nejrůznějších důvodů vyrazily dech. V první řadě nikdo nečekal, že by mezi nominované přivandrovala Marion Cotillard. Nechápejte mě špatně, já proti Marion jako takové nic nemám, jenže si na ni a ten film nejen nikdo ani nevzpomenul, ona místo ní mohla být nominovaná nějaká jiná herečka, která by si to zasloužila mnohem více. Třeba zrovna ta několikrát zmiňovaná Gugu Mbatha-Raw, jež v Belle opravdu podává skvělý výkon. Mbatha-Raw ovšem nemá za zády producentského giganta Harveyho Weinsteina, který by její film naservíroval akademikům až pod nos a důrazně jim doporučil, že by si ten snímek – a ta herečka – nominaci vážně zasloužily.
Stejně tak byl kdekdo překvapený z nominace Rosamund Pike za Zmizelou. Jasně, Rosamund ve filmu podává úžasný výkon, ale Zmizelá je s rozpočtem 61 miliónů dolarů na Oscary až moc velký film. A s výdělky skoro $400 miliónů jde navíc o film až příliš úspěšný. Oscarová Akademie nemá velké filmy ráda. Proč si myslíte, že letos nebyl na žádnou z hlavních kategorií nominovaný Interstellar, Na hraně zítřka, Úsvit planety opic, X-Men: Budoucí minulost či další režijně i herecky výborné vysokorozpočtové snímky? Možná je to z elitářství akademiků (spousta z nich má frňák nahoru a nechce nominovat něco, co se líbilo všem – člověk například často naráží na sousloví „trestání úspěchu“), nebo je to možná tím, že mají akademici pocit, že tyhle velké filmy mají pozornosti už takhle dost, takže ji z dobroty srdce vlastnoručně přesměrovávají k menším snímkům, které by jinak zapadly. Kdo ví… Každopádně nominace herečky z takto úspěšného snímku je jen dalším důkazem o tom, jak málo kvalitních vícerozměrných ženských postav se za rok v Hollywoodu napsalo.
I Felicity Jones a Reese Witherspoon jsou nominované hlavně proto, že se jako jedny z mála žen objevily v hlavních rolích, které v očích akademiků alespoň za něco stály. S těmi rolemi si samozřejmě poradily bravurně, o tom žádná. Já jen tvrdím, že je otázkou, nakolik se ze svých nominací mohou těšit, jestliže byl výběr vhodných kandidátek tak omezený, že tyhle dvě dámy byly jisté už měsíce dopředu. Dám vám příklad z vlastního života: Když jsem byl malý, účastnil jsem se jednoho léta na chatě závodu v cyklokrosu, a ačkoliv jsem získal zlatou medaili, příliš velkou radost jsem z vítězství neměl. Víte proč? Protože toho léta soutěžilo tak málo dětí, že jsem jel ve své kategorii jediný…
Ani jedna ze zatím jmenovaných hereček ale letos Oscara nezíská, protože soška poputuje do rukou Julianne Moore. Ta byla na Oscara nominovaná již čtyřikrát – za filmy Hříšné noci, Hranice lásky, Hodiny a Daleko do nebe –, a ani jednou tyto nominace neproměnila. Teď tedy nadešla její chvíle. Do pětice všeho dobrého. Její role je správně transformativní (hraje ženu, která trpí rychlým postupem Alzheimerovy choroby) a Julianne se také velmi aktivně podílela na kampani snímku. Tohle by tedy měla být tutovka.
Nejlepší herec ve vedlejší roli
Nominovaní: Mark Ruffalo (Hon na lišku), Ethan Hawke (Chlapectví), J. K. Simmons (Whiplash), Robert Duvall (Soudce), Edward Norton (Birdman)
Opomenutí: Miyavi (Nezlomný), Riz Ahmed (Slídil), Edward Norton (Birdman)
Vyhraje & Vyhrál: J. K. Simmons (Whiplash)
Vzpomínáte si, jak jsme si minulý rok říkali, že „Akademie si v posledních letech oblíbila jednoduchost. Aby nemuseli akademici koukat na tolik snímků a aby v tom všem neměli diváci přílišný hokej, vybere se každý rok jen hrstka filmů, které se pak nominují skoro ve všech kategoriích. I letos tak máme filmy nominované na osm devět sošek ani ne tak proto, že by si cenu v každé té kategorii zasloužily, ale proto, že je to tak snadnější, přehlednější a pro akademiky příjemnější.“?
Birdman a Grandhotel Budapešť jsou letos nominovaní na 9 sošek, Kód Enigmy na 8, Chlapectví a Americký sniper na 6 a Whiplash, Hon na lišku a Interstellar (ten pouze v technických kategoriích) na 5. Akademici se zároveň během samotného ceremoniálu snaží sošky mezi výherce rozvrstvit většinou co nejrovnoměrněji (příklady Titanicu či Pána prstenů jsou jasné výjimky, a i tyto filmy získaly velkou část zlata v technických kategoriích).
Co z toho všeho vyplývá? Že Ethan Hawke a Edward Norton zde utřou, protože jejich filmy budou vyhrávat jinde – v důležitějších kategoriích. (O to více jejich nominace naštve, protože místo nich mohl dostat šanci kupříkladu Myiavi, který si tolik podal roli sadistického dozorčího ve věznici v Joliině Nezlomném, nebo Riz Ahmed ze skvělého Slídila.) Navíc je nemyslitelné, aby akademici „pošpinili“ jméno Oscarů tím, že by zlatem fyzicky ocenili herce, který se v posledních letech nejvíce věnuje natáčení nízkorozpočtových hororů (Hawke – Očista, Sinister) nebo Neuvěřitelného Hulka (Norton). Když už je řeč o Hulkovi, i Mark Ruffalo může být rád, že si na něj akademici „vzpomněli“. Oscara ale nezíská. Na to se má u Avengerů až moc dobře.
A když už si tak vzpomínáme na minulé časy, vybavujete si z loňska tento odstavec: „Squibb je na Oscara zase příliš stará. Možná ji akademici nominovali proto, že měl její film mimořádně dobrou kampaň; možná to bylo proto, že jí chtěli před smrtí udělat radost; možná chtěli její nominací přilákat diváky, protože spoustu lidí určitě napadlo: ‚Třeba to zrovna dají jí, když to takhle má skoro za pár. Jinou šanci už mít nebude.‘ Kdo ví? Ve zlato Squibb tuhle nominaci každopádně nepromění.“? Letos bych k tomu jen rád přidal následující: Herci jako June Squibb nebo aktuálně Robert Duvall jsou každý rok nominovaní (aniž by pak cokoliv vyhráli) zároveň nejen proto, že k nim mají akademici věkově nejblíže, ale i z toho důvodu, že s sebou přináší atmosféru starého dobrého Hollywoodu, třpyt a lesk zašlých časů; dodávají ceremoniálu na grandióznosti, serióznosti, vážnosti a dalších –ostech.
Oscara tedy získá J. K. Simmons. Výborný to herec, který se specializuje na pamětihodné vedlejší role (ze Spider-Mana si ho asi vybavíme všichni). Tohle samo by ovšem k získání Oscara ještě nestačilo. Co tedy za jeho výhrou přesně vězí? Řečeno jednoduše: davová mentalita. Z celkového počtu 41 nominací, které Simmons v této sezóně za tuto roli již obdržel (člověk se až diví, kolik ceremoniálů vůbec existuje a kolik cen si herci mezi sebou rozdávají), jich 37 proměnil. Tohle je prostě Simmonsův rok, takže Oscaři budou držet hubu a krok a tu sošku mu prostě taky dají. Kdyby ne, nejspíš by se strhla stejná vlna kontroverze jako po vyhlášení nominací, a to už podruhé určitě chtít nebudou.
Nejlepší herečka ve vedlejší roli
Nominované: Patricia Arquette (Chlapectví), Laura Dern (Divočina), Keira Knightley (Kód Enigmy), Emma Stone (Birdman), Meryl Streep (Čarovný les)
Opomenuté: Carmen Ejogo (Selma), Tilda Swinton (Snowpiercer), Jessica Chastain (A Most Violent Year), Rene Russo (Slídil)
Vyhraje & Vyhrála: Patricia Arquette (Chlapectví)
Meryl Streep je i letos (zase, opět, znovu, pro Kristovy rány – herečka je to náramná, ale opravdu ne všechno, co udělá, si zasluhuje ovace ve stoje) nominovaná čistě jen ze zvyku. A také proto, aby do ceremoniálu vnesla určitou noblesu. Za tu přepálenou postavu čarodějnice v ne-až-tak-úžasném, zato komerčně úspěšném muzikálu Čarovný les si však Oscara opravdu neodnese.
Laura Dern, Keira Knightley a Emma Stone byly – jak jsme si již říkali jinde – nominované jednak proto, že v minulém roce bylo co do ženských rolí nebývale sucho, ale také proto, že oscaroví akademici více filmů neviděli. Všechny tři dámy – jakkoliv nadané – jsou tu tedy do počtu. Což je zase neuvěřitelně frustrující, protože by si nominaci místo nich mnohem více zasloužila třeba i jen ta čtveřice výše zmíněných opomenutých dam. Jenže to by se ti filmoví experti z filmové Akademie museli zajímat o filmy a dívat se na ně!
Mimochodem obzvlášť nominace Laury Dern hodně lidí překvapila. Laura sice byla do té doby za svůj výkon v Divočině nominovaná na pár dalších cen, ale opravdu jen pár, a navíc žádnou z nich nezískala. Nikdo tedy nečekal, že by si jí Oscaři všimli. Film ale asi musel mít dobrou zákulisní kampaň, takže budiž to Lauře přáno. Třeba jí alespoň z té nominace v Hollywoodu kápnou nějaké zajímavé pracovní nabídky. Lauře je sedmačtyřicet, takže jestli chce mít alespoň nějakou šanci objevovat se ve filmech, oscarová nominace rozhodně není na škodu.
Proč tedy Oscar nejspíše skončí u Patricie Arquette? Vlastně vám ani nevím. A dost možná to nebudou vědět ani sami akademici. Protože Patricia za tu roli vyhrála už i Zlatý glóbus, SAG Award a zhruba tucet dalších cen (čili z podobného důvodu, o jakém jsme si říkali u Simmonse)? Protože se v kampani oháněla ještě víc než Laura Dern (podobně jako Julianne Moore ve své kategorii)? Protože bagr?
No nevím. Každopádně, i kdyby to Patricia nezískala – ostatně zrovna v téhle kategorii jsem se vloni seknul –, tak tu nehrozí žádné příjemné překvapení. Vloni mě takhle příjemně překvapilo vítězství Lupity Nyong’o, zato letos… Letos je to tak trochu prašť jako uhoď.
Nejlepší režie
Nominovaní: Bennett Miller (Hon na lišku), Richard Linklater (Chlapectví), Wes Anderson (Grandhotel Budapešť), Morten Tyldum (Kód Enigmy), Alejandro González Iñárritu (Birdman)
Opomenuté: Ava DuVerne (Selma), Angelina Jolie (Nezlomný), Laura Poitras (Citizenfour), Jennifer Kent (The Babadook)
Vyhraje: Richard Linklater (Chlapectví)
EDIT: Vyhrál Alejandro González Iñárritu (Birdman)
V případě Wese Andersona už bylo na čase, aby ho akademici konečně ocenili nominací za režii (doposud byl nominovaný pouze v kategoriích Nejlepší původní scénář a animovaný film), ale co se Bennetta Millera a Mortena Tylduma týče, nikomu hlava absolutně nebere, jak je možné, že tihle dva průměrní režiséři dostali nominaci na Oscara, zatímco ona čtveřice mnohem nadanějších režisérek utřela. Ne, vážně, Hon na lišku i Kód Enigmy jsou zrežírované dobře, ale tím to končí: dobře, nikoliv výjimečně. Tohle byl prostě ze strany Akademie přešlap jako hospodářské zvíře na pět.
Anderson, Bennett ani Tydlidum Tydlidýn Tyldum si každopádně Oscara neodnesou, protože letos půjde kategorie Nejlepší režie ruku v ruce a Nejlepším filmem – z vítězné filmové dvojice dostane jeden snímek jednu cenu a druhý tu druhou. Jak jsme si říkali, akademici rádi rozvrstvují Oscary mezi většinu nominovaných, takže letos první cena s největší pravděpodobností přistane v klíně Birdmanovi a ta druhá Chlapectví. Otázkou je, která kde?
Rozhodování by nám mělo usnadnit vědomí ještě jedné věci, kterou Oscaři dělají rádi: rádi se neopakují. Cumberbatch nic nedostane proto, že stejný druh postavy Oscaři ocenili už vloni. Jennifer Lawrence si děkovnou řeč v roce 2014 nemusela připravovat z toho důvodu, že zlatého plešouna dostala už o rok předtím. A letos podle mě získá Oscara za režii Richard Linklater jednoduše proto, že Iñárritu je Mexičan, a Mexičan už dostal sošku za nejlepší režii vloni – Alfonso Cuarón za Gravitaci. A dva roky po sobě to přece nejde, ne? To dá rozum…
EDIT: Obě ceny – jak Oscar za režii, tak i za hlavní film – nakonec skončily u Birdmana. To je mnohem povzbudivější zpráva, než kdyby to za režii dostal Linklater, po jehož filmu by bez nálepky „Natáčení trvalo 12 let“ neštěknul ani pes.
Nejlepší film
Nominované: Chlapectví, Birdman, Whiplash, Americký sniper, Grandhotel Budapešť, Kód Enigmy, Teorie všeho, Selma
Opomenuté: všechny velkofilmy (např. Interstellar), Zmizelá, Belle, Pride, Mr. Turner, Ta zvláštní láska
Vyhraje & Vyhrál: Birdman
Jestliže se ale nejlepším režisérem stane Richard Linklater za svou (mnohaletou a obdivuhodnou) práci na Chlapectví, nejlepším filmem bude zákonitě Birdman. Aby také ne, když ten film kritizuje současnou kulturu blockbusterů a jejím hlavním hrdinou je zšedivělý herec, který se na stará kolena pokouší prosadit ve světě – naštěstí obydleném samými bílými lidmi –, jemuž přestává rozumět. Tenhle film, který i přes moje oscarové brblání vážně stojí za vidění, byl stvořený pro ty třiašedesátileté bělošské akademiky ještě více než Chlapectví, které zase na ploše celých dvanácti let sleduje neúprosný tok času a boj hlavního hrdiny být dobrým otcem. Zbytek nominovaných je tam opět jen do počtu. Jejich konkrétní výběr je již naprosto nezajímavý, protože jde o filmy, které byly nominované jinde a zde jsou sebrané čistě jen proto, aby to celé bylo jednodušší.
Všimněte si také, že všech osm snímků se točí kolem ústřední, komplexní a rozervané postavy… muže. Ženy jsou v nich (pokud vůbec) pouze jakési přívažky mužů v popředí – dcery (Birdman), přítelkyně (Kód Enigmy, Whiplash), manželky (Teorie všeho, Americký sniper, Chlapectví), milenky (Grandhotel Budapešť). Takhle to má Akademie ráda. Jestli někdo chcete na malém měřítku ukázat současnou filmovou tvorbu Hollywoodu, tak tady ji máte.
Zvláštní pozornost si však zaslouží i moucha v misce mléka – Selma. Ačkoliv Selmu skoro nikdo z akademiků neviděl, museli ji nominovat alespoň tady, aby to nevypadalo úplně blbě. Jupí! Protože ale „černý film“ vyhrál už vloni – otrokářské drama 12 let v řetězech –, má Selma ze všech snímků nejmenší šanci, že by si sošku odnesla. Oplatky se nepečou, a černoši tedy mají s Oscary v této kategorii zase na pár let vybráno.
Zajímavé také je, že akademici v této kategorii mohli vybrat až 10 filmů, ale vystačili si s osmi. Ještě před pár lety jich vybírali pět, ale pod nátlakem veřejnosti, která chtěla mezi nominovanými občas vidět i film, který někdo znal, byl tento strop navýšen. I tak se ale do této kategorie vybírají stále ty samé snímky – nízkorozpočtová, umělecká, vybělená dramata, o nichž ve spoustě případů běžní diváci ani neslyšeli. O blockbuster tu nezavadíte, a o jiný žánr – až na pár historických výjimek, jakými byl například horor Vymítač ďábla, komedie Tootsie, thriller Mlčení jehňátek či fantasy snímek Pán prstenů: Návrat krále – také ne.
———————
A abychom měli těch předpovědí rovných deset a hezky se nám po samotném vyhlášení oscarových vítězů počítalo, nakolik jsme byli úspěšní, uvedeme si ještě nejpravděpodobnější výherce ve čtyřech dalších kategoriích:
– Oscara za nejlepší kameru si neodnese Grandhotel Budapešť, Ida, Mr. Turner ani Nezlomný, nýbrž Birdman. Zaslouženě, neboť ty dlouhé záběry vypadaly skvěle. Bylo to tak.
– Sošku za nejlepší střih by si asi nejvíce zasloužil Whiplash, ale nejspíše ji získá Chlapectví. Americký sniper, Grandhotel Budapešť a Kód Enigmy jsou tu opět jen do počtu. Chlapectví toho Oscara nebude mít nezaslouženě – sestříhat z těch dvanácti let materiálu tenhle film byl výkon hodný uznání –, ale mám takový dojem, že bude triumfovat především díky lepší oscarové kampani a možná i díky tomu, že je za něj v této kategorii nominovaná žena, Sandra Adair, a Akademie se tedy touto výhrou bude pokoušet napravit svou letošní lehce misogynní reputaci. EDIT: Nakonec to opravdu dostal Whiplash. Zaslouženě.
– Za nejlepší make-up bude odměněn Grandhotel Budapešť. Akademici cenu asi nebudou dávat Honu na lišku, v němž za zmínku stojí možná tak herecké výkony, ale za make-up by mohl být odměněn leda falešný nos Steva Carrella, a už určitě ne komiksovým Strážcům Galaxie. A pokud jste dávali pozor, Grandhotel Budapešť utře v ostatních velkých kategoriích, takže by tohle ocenění mělo fungovat jako jakási cena útěchy. Bylo to tak.
– A za nejlepší vizuální efekty bude odměněn Interstellar. Obě nominované marvelovky – Strážci Galaxie a druhý Captain America – i Singerovi X-Meni: Budoucí minulost jsou příliš komerční; a motion capture technologii využité v Úsvitu planety opic Oscaři již léta nerozumí, takže ji nechtějí oceňovat. Christophera Nolana sice akademici nemají rádi, protože točí filmy pro masy, ale za ty nové simulace a objevy o chování vesmírných těles mu tu sošku s největší pravděpodobností dají. Ostatně už mají nastavený takový precedent: V roce 2010 odměnili Oscarem jeho Počátek, zatímco o rok později byly před úchvatnou technologií motion capture ve Zrození planety opic upřednostněny triky v zapomenutelném, avšak „divácky náročnějším“ a „více nóbl“… Hugovi. Bylo to tak.
———————
Takže tady to máme. Stejně jako posledně by mě i nyní moc překvapilo, kdyby Akademie něčím výrazně překvapila nás, ale obávám se, že něco takového moc nehrozí. Ale kdo ví, třeba tentokrát budu mít mnohem nižší než 83% úspěšnost odhadu. Třeba Akademie vykouzlí něco zajímavého. Třeba mě karma vytrestá za všechny ty obrázky, které jsem ke článku přiložil…
Každopádně ale musím sám za sebe říct, že čím více se toho o Oscarech dovídám, a čím blíže je sleduji, tím méně jsem z nich nadšený a tím méně mě zajímají. Jestliže akademikům nejde o alespoň trochu objektivní hodnocení kvality filmů, a ani o to, koho by chtěli mezi nominovanými vidět sami diváci, proč by mně mělo jít o ně? Rok od roku mi nominace a vítězové Oscarů přijdou jako čím dál větší fraška a je otázkou, jestli se akademici někdy změní natolik, že by ve mně opět vzbudili můj počáteční zájem o tyto ceny. Ale uvidíme, třeba se po té letošní vlně nevole chytnou za nos a příští rok budou výherci i nominovaní vypadat jinak. Třeba…
————————
————————
Co si ale o těch odhadovaných výhercích myslíte vy? Souhlasíte s jejich výběrem? A s mými odůvodněními? Nebo byste řekli, že jsem úplně vedle? A kdo to podle vás tedy v neděli vyhraje a proč? Dejte nám všem o svých názorech vědět v komentářích 😉
————————
————————
Korekce: Lucifrid
————————
Zdroje:
http://variety.com/2014/film/news/oscars-wheres-the-competition-in-the-actress-categories-1201366454/
http://uk.eonline.com/news/578098/taraji-p-henson-oscar-nominated-actress-vents-to-ebony-magazine-i-m-treated-like-i-m-on-the-d-list
http://variety.com/2015/film/news/oscar-nomination-selma-snub-diversity-1201405804/
http://www.buzzfeed.com/arianelange/2014-gender-diversity-hollywood#.yudvllpqe
http://www.buzzfeed.com/hannahjewell/all-of-the-many-many-women-oscar-nominees#.vjWryy5qB
http://blogs.indiewire.com/womenandhollywood/watch-jessica-chastain-calls-for-more-diversity-in-hollywood-20150116
http://www.buzzfeed.com/alisonvingiano/oscars-diversity#.cy0onn8g7
http://www.buzzfeed.com/rachelshukert/hollywoods-diversity-problem-isnt-just-with-selma
http://youtu. be/zZHVVccbtVQ
http://www.buzzfeed.com/adambvary/jennifer-lawrence-top-grossing-star-mockingjay-box-office#.qozVvvg6R
V kontextu výše napsaného, jsem zvědav jak dopadne Berlinale. Nechci říkat, že systém sedmičlenné poroty je lepší, ale v celkovém kontextu se mi zda, jejich výběr soudnější. Jen škoda, že nemá takovou publicitu a věhlas jako americký Oscar. Jednotlivé ceremonie si mají zábavnější a více přirozené. Možná toto by byla cesta, ale pochybuji , že se něco stane.
—
Na druhou stranu chápu členy akademie, že nemohou sledovat všechny filmy, které vycházejí za celý rok. Myslím, že čeští držitelé Oscarů mající právo posílat nominace na jednotlivé kategorie, říkají, že vzhledem ke své vytíženosti ( nevím na kolik je to pravda) mají problémy shlédnout i ty nejvíce nominované filmy
I mně připadají Oscaři strašně škrobení. Jako by na sobě všichni cítili tíhu tradice, a báli se proto trochu uvolnit. A taky bych neřekl, že se cokoliv brzy změní.
—
S tou vytížeností si ale tolik jistý nejsem. Co jsem se tak zatím dočetl, většina členů oscarové komise je opravdu poměrně stará. Jde hodně o lidi, kteří jsou v důchodu nebo prostě už moc nepracují. Proto se průměrný věk takového člena pohybuje kolem 63 let. Ti lidé, kteří v současnosti skáčou z jednoho filmového projektu do druhého a nemají proto na nic jiného čas, jsou v Akademii v menšině. Nejde mi tedy na rozum, že by si akademici nemohli udělat na těch pár desítek filmů za rok čas. Když už jsou za to placení a můžou se ohánět titulem Člen oscarové komise… S těmi českými členy mě jen napadá, proč je někdo členem komise, která hodnotí kvalitu filmů, když ten člověk nemá čas ty filmy sledovat? Trochu Kocourkov… 😀