Krotitelky duchů a internetové zvěře I/III
Nápad natočit další díl Krotitelů duchů nedával Hollywoodu spát už od osmdesátých let, kdy šly do kin první dva filmy. Jednička z roku 1984 stála 30 milionů osmdesátkových dolarů a celosvětově jich vydělala $295 a dvojka z roku 1989 vyšla na $37 miliónů a vydělala jich $215. Vedle toho dala krotitelská franšíza vzniknout dvěma televizním seriálům, tuctu videoher, tunám „merčíku“ a obzvláště filmy (tedy, hlavně ten první, dobrý) se staly nedílnou součástí americké kultury. Lidé si Krotitele duchů neustále pouští, převlékají se za ně, baví se o nich, citují je – ten první oba filmy jsou prostě stále živé. Bylo tedy pouze otázkou času, kdy a jak Hollywood tuhle krávu znovu podojí. A nyní, v roce 2016, na to konečně došlo. Jenže výsledek není – respektive podle všech dostupných informací nebude – kdovíjaká sláva. Pojďme se tedy po vzoru loňského článku o Fantastické čtyřce podívat, jak jsme se do téhle šlamastyky dostali:
Již na konci devadesátých let dává Dan Aykroyd, jeden z původních členů krotitelského týmu, dohromady scénář ke třetímu dílu oblíbené filmové série. V Krotitelích duchů III: Hellbent plánuje transportovat celý tým do pekelné alternativní reality. Z Manhattanu se stává Manhelltan, čtveřice krotitelů se střetává se svými ďábelskými protějšky a v epickém finále bojuje se samotným Satanášem. Scénář je ovšem mizerné kvality, postavy jsou ploché, pro přílišný důraz na pseudotechnické bláboly se snímku nedá rozumět a celkově je to bída. Studio i herci se svorně shodují na tom, že po strmém kvalitativním propadu druhého dílu do žádné trojky nepůjdou, pokud nebude scénář vypiplaný a nebude absolutně fungovat. Časem se vytvoří několik dalších nástřelů scénáře, v nichž se například dostane do pekla jen postava Billa Murrayho, ale kvalitativně je to stále katastrofa. Projektu se nikdo nechce upsat, takže jde celý na dlouhou dobu k ledu.
V roce 2004 je hotová další verze scénáře, proti které má zásadní výhrady tentokrát jen Bill Murray. Z celé původní čtveřice je jediný, který se novému filmu vzpírá, protože všeobecně nemá rád filmová pokračování. Nikomu se ho nedaří přemluvit, aby dal projektu šanci. Nepomáhá ani šťavnatá role, ani vysoký plat. Projekt stagnuje a zanedlouho už všichni cítí, že je na klasické pokračování Krotitelů duchů příliš pozdě. Bill Murray se vzpouzel tak dlouho a herci natolik zestárli, že se tato filmová kapitola uzavřela.
Roku 2009 se však stane něco nečekaného. Herní společnost Atari vydává videohru Krotitelé duchů, ve které vystupuje původní čtveřice krotitelských postav, a jejíž příběh se má odehrávat dva roky po druhém filmovém díle. Dan Aykroyd tuto hru veřejně popisuje jako, „v podstatě ten třetí díl, který jsme původně plánovali natočit.“ Ze hry se stává nebývalý hit. Prodává se jí přes milión kusů a její úspěch na sebe upoutává pozornost samotných kravaťáků ze Sony, v nichž opět zažíhá touhu natočit třetí díl.
Sony hodlá pojmout třetí díl tak, že starý tým krotitelů vycvičí tým nový, genderově namíchaný. Do užšího okruhu zvažovaných scenáristů se dostává mimo jiné i Max Landis, který mnohem později prozrazuje, že chtěl mít v nové ústřední čtveřici tři pány, kterým by šéfovala dcera postavy ztvárněné Haroldem Ramisem. Dan Aykroyd potvrzuje, že se vývoj projektu skutečně ubíral tímto směrem, když poskytuje rozhovor časopisu Mail Online, v němž říká: „Budeme muset vycvičit celou novou generaci a uvést novou vedoucí týmu. Až ji uvidíte, okamžitě si ji zamilujete. Plánujeme uvést nové kadety, holky i kluky, a učit je, jak se zachází se štěpičem neuronů a meziplanetárním lapačem a spoustou dalších udělátek, která by jim umožňovala prostupovat mezi dimenzemi.“
Režie se má chopit nějaký stejně mladý nadějný režisér. Podle serveru Vulture se sonyovským šéfům – toho času Amy Pascal a Michaelu Lyntonovi – nejvíce zamlouvá Marc Webb, který si zrovna užívá slávy 500 dní se Summer. Pascal a Lynton však naráží na zásadní problém: Podle smlouvy, kterou v osmdesátých letech studio podepsalo s režirérem a producentem prvních dvou Krotitelů duchů Ivanem Reitmanem, má právě Reitman přednostní právo třetí díl buď sám režírovat, nebo přinejmenším nového režiséra vybrat a odsouhlasit. A Reitman se své pozice nehodlá jen tak vzdát. Studio s ním však po propadácích Šest dní, sedm nocí, Evoluce a Moje superbejvalka spolupracovat nechce. Zatímco tedy nějakého nebožáka nechává na oko pracovat na krotitelském scénáři a dříve zmiňovaného Marca Webba dosazuje na režisérskou sesli jedničky a dvojky Amazing Spider-Mana, studio kuje pikle, jak se Reitmanovi vyvázat ze smlouvy.
I přes zákulisní napětí a očividnou nenávist vydává v lednu 2010 režisér Ivan Reitman do tisku zprávu, že bude režírovat nové Krotitele duchů. Film má mít podtitul Znovu naživu, má jít o onen třetí díl s mladými krotitelskými rekruty, které bude zaučovat stará parta, a Reitman si v rolích tří hlavních mužských hrdinů představuje Jonah Hilla, Zacha Galifianakise, Adama Pallyho anebo Jessieho Eisenberga, v roli jedné ženské členky týmu někoho jako Anne Hathaway nebo Brie Larson a v roli záporáka nejlépe Sashu Barona Cohena. Amy Pascal zásadně nesouhlasí s výběrem záporáka (sama si představuje spíše Willa Ferrella) i hlavních hrdinů (místo Jonah Hilla by nejradši viděla Setha Rogena). Největší problém má ale stále s režisérem, kterého by se chtěla zbavit, jenže nemůže.
O dva měsíce později se v show Davida Lettermana nechává Bill Murray slyšet, že by do projektu šel jedině v případě, „že by moji postavu oddělali v prvních deseti minutách.“ Ani v srpnu toho roku sice ještě není dokončený scénář, ale v médiích a před lidmi se hraje šaráda, že je vše na dobré cestě. Scenáristé se kasají, že Murraymu napsali životní roli a sám herec přichází na udílení cen Scream Awards oblečený v krotitelské výzbroji, „protože všechno ostatní mám v prádle.“ V srpnu 2011 Aykroyd slavnostně ohlašuje, že má projekt zelenou a natáčení začne na jaře 2012.
Účast Billa Murrayho je však stále nejasná. Projekt údajně jede plnou parou vpřed, avšak začínají se rojit zprávy o tom, že Murray v prosinci 2011 obdržel scénář a ve vzteku ho roztrhal na cucky. Tvůrci a zástupci studia takové informace vyvrací horem dolem a neustále tvrdí, že je všechno v pořádku a produkce pokračuje tak, jak má. V únoru 2012 ovšem Dan Aykroyd prohlašuje, že se výroba filmu zastavila a že není jisté, jestli se ještě někdy rozjede. Největší potíže jsou opět / stále se scénářem, který Murraymu nepřipadá dost dobrý, kvůli čemuž se zdráhá do filmu vůbec jít.
Na Murrayho odmítavost Sony reaguje způsobem, o němž jsme se bavili na začátku loňského roku: Kravaťáci moc dobře vědí, že si diváci celou krotitelskou franšízu nejvíce spojují právě s jeho jménem a že by se na film bez jeho účasti dívali nanejvýš skepticky, takže ho potřebují k produkci přitáhnout za každou cenu – a to klidně i pod hrozbou žaloby. „Abychom mohli plně ohodnotit naši pozici, kdyby Bill Murray opět odmítl účast na nových Krotitelích duchů,“ píše David Steinberg, šéf právního oddělení Sony Pictures Entertainment, „tak máme identifikovat nějakého agresivního poradce na právní spory, s nímž bychom mohli probrat naše alternativy a dohodnout se na strategii postupu.“
Produkce filmu se ovšem i přes snahu studia zkroutit Murraymu ruku a k účasti na natáčení ho přinutit násilím stále ne a ne rozjet. Všichni neustále „čekají na dobrý scénář“. A pak přijde nečekaná rána: V únoru 2014 umírá Harold Ramis, jeden z členů původní čtveřice Krotitelů duchů.
Zatímco herci a fanoušci truchlí, studio Sony zvažuje další postup. Co ve finále vymyslí, je sice brutální, ale z obchodního hlediska to dává největší smysl: Vzhledem k Murrayho nevypočitatelnosti a Ramisově smrti by se třetí díl Krotitelů duchů, v němž měl starý tým zaučovat nový, natáčel těžko. Nota bene, pokud by ho měl režírovat někdo jiný než Ivan Reitman. Jak tedy z téhle šlamastyky ven? No, jednoduše: Rebootem. Předělávkou. Když se celá série restartuje, studio si nebude muset lámat hlavu s nespolupracujícími a/nebo umírajícími krotiteli; bude si moct do hlavních rolí najmout, koho jen bude chtít; a hlavně… Ivan Reitman si bude moct nasrat.
A tak se také stane. V následujících týdnech a měsících se vynořuje neskutečné množství pravdivých informací, marketingových výžbleptů i nepodložených drbů: Studio prý s produkcí pospíchá a chce začít natáčet na jaře 2015; Ivan Reitman se „domlouvá“ se Sony, vzdává se režie a na nových Krotitelích duchů se bude podílet jen jako producent; režie je nabídnuta legovské dvojici Philu Lordovi a Chrisi Millerovi, ale ti studio za jeho chování k zaměstnancům posílají do háje; Ruben Fleischer, kterého si během natáčení Zombielandu velmi oblíbil Bill Murray, režii také odmítá; Sigourney Weaver prozrazuje, že součástí nového krotitelského týmu bude syn její postavy z prvních dvou dílů.
A v srpnu 2014 je konečně oznámeno, že všechno bude jinak – že snímek natočí Paul Feig a že v hlavních rolích bude vystupovat čtveřice žen. Amy Pascal, tehdejší šéfka studia Sony, jejíž neblahý osud je nám díky úniku dat z interních serverů studia velmi dobře známý, ostatně chtěla krotitelskou franšízu již dlouhé roky oživit, a stejně tak už hodně dlouho prosazovala častější natáčení velkofilmů s hrdinkami v hlavních rolích. Nyní tedy využívá příležitosti a střemhlav se vrhá do obojího.
Paul Feig se vzhledem k zamýšlenému ženskému obsazení nových Krotitelů a jeho úspěchu s filmem Ženy sobě jeví jako jasná režisérská volba. Trvá však na tom, že s původním scénářem pracovat nebude, a že jestli ho Sony na režisérské sesli opravdu chce, musí mu dovolit napsat vlastní příběh a scénář. Nepřímo tím také naráží na Reitmana, který by mu z pozice producenta mohl dělat hodně dusno. Amy Pascal s jeho požadavky bez výhrad souhlasí a ujišťuje ho, že Reitman nebude dělat problémy. Podle e-mailových konverzací, které se dostaly na světlo světa díky crackerskému útoku na studio Sony, víme, že od této chvíle velká část profesní korespondence i osobních schůzek probíhá za Reitmanovými zády.
Zatímco Pascal je blahem bez sebe, že do svého vysněného projektu ulovila režiséra s tak libozvučným jménem, někteří fanoušci její nadšení, řekněme, nesdílí. Mezi negativními reakcemi zatím převažují komentáře typu, „Nechápu, proč předělávají zrovna takovouhle klasiku. Už mám těch rebootů plný zuby. Hollywood zapomněl, jak se točí originální filmy,“ nebo, „Mně je jedno, jestli tam budou hrát chlapi nebo ženský, ale Feig je trotl. Na Krotitele se prostě nešahá!“
Už i v této první várce záporných reakcí se ale začíná objevovat kombinace internetových infarktů, amoků a mozkových příhod, která bude tolik příznačná pro pozdější stadia vývoje projektu. „Já si vůbec neuvědomil, že dneska musíme v každým filmu plnit vaginální kvóty. Díky bohu, že se tenhle film bude točit, protože Krotitelé s těma ženskýma fakt strádali,“ čertí se jeden komentátor pod článkem na webu The Guardian. „Tenhle film bude totálně na hovno. Když už chtěli dělat předělávku, měli to obsadit zase jen chlapama,“ píše jiný na stránkách Inquisitr. Celkově je ovšem nutno podotknout, že sexistické výžblepty internet omezuje na minimum. Lidé prskají hlavně proti tomu, že jde o další reboot, nota bene reboot jejich oblíbeného filmu z dětství, a ženské obsazení jako takové nikdo příliš neřeší.
V útrobách studia Sony jsou každopádně starý scénář a všechny nápady v něm obsažené smeteny ze stolu. Krotitelé duchů začínají nanovo, a to doslova. Zatímco původní film měl být třetím pokračováním zavedené série, noví Krotitelé duchů budou ideálně splňovat funkci rebootu, tedy nabídnou divákům ten samý příběh akorát s jinými postavami. Studio do filmu zároveň plánuje investovat neuvěřitelných $169 miliónů v naději, že Krotitelé rozjedou celou novou franšízu. Plánuje se několik filmů s dámským týmem, několik filmů se zcela novým pánským týmem, několik filmů s týmem smíšeným a několik týmovek po vzoru Avengerů.
—————
Korekce: Lucifrid
—————
Nechápu, proč nemohli využít konceptu Jurského světa. Zde se jednalo o volné pokračování (trošku reboot) s několika odkazy na první díl. Postavy a zápletky byly nové, lokace zmodernizované a diváci byli nadšení.
–
Krotitelky duchů i přes zbytečné cameo Sigourney Weaver, nenabídnou pocit setkání se starými přáteli. Nalákají jen zvědavce, kteří původní filmy neviděli a nebo šílence se „sado-maso“ sklony. Je však možné, že výsledný film bude povedený (i když dle trailerů to tak nevypadá).
–
Nedávno jsem viděl novou Fantastickou čtyřku. Přes negativní kritiku a recenze, se mi výsledek líbil, protože jsem nečekal komediální barvičkovou smršť. Ke konci to sice bylo slabší, ale úplná hrůza to nebyla. Netuším, jak dopadnou Krotitelky, protože i tady se může jednat o uměle vyvolanou negativní hysterii, která ve výsledku zabije šance průměrné neurážející komedie…..a možná holky překvapí.
Já se tak trochu obávám, že ani volné pokračování by nebylo možné, jestliže studio chtělo, aby film režíroval někdo jiný než Reitman. Přesné znění té jeho smlouvy sice nikde uvedeno není, ale podle všeho to vypadá tak, že absolutní reboot byla jediná možnost, jak se mu vyvléknout a nezadělat si na žalobu.
—
Co jsem tak četl, kromě Sigourney by se v novém filmu měly mihnout i ostatní postavy z původních filmů. Ale budou to jen párvteřinová camea.
—
Ohledně kvality si počkejte na další dva díly tohoto článku. O filmu se už teď ví víc, než co se dostalo do médií, a zatím to celé vypadá dost bledě. Ale třeba ten film pár set miliónů přeci jen vydělá. Minimálně herecké obsazení by mohlo někoho nalákat a i těch masochistů se pár určitě najde. Tohle je ale ve hvězdách.
Já jsem zvědavý na výsledek nové Pobřežní hlídky. Mezi řádky je jasné, že David Huff a Pamela Anderson to dělají pouze za tučný honorář. Scénáristé taky nejsou moc kvalitní, ale třeba seriál překvapí. Každopádně je tento seriál dalším adeptem na podobný scénář, který je popsán výše.
Ten nový film (seriál se nechystá, ne?) jsem zatím moc nesledoval, ale schválně jsem se teď podíval na ty tvůrce a přesně jak píšete – Auvajs! No, oscarový kandidát z toho nebude, nic nového světu filmu to taky nepřinese, ale snad to bude pro někoho příjemné guilty pleasure 😀
—
Tady podle mě záleží hlavně na druhu předlohy a přístupu k adaptaci. Krotitelé duchů jsou milovaná komedie určitého tónu a kvality scénáře, na kterou se lidé dívají dodnes, ale v té zbytečné předělávce není ani po jednom vidu ani slechu. Pobřežní hlídka vždycky byla prázdninová oddychovka s hezkými plavčicemi a plavčíky, která je pevně ukotvená v minulosti, a zatím to vypadá, že nový film ducha toho polozapomenutého pořadu docela vystihuje.
Viděl jsem trailer a polilo mě zoufalství. Viděl jsem Duchové (sex) ve městě.
To chápu. Já sám sice Krotitelům nikdy tak úplně nepropadnul, ale i mně přijde, že tu Sony přestřelilo…