Zapovězená témata: Hollywoodská homofobie
A jak do celé této situace zapadají naši Chirurgové? Až na pár výjimek vlastně docela dobře. Seriál každoročně získává ceny GLAAD (Svazu gayů a lesbiček proti defamaci), v každé sezóně se objeví alespoň několik LGBT postav v rolích pacientů či lékařů (připomeňme si například transsexuální pár z dílu 9×14, Georgeova flirtujícího pacienta z dílu 1×03 či gay vojáky z epizody 4×14 a zapomeňme, že všichni buď umřeli, nebo byli zavrženi rodinou, případně oboje –Chirurgové jsou dramatický seriál, takže možná nešlo jen o prostou návaznost na dlouholeté stereotypy, ale o nutnou injekci emocí) a to ani nemluvíme o vztahu Arizony s Callie a fakt, že celonárodní televize v hlavním vysílacím čase již několik let ukazuje rodinu dvou matek (a kdysi i jednoho otce).
Jeden fanoušek se na vysoký podíl LGBT postav ve všech Shondiných seriálech – tedy i v Private Practice, Skandálu a Off the Map –, kdysi poněkud nevybíravě zeptal a sama tvůrkyně mu dala tuto odpověď: „Tolik homosexuálních postav v mých seriálech najdete proto, že jsem toho názoru, že by se měl každý člověk být schopný v televizi najít. Každý. A také proto, že mám neskutečně ráda všechny své LGBT přátele. Navíc si myslím, že boj za homosexuální sňatky je bojem občanskoprávním, stejně jako byla kdysi občanskoprávním bojem záležitost rasy, a beru si příklad z Normana Leara, který ve snaze změnit společenské mínění často uváděl Afroameričany v televizi. Pokroku se musí pomoct. Dokud zůstane utlačovaný byť jen jediný člověk, nebude svobodný vlastně nikdo z nás. A konečně: Tolik homosexuálních postav je v mých seriálech proto, že dokud lidem nepřijde divné pokládat někomu otázku, ‚Proč ve svých pořadech shromažďujete všechny gaye?‘ tak je očividné, že se společností není něco v pořádku a je třeba s tím něco dělat. Přijde mi to, jako by se mě někdo ptal, proč ve svých seriálech shromažďuji všechny Afroameričany. (Právě kvůli tomu jich je v mých pořadech také tolik: Protože se lidé nepřestávají ptát. Jako by to snad bylo něco neobvyklého. Což mi naznačuje, že před sebou máme ještě pořádný kus cesty.) Tak jo, přednáška je u konce.“
Slova to jsou pravdivá a chvályhodná, ale buďme k sobě upřímní: Ani Chirurgové se nevyhnuli několika skandálům, spojených s homosexuálními postavami či herci. Možná právě proto, jak dobrou práci pro LGBT komunitu odvádějí, tyto přešlapy vyčnívají o to více.
Jako první každého určitě napadla „ta věc s Georgem“, tak se na ni hned podívejme (o celé záležitosti se do detailu píše v profilech T. R. Knighta/George a Isaiah Washingtona/Prestona, zde najdete jen zkrácenou verzi). Schválně zkuste mít na paměti všechny předchozí informace o urážkách na pracovišti, přehnaně „starostlivých“ agentech atd.
V říjnu roku 2006, tedy během třetí sezóny seriálu, na povrch vyplavala zpráva o tom, že měl Isaiah svého kolegu označit pekelně nehezkým vulgarismem. Mělo se odehrát zhruba následující: Na place během přestávky mezi natáčením jednotlivých scén měl Isaiah o Knightovi nějakým způsobem v nějakém kontextu (snad jakési rozepři s Patrickem Dempseym) prohlásit, že je to „buzna“ (anglicky faggot), načež se do sebe s Patrickem, který se kamaráda snažil zastat, slovně a údajně i fyzicky pustili. Informace o konkrétním průběhu toho, co se tenkrát odehrálo, nikde nenajdete. Isaiah se veřejně „omluvil“ za „nešťastnou volbu slov při jednom nedávném incidentu při natáčení“ a Shonda celou aféru rychle smetla pod koberec.
Tak rychle to ale skončit nemělo. Knighta tato silně zmedializovaná aféra v podstatě vyoutovala. A aby toho nebylo málo, přišel pak leden 2007, kdy celý herecký ansámbl dorazil na udílení cen Zlatý glóbus, na něž byl seriál nominován. Ještě na červeném koberci před samotným začátkem slavnostního udílení se Isaiaha na tento incident novináři ptali a on jim v odpověď jen tak zavtipkoval: „Já gaye zbožnuju. Sám jedním chci být. Prosím, můžu být taky gay?“ U tohoto… čehosi to ale neskončilo.
Chirurgové v kategorii o nejlepší dramatický seriál zvítězili a při následném setkání s novináři se jeden z nich na tuto aféru neopomněl znovu zeptat. Pravda, vzhledem k příležitosti se to asi úplně nehodilo, ale ono se o tom nemluvilo skoro vůbec, takže když už byli všichni herci v čele s Shondou takhle pěkně na ráně, těžko se novinářům divit, že popadli příležitost za pačesy. Reakce všech zúčastněných na tu otázku je k nezaplacení: Shonda se po vyslovení tohoto dotazu už už chystá odpovědět, když jí Isaiah vletí před mikrofon a řekne: „Že je buzerant, jsem o T. R.ovi nikdy neřekl.“
Herci mají sklopené hlavy a nervózní úsměvy. Patrick Dempsey a James Pickens Jr. nevěří vlastním očím a uším, na Erica Danea jdou nejspíš mdloby, Shondina spoluproducentka je očividně tak naštvaná, že by se nejraději rozeřvala, a Shonda sama se snaží zachránit, co se dá, a odvádí řeč rychle jinam. Ta reakce je poměrně odůvodněná – Knight pár dní později dorazil na rozhovor k Ellen DeGeneres a tam jí pověděl, že Isaiaha a jeho nevymáchanou pusu na place „všichni slyšeli,“ takže herci do jednoho při té tiskovce věděli, že lže, jako když tiskne.
Tady si dovolím takovou drobnou etymologickou odbočku, protože mám pocit, že by se hodilo uvést na pravou míru, proč je ono slovo faggot v angličtině tak odporné, a proč z něj tím pádem byli všichni tak v šoku. Tedy, Knighta měli jeho kolegové rádi, takže když proti němu tu urážku Isaiah použil, všichni ho měli za omezence, co jim útočí na kamaráda. Ono má ale především to slovo samotné dosti ošklivou historii. Ti z vás, kdo se dívají na seriál Louie, si na tuto pasáž vzpomenou. Vy ostatní se nestrachujte – krom toho, že v dané scéně sedí parta přátel u stolu a hraje karty, není potřeba žádný úvod. Jeden komik na vyzvání kamarádů vysvětluje:
„Slovo faggot samo o sobě znamená otep nebo svazek klacků na podpal. Ve Středověku, když se pálily domnělé čarodějnice, upalovali i homosexuály. Jenže zatímco čarodějnice se vázaly ke kůlu, homosexuálové byli považovaní za natolik ubohá a odporná stvoření, že si ani ten kůl nezasloužili. Namísto toho je prostě přihazovali do ohně s ostatními otýpkami a svazky klacků. Odtud pochází ono moderní označení flaming faggot. Asi byste měli vědět, že každý gay v Americe si tohle slovo nejspíš už někdy – a možná i několikrát – vyslechl, když ho třeba někdo – a možná rovnou celá skupina lidí – mlátil a řval mu ho do ucha. Takže když to slovo použijete, prostě to hned otevře všechny tyhle staré rány.”
Tato zákulisní aféra měla pro oba herce dalekosáhlý dopad – Washington na svá slova doplatil účinkováním v seriálu a pověstí (Hollywoodská studia jsou homofobní skrytě a o tom, že diskriminují, sice všichni vědí, ale nemají proti tomu jak zakročit. Když na sebe ale podobně zaútočí přímo herci mezi sebou, zákony etiky proti nim zakročí velmi neúprosně.). Teddyho zase přinutila veřejně prostřednictvím článku v časopise oznámit lidem, že je gay. Hollywoodští herci mu zatleskali, ale jakmile odešel z Chirurgů, hollywoodská studia jako by zapomněla jeho jméno. Kromě vedlejších rolí v Dobré manželce, filmu 42 a jednom dílu Práva a pořádku si od roku 2009 v televizi ani u filmu nezahrál. O práci nemá nouzi snad jen na Broadwayi, která je ze všech amerických hereckých platforem všem menšinám nejotevřenější.
Sama Shonda se bohužel během onoho skandálu příliš nevyznamenala – ve chvílích, kdy byla aféra nejžhavější, se snažila celou záležitost hlavně co nejvíc ututlat, snad aby tím nějakým způsobem neutrpěla pověst (a sledovanost) seriálu. Postoj to byl sice z obchodního hlediska pochopitelný, vůči jejím hercům to ale vypadalo trochu zvláštně. V jednom rozhovoru z roku 2009 pak sama přiznala následující: „S tím incidentem jsem si asi neporadila úplně nejlépe. Nezajímaly mě názory veřejnosti, spíše jsem se soustředila na to, co si myslí lidé, se kterými každý den pracuji. Takže jestli jsem si s tím dokonale poradila? Samozřejmě že ne. Tohle byl můj první seriál. Někde jsem se tyhle věci naučit musela.“
Na druhou zvláštní věc pak člověk narazí, když si čte články o Teddyho coming-outu. Shonda byla podle jeho slov jedním z lidí, kteří ho od tohoto rozhodnutí výslovně odrazovali. A přesto se pak člověk dočte, že jednomu reportérovi řekla toto: „Vybavuji si, jak jsem kolegyni výkonné producentce řekla, že na tenhle den můžeme být setsakramentsky pyšní, protože T.R.ovi zrovna vyšel ten článek o tom, že je gay, a já mu řekla, že se tím vývoj jeho postavy nijak nezmění. On měl totiž obavy, že jakmile sám o své homosexualitě začne mluvit, budeme muset udělat gaye i z George. Ona je ale představa, že homosexuální muž nemůže hrát heterosexuální postavu dost urážlivá.“ Slova to jsou sice pravdivá, ale v souvislosti se vším kolem se člověk nad Shondinou rozdvojenou osobností nemůže nepozastavit.
Kromě aféry kolem Isaiaha Washingtona byl druhým velkým LGBT skandálem velmi rychlý odchod Brooke Smith ze seriálu. Podívejme se na celou záležitost od začátku, ať máme perspektivu: Doktorky Torresová a Hahnová kolem sebe již u konce čtvrté série chodily po špičkách, obzvláště proto, že se Callie obávala, že se Dr. Hahnové líbí. Když se spolu ve finále oné řady poprvé políbily, LGBT komunita zajásala – na obzoru se rýsoval jediný potenciální lesbický pár v hlavním vysílacím čase na celonárodní stanici (pár dalších lesbiček na obrazovkách sice bylo, ale pouze na kabelovkách či denních programech, které mívají jen zlomek sledovanosti předních seriálových gigantů).
Jenže v úvodu páté řady jako by někdo zařadil zpátečku. Obě doktorky spolu v prvních několika epizodách strávily na obrazovce sotva pár scén, které byly nota bene vyplněny povětšinou trapnými momenty ticha nebo cudnými, váhavými polibky. Jak vtipně poznamenala jedna internetová bloggerka: „Divákům nejen došlo, že Torresová s ženou ještě nikdy nechodila, seriál je nutil váhat, jestli kdy s některou vůbec i jen promluvila.“ Když se Erica v jedné vypjaté scéně v díle 5×06 konečně přiznala, že „jsem lesbička, strašně velká, neuvěřitelně ohromná lesbička,“ mohli fanoušci po týdnech nejistoty jásat, že se seriál konečně hnul z místa k něčemu konkrétnímu.
Jenže Chirurgové se hned nato hnuli ještě o kousek a při tomto posunu přišla Brooke Smith o práci. Její odchod některým lidem přišel nesmyslný nebo přinejmenším uspěchaný a tak se začali ptát, jestli pro něj nebyl nějaký jiný důvod. A to by jeden neřekl: Nejspíše byl…
Novináři totiž zjistili, že popud k odstranění postavy Dr. Hahnové nepřišel od scénáristů nebo Shondy, ale „svrchu“ – od šéfů televizní stanice ABC. Ti se tak snažili vytvořit programy, jež by byly oné obávané většinové společnosti co nejméně trnem v oku. Kristin Dos Santos například napsala: „Lidé z produkce toho seriálu mi svěřili, že homosexuální dějové linie a homosexuální postavy se všeobecně ve všech pořadech na stanici omezují a některé dokonce vyškrtávají úplně.“
Shonda následně vydala vlastní vyjádření, v němž Eričin sprint ze seriálu svedla na špatnou chemii mezi postavami: „Brooke Smith samozřejmě nedostala vyhazov proto, že hrála lesbičku [už jen fakt, že musela tuto větu vyslovit…] V seriálu zůstala lesbická doktorka Callie Torresová, takže je snad očividné, že u nás homosexualita nikomu nevadí. Sara Ramirez je úžasná komediální a dramatická herečka a my si s ní chtěli po herecké stránce co nejvíce užít. Bohužel jsme ale měli pocit, že pro takovéto herecké koncerty v jejím vztahu s postavou Brooke Smith chybělo kouzlo a chemie.“
Proti Shondě už tehdy trochu hovořily dvě věci. Tou první byl fakt, že se Callie krátce před rozchodem obou seriálových lékařek a odjezdem Ericy vyspala s Markem, čímž se alespoň v očích studia dostala do „bezpečnější“ zóny bisexuality. A tou druhou byl téměř okamžitý příjezd postavy Sadie Harrisové, která byla ohlášena jako bisexuální, ale v seriálu nejenže nikdy s nikým neměla vztah, ale po jejím příjezdu a pár pohledech na Callie ani nebylo stranou její sexuality v podstatě nic naznačeno. A naznačovat se přitom dalo velmi lehce, aniž by to jakkoliv zasahovalo do dění seriálu a zvrhávalo na sebe pozornost – pro porovnání si můžete pustit Dr. House a soustředit se na to, jak skvěle tvůrci naložili s postavou Třináctky.
Abychom ale pouze nekritizovali: Ať už šéfům ABC došlo, že svými omezeneckými rozhodnutími stanici jen škodí, nebo si Shonda v oblasti zobrazování sexuální orientace svých postav vydupala autonomitu, seriálu se brzy začalo blýskat na lepší časy. S příchodem postavy Arizony Robbinsové se diváci opět dočkali onoho jednoho televizního lesbického páru. Jakmile navíc Callie otěhotněla a Arizona se rozhodla, že s ní zůstane, stala se věc pro jednu z hlavních vysílacích stanic naprosto jedinečná: V primetimeovém pořadu byl zobrazen lesbický pár, kterak s pomocí biologického otce vychovává dítě – taková moderní rodinka.
Callie s Arizonou se brzy staly jedním z divácky nejoblíbenějších párů v seriálu (tak oblíbeným, že si Shonda ani nedovolila při nucených škrtech v rozpočtu zbavit se při pádu letadla Arizony, ale zabila místo ní Marka) a jejich příběhová linie je i díky uřezaným nohám a lesbickým nevěrám pro mnohé fanoušky často tou nejdramatičtější a divácky nejvděčnější. Vzhledem k tomu všemu je velmi nepravděpodobné, že by Chirurgové v tomto ohledu udělali v otázce zobrazování gay a lesbických postav v budoucnu krok zpět. A vzhledem ke stále se zlepšujícím vztahům k homosexualitě v americké společnosti je, doufejme, stejně tak nepravděpodobné, že by „svrchu“ někdy v budoucnu přišel další pokyn pro omezování tvůrčí svobody.
Ale kdo ví. Situace v Hollywoodu má stranou této problematiky k ideálu daleko. Je proto důležité mít otevřené oči a nenechat se zmást pozlátkem a hřejivými slovy. Třeba je zrovna to prvním krokem k nápravě.
————————————
A co si o této problematice myslíte vy? Překvapilo vás v článku něco? Chtěli byste se k čemukoliv vyjádřit? Nesouhlasíte s něčím a rádi byste si o tom popovídali? Využijte sekce komentářů dole pod článkem.
————————————
Související články:
Oscaři 2014: Proč jsou už teď výherci jasní
Proslov Roryho O’Neilla alias Panti
————————————
Tento článek původně vyšel na stránkách www.greys-anatomy.cz.
————————————
Korekce textu: Iq.tiqe
————————————
————————————
Zdroje
http://www.hollywoodreporter.com/gallery/straight-actors-gay-roles-river-446610
http://blogs.laweekly.com/informer/2013/09/gay_actors_discrimination_williams_institute.php
http://www.fusemagazine.com.au/index.php/regulars/fuse-features/483-the-secret-gay-life-of-hollywood
http://www.hollywood.com/news/brief/36406930/jonathan-groff-urges-fellow-gay-actors-to-come-out
http://www.theguardian.com/culture/tvandradioblog/2008/nov/06/greys-anatomy-gay-brooke-smith
http://featuresblogs.chicagotribune.com/entertainment_tv/2008/11/greys-gay-lesbi.html
http://globalcomment.com/greys-anatomy-gay-parents-and-non-traditional-families-on-tv/
http://en.wikipedia.org/wiki/Luke_Evans_%28actor%29
1 2
Ehm, taký detail, spomínate tu American Horror Story. V prvej sérii áno, boli tam dve postavy homosexuálne orientované, je pravda, že zomreli, ale tam bolo podstatou celej série, že v tom dome ľudia zomierali a vôbec nezáviselo od toho či sú homosexuáli alebo heterosexuáli. Asi ste to poriadne nevideli. V Covene, nech spomínam ako spomínam, homosexuálnu postavu si nepamätám vôbec. A zabudli ste sa zmieniť o 2.sérii: Asylum, kde Lana Winters – novinárka, bola homosexuálne orientovaná, bola zavretá kvôli tomu do Briarcliffu, ale v konečnom dôsledku vyviazla z toho dosť dobre, bez následkov, čiže sa nestala ani postavou s katastrofálnym koncom, ani lezbou do nepohody a čo sa týkalo riešenia homosexuality, odzrkadľovalo to názor a pohľad spoločnosti, ktorý bol pre túto dobu príznačný. Ale inak sa to viac neriešilo. Dokonca ona bola tou silnou postavou na konci, keď zabila svojho syna.
Když si tu část, v níž se zmiňuji o AHS, přečtete ještě jednou, tak zjistíte, že o tom seriálu mluvím kladně – píšu, že v něm mají jako v jednom z mála pořadů homosexuální postavy více prostoru (stejně jako v ostatních pořadech z pera Ryana Murphyho – a že jsou některé velmi stereotypní, to teď nemusíme řešit) 🙂
Jinak ale se vším, o čem píšete, v podstatě souhlasím. Snad jen u toho páru z první série mě tak napadá, že ačkoliv jejich smrt sama o sobě nic moc neznamenala, protože v první sérii umíral kde kdo, tak jsou ty dvě postavy prostě jen další v dlouhatánské řadě, co skončily na márách. Takže když na jejich zabití dojde, člověk už jen zakoulí očima a řekne si: „Už zase?“ V kontextu seriálu jejich smrt dávala smysl, v kontextu hollywoodské tvorby šlo o ohrané klišé.
Tady by se mimochodem dalo zamýšlet nad tím, co by se tedy mělo dělat. Jestliže je zabití nějaké LGBT postavy nudné klišé, znamená to snad, že by se zabíjet už vůbec neměly? Na tohle ale nedokážu odpovědět. Možná ano. Možná Hollywood těch gayů a lesbiček už oddělal tolik, že na víc nemá nárok. Možná ne. Jestliže si příběh žádá něčí smrt, tak proč by měl nějaký druh postav mít imunitu, proč by měly být nějak výjimečné? A možná existuje zlatá střední cesta. Možná by to jen chtělo, aby těchhle postav přestalo umírat tolik. Vždyť jen za poslední rok umíraly v Kill Your Darlings, Klubu poslední naděje, Stejných srdcích, Neznámém od jezera, Philomeně… a to jsou jen ty filmy, co jsem sám postřehnul. Kdyby ten stereotyp tedy nebyl využíván tak často, třeba by časem přišel o svou sílu a člověku by okamžitě nenaskakoval do hlavy, kdykoliv nějaká postava zemře. Třeba by časem lidé přestali prskat a byli schopní jednotlivé filmy v tomto ohledu hodnotit jako samostatné celky…
A ano – Lana Banana je bombová! 😀
Je to už sice starší článek, ale nedá mi, abych se nevyjádřila k následujícímu:
–
Kromě Takové moderní rodinky, Glee, Pravé krve, Rizzoli & Isles a samozřejmě Shondina Skandálu a Chirurgů (kdysi se do této skupiny mohli počítat například i Happy Endings, New Normal, Pretty Little Liars, Dawsonův svět, Odpočívej v pokoji či American Horror Story, ale ty buď skončily, nebo si svou homosexuální postavu zabily… případně obojí) mě nenapadá další větší současný seriál, ve kterém by nějaká taková postava hrála podstatnou roli.
–
V PLL je stále hlavní postava, která je homosexuální-Emily. Zabili tam sice homosexuální postavy, to je pravda, ale ty vedlejší, Emily zůstává. Bohužel s ní ale není zacházeno právě nejlépe, hlavně co se týče jejího milostného života, kdy narozdíl od ostatních holek, které v podstatě skoro celou dobu chodili s těmi svými, Emily pendlovala mezi holkama a neměla to svoje OTP. A když bylo potřeba zabít někoho, aby se stalo něco šokujícího, byla na ráně holka Emily. Takže je fakt, že sem PLL patří, ale trochu jinak, než je to tu napsané.
Naprostý souhlas. Obzvláště podstatnost role je důležitá. Ono je například fajn, že ve Hře o trůny pořád vystupuje bisexuální Elaria, ale co je to platné, když se v minulé sezóně objevila jen ve dvou scénách? Seriál si sice může odfajfkovat, že tam „alespoň tu jednu LGBT postavu“ má, čímž pádem pak i rostou čísla v celoročních statistikách LGBT reprezentace v televizi, ale ve výsledku to znamená velké kulové.
—
S Emily ještě můžete být ráda, že alespoň mezi nějakýma holkama pendlovala. Schválně se někdy zkuste zaměřit na tu taktiku opatrných scenáristů, ve které své otevřeně homosexuální postavy de facto připraví o veškerou sexualitu. V Person of Interest bylo hezké, že chtěly být Shaw a Root spolu, ale zase je to prd platné, když většinu času strávily od sebe, a když už byly spolu, neprojevovaly téměř žádné známky intimity. V seriálu Night Shift má postava jednoho doktora dokonce manžela, ale toho člověk vidí jednou za sezónu při nějakém neštěstí. A zatímco všichni hetero lékaři kolem něj permanentně řeší vztahové problémy, tenhle chlapík o své lepší polovičce ani nemluví.