HLOD 59 ← → HLOD 61
HLOD 60 – 11. 4. 2017 – Vzpomínáte si na ten nedávný humbuk kolem Krásky a zvířete? Studio vypustilo asi dva týdny před premiérou informaci o tom, že by jedna postava měla být duhová, načež jedna skupina lidí vynášela za tento krok tvůrce do nebes („Vy jste tak odvážní!“ „Konečně pořádná LGBT reprezentace ve velkofilmu!“), zatímco druhá je zatracovala (gay postava v pohádce zapříčinila bojkot filmu v Malajsii, omezení přístupnosti v Rusku, nenasadilo ho jedno křesťanské kino v Alabamě, o internetovém povyku nemuvě). To samé v menší míře se dělo i v případě žluté strážkyně ze Strážců vesmíru. Jenže člověk se pak na oba filmy podíval… a prd. Stále se pohybujeme jen v rovině náznaků, kódovaného jazyka, opatrného přešlapování kolem horké kaše. Nadcházející Vetřelec: Covenant by s tím jedním gay párem mohl pokročit o trošku blíže, ale tihle dva pánové budou jednak pouze malou částí velkého ansámblu, a navíc se dá očekávat, že z nich vetřelčátko nadělá fašírku dříve, než se coby postavy stačí pořádně rozvinout. Právě frustrace LGBT publika z téhle dopředu ohlašované, do nebe vynášené, ale ve finále přehlédnutelné a zapomenutelné velkofilmové reprezentace vedla Iana Fortleyho k sepsání tohoto nádherně satirického článku o nejnovější disneyovské pohádce, jehož pokrácenou verzi najdete dole. Jen pozor: Na rozdíl od Krásky a zvířete je tento text skutečně nevhodný pro děti.
Potemnělé kino. Březnový vzduch štípe do tváře, ale uvnitř? Mmmm, uvnitř je teploučko. Chystám se recenzovat. Hraná Kráska a zvíře slibuje, co divákům nabízí jen málokterý velkofilm: rozvášněnou homo-zápletku. Mám po ruce lubr a jsem připravený. V IMAXu. Film začíná záběrem na muže, kterak se maluje líčidly. To ujde. Emma Watson vypadá skvostně. Chvilku něco skřehotá, fňuká nad svou mrzkou existencí, a na scénu už vchází Gaston. A co je podstatnější, spolu s ním Le Fou. Ach, Joshi Gade. Do té škvíry mezi zuby by se ti vešel i… no… prostě něco.
Gaston má oči akorát tak pro Belle, jenže ta kráva o něj vůbec nestojí, protože je to neskutečný cis heterák. Běž si naondulovat hřívu na hrudi, ty heterokládo. Bla bla, trocha zápletky, ocitáme se v místním hostinci a rozjíždí se písnička o Gastonovi. Le Fou je ve formě. Masíruje Gastonovi ramena, pak ouška. Pěje o nepřekonatelné šíři jeho šíje. Obdivuje se tomu, jak nikdo nedoplivne dál než Gaston. Jak nikdo nemá silnější skus. V tu chvíli si vytahuje triko a ukazuje všem svůj podbřišek, kde má jizvy po zubech. Gastone, ty rošťáku! Nezlob! Gaston pak Le Foua vyzdvihne na svých namakaných rukách vysoko nad hlavu. Le Fou je na vrcholu blaha a já s ním! Nikdo nemá žaludovitější hlavu než Gaston! Nikdo se vám neudělá na záda jako Gaston! Nikdo vám nepřerovná střeva tak, že se týden normálně nevyserete, jako Gaston!
A Le Fou. Galantní, svědomitý Le Fou. Jeden by si myslel, že je to nezbeda, co? Hulvát, který se vybodnul na papínka a přidal se na stranu žilnatého Gastona. Ale ne. Le Fou má lví srdce. Nebo snad srdce medvídka? Hrdinný Le Fou to rozpaluje na tanečním parketu do zvuků vrcholící muziky. Stupňuje se, plyne, proniká do vaší duše, hluboko a silně. Je ve vás. A Le Fou najednou tančí s mužem. Mužem! Dva chromozomy X, dva Y, ruce spojené, oči otevřené, rty dychtící a zadržující horké, vlhké vzdechy. Ach, ten tanec. Ta intimita. A najednou je po všem.
A já sedím v kině a nedokážu popadnout dech. Nedusím se, ne. Zmatený ale jsem. Povězte, dobří lidé, kdepak jsou ti ztopoření, pulzující čůráčci, které mi všichni tolik slibovali? Kde je ta scéna, v níž Le Fou zoufale a nadrženě ohoblovává Gastonův kmen? Copak tomuhle homofilmu nenatrhla prdel malajsijská cenzura? Nezakázali snad Rusové dětem mladším šestnácti let, aby se na tu teplou hrůzu dívaly? Neodmítlo snad tohle péčko promítat jedno alabamské kino? Člověk nyní jde díky všem těmto krokům na Krásku a zvíře s určitými očekáváními, z nichž jedním je touha vidět scénu, ve které se rozdivočelý gaylord Josh Gad vycákává na celý sbor lačných a nadržených vesničanů. Jenže místo toho, a teď se připravte na spoilery, na nás film maximálně vybafne scénou, ve které Gad zhruba tři vteřiny před úplným závěrem ve vší počestnosti tančí s nějakým komparzistou. Tohle měla být ta homosexuální perverze? Ta duhová zhůvěřilost? Krynda Pána, přiteplenější zážitek jsem si odnesl i z letošní Matějské, když jsem si tam koupil párek v rohlíku. Každý chlap, co se po tréningu sprchuje v pánských sprchách, je větší ernest než kterákoliv postava v téhle pohádce. Teplejší budete i vy, když jenom projedete autem kolem odpočívadla na dálnici.
I mě pobouřilo buzerantství Disneyho Krásky a zvířete, a to proto, že Kráska a zvíře takoví vůbec nejsou. Akorát v tom filmu vystupuje postava muže, který by podle ne kdovíjak důvtipného podtextu mohl být na chlapy, ale která v průběhu děje napáchá asi tolik gay věcí jako ty animované hodiny. Navzdory tomu, co vám kdo nakukal, se s žádným chlapem ani nepolíbí. A můžete mi věřit, že Gaston si Le Foua ani v jedné scéně při měsíčku neosedlá, že mu svými mocnými pažemi neroztáhne poddajné půlky, že se neusměje, jak by to jen on dokázal, že mu neplivne na řiťku a palcem mu nerozmasíruje dírku, že mu ho za nepřetržitého očního kontaktu do té dírky nevrazí. Na tohle fakt nedojde. Kurňa, vždyť oni z toho gay porna udělali úplně obyčejnou pohádku.
Ten článek je solidní hardcore. Krásku a zvíře jsem viděl v kině v originál znění. Je to děsná kýčovitá blbina. Písničky jsem překousnul, ale nechápal jsem, proč se báli „hororových“ výjevů, které jsou i v animovaném originálu. A proč je nepovedené naklíčované pozadí? Krom interiérů zámku a vesnice, vše ostatní připomínalo studiovou papendeklovou inscenaci. Volba herců OK. Gay postava se vlastně moc teple nechovala – spíš mi připomínala análního alpinistu, který si snaží udržet přízeň vesnické celebrity a tak mu nadbíhá a lísá se k němu. Zbytečná mediální masáž!
–
Vypadá to, že v mém TOP 3 i nadále zůstane Herzova Panna a netvor, Gansova Kráska a zvíře z roku 2014 a černobílý snímek od Jean Cocteau, který je dodnes zdrojem citací a vykrádání. 🙂
Ale zvládnul jste ho, to se cení! 😀 S hodnocením filmu souhlasím – Krásna a zvíře je kravina, ale špuntům, kteří neviděli originál, by se to mohlo líbit. Okatě a hnusně naklíčované pozadí – proč ho používají, je jednoduché. Tvůrci chtějí mít pod kontrolou prostředí a nechtějí, aby jim unikaly spoilery, tak vše, co mohou, točí ve studiu před zeleným pozadím. Proč je to tak špatné, za to může nejspíš režisér. Film stál mraky peněz, takže by triky měly být na úrovni těch největších spektáklů, jenže Bill Condon s triky nikdy moc nepracoval (natáčel hodně komorní dramata). A když ano, tak to bylo v sérii Stmívání, kde kritika úroveň triků také shazovala…