HLOD 52 ← → HLOD 54
HLOD 53 – 11. 1. 2017 – Vzhledem ke čtveřici herců oživených počítačem pro potřeby odvyprávění příběhu Star Wars: Rogue One by mě velmi zajímalo, jakým směrem se bude dál vyvíjet současná kinematografie – jestli bude vůbec potřeba hledat a najímat stále nové herce, nebo jestli si studia časem vystačí s armádou počítačů, v nichž budou animovat staré známé tváře. O co jde? Nevím, jestli jste Rogue One viděli, ale ti z vás, kdo ano, si určitě všimli, že ve filmu vystupují čtyři postavy z Epizody IV, tedy z toho filmu z roku 1977: Generál Tarkin, princezna Leia a dva letci… z takových těch vesmírných letadýlek… Fajn, tak doteď nevím, jak se jim říká. Sežerte mě. Vtip spočívá v tom, že všechny tyhle postavy vypadají stejně jako před čtyřiceti lety a „hrají“ je ti samí herci, ačkoliv Peter Cushing zemřel v roce 1994, Carrie Fisher pochopitelně zestárla a ti dva letci… nikoho nezajímají.
Jak je to možné? Pouze díky vizuálním mágům z trikového studia ILM. Ti mají ve své knihovně množství vydaných i nevydaných filmových pásek se všemi těmito herci – záběry jejich těl a hlav ze všech možných úhlů, jak provádí všelijaké pohyby, gesta a grimasy –, které dokázali naskenovat do počítače, vytvořit z nich 3D model a jím pak osadit živé herce, kteří byli přítomní na place Rogue One. 3D model se ve finále naanimoval, rozpohyboval a voilá, na plátně jakoby účinkují verze postav zpřed čtyřiceti let.
Kdo by si podle mediálního humbuku vyvolaného obzvláště „oživením“ Petera Cushinga myslel, že jde ze strany Hollywoodu o něco novátorského, nenechte se mást marketingem. Filmový průmysl omlazuje a oživuje herce už dlouhá léta. V Superman se vrací využil režisér Bryan Singer filmových klipů dávno zemřelého Marlona Brandona a „obsadil“ ho do role biologického otce ústředního hrdiny. Ve Star Wars: Epizodě VII využil režisér JJ Abrams kus repliky Aleca Guinesse, kterou pronesl v jednom z filmů původní trilogie. V Gladiátorovi bylo třeba naanimovat podobným způsobem jako u Rogue One několik scén s Oliverem Reedem, protože herec zemřel před koncem natáčení a nestihl vše dotočit. Stejně se postupovalo i v případě Rychle a zběsile 7 a několika scén s Paulem Walkerem – co před smrtí nestačil dotočit on, za něj dodělal bratr, na jehož obličej se v postprodukci „navlékl“ obličej Paula vytažený z několika jeho předešlých filmů a přechroustaný počítačem. Nebo v několika epizodách seriálu Westworld tvůrci podobným způsobem omladili Antonyho Hopkinse. Ve třetích X-Menech nebo druhých Avengerech byly Patricku Stewartovi, Ianu McKellenovi a Robertu Downeymu Jr. počítačem vyhlazeny vrásky; v Benjaminu Buttonovi byl Brad Pitt pro jistotu animovaný celý; a na koncertech Tupaca nebo Michaela Jacksona z posledních let se užívaly hologramy. No prostě… showbusiness se snaží omlazovat, oživovat a vydělávat, kde se jen dá.
Teď je jen otázka, 1) nakolik je takové počínání morální a etické, 2) jestli to vůbec vypadá dobře, a 3) jestli o něco takového lidé mají zájem. Pojďme se nad těmito otázkami zamyslet v souvislosti s úmrtím Carrie Fisher, která sice stihla natočit všechny své scény v Epizodě VIII, ale v Epizodě IX, která ještě ani nemá hotový scénář, měla mít podstatně větší roli, a tu již zaživa neodehraje. O tom, že by se v Epizodě IX celý „její“ herecký výkon prostě naanimoval, se začalo mluvit ještě v ten samý den, kdy lidé smutnili nad zprávou o její smrti, jenže… 1) Pokud by její rodina k takovému počínání dala svolení, bylo by to možná i etické, a filmaři by navíc měli možnost dokončit příběhový oblouk postavy a diváci zase příležitost se s Leiou řádně rozloučit. Ale co kdyby studio chtělo postavu dále využívat v dalších a dalších dílech? I kdyby rodina souhlasila (protože prachy), bylo by to v pořádku? Podle mě moc ne. 2) I kdyby Leiu v Epizodě IX animovali třeba celý rok, stále by jim padala do „tajemného valu“ – kam jim ostatně spadla už v Rogue One a kam spadly všechny výše zmíněné postavy ve všech výše vypsaných filmech a seriálech. Takže by to ani nevypadalo dobře. A 3) jelikož jsou si sami diváci velmi dobře vědomi obou těchto bodů, nikdo animovanou Leiu vidět nechce. Sami fanoušci by rádi, aby se filmaři s postavou řádně rozloučili, ale pak ji už nechali být, nechali ji odejít. Na plastikovou napodobeninu se nikdo dívat nechce.
A za mě je to tak dobře. Doanimovat herecký výkon je fajn metoda v případě, že se někdy něco semele, ale využívat téhle metody nad tento rámec by byla nebetyčná nabubřelost. Snad tedy hollywoodští bossové znají legendu o Ikarovi a nebudou pokoušet štěstí.
Současně s úmrtím Carrie Fisher se řeší, co s natočeným materiálem pro Epizodu VIII. Sestříhat? Nechat bez změny? Protože netušíme, jaký vývoj pro princeznu Leiu připravili scénáristé, je těžké řešit, jak naložit s její postavou. Já bych spíš prostříhal Epizodu VIII a nechal postavu z příběhu odejít, než se dívat na digi-gumáka v dalším díle. Samozřejmě by byla škoda nepoužitého materiálu, ale od toho jsou bonusy na DVD.
–
Co se týče ostatních postav v Rogue-One. General Tarkin byl celkem snesitelný, ale pro příběh nedůležitý a vůbec ho tam nemuseli dávat. Ti dva piloti myslím nebyly digitálně oživeni, jen se našlo pár nepoužitých scén z Epizody IV a dodatečně se vyčistily. Takový způsob manipulace mi nevadí. Nejsou to jedničky a nuly.
–
Digitální herci mi nevadí, když se jedná o „animák“. Tam se neřeší foto-realističnost a mimika. Rozhodně nechci, aby se začaly natáčet nové filmy se „zombiemi“. Takovou úchylku mají snad jen v Americe.
Tak tak, řeší se to. Šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy a další vysoce postavení vedoucí se v téhle době schází se scenáristy a režiséry Epizod 8+9 a dohadují se, jak s postavou Leiy naložit. Osobně si myslím, že vyslyší nářky fanoušků a nechají při klasických dotáčkách / přetáčkách v půlce roku natočit scénu dvě, ve které Leiu nechají zemřít. A z Epizody 9 pak postavu prostě odepíšou / přepíšou její scény na někoho jiného. (podobně jako několik scén z posledních Hunger Games odehrály jiné postavy za Phillipa Seymora Hoffmana, když herec zemřel dříve, než stačil vše dotočit).
—
No, Hollywood vydělává na tom, že lidé nemají rádi nové věci a radši se půjdou podívat / poslechnout si člověka, který už sice nežije, ale kterého měli rádi. Tady bych jen podotknul, že tohle není jen výsadou Ameriky. Fimfárum také stavělo na tom, že ho „namlouval“ dávno zemřelý Werich.