HLOD 41 ← → HLOD 43
HLOD 42 – 15. 9. 2016 – Facebook, Twitter, Instagram, Vine, Snapchat, YouTube… sociálně-mediálních platforem je dnes tolik, že se v nich člověk ani pořádně nevyzná. Někdo na nich tráví spoustu času, jiný málo, někdo je používá jen pro zábavu, jiný i proto, aby byl v obraze, co se děje ve světě. A jestli se mi – co se týče filmů – na těchto platformách něco obzvláště líbí, tak je to moc, kterou bezděčně vložily do rukou diváků. Právě sociální média se totiž v určitém slova smyslu starají o neustálé zvyšování kvality (nejen) hollywoodské produkce. Já vím, zní to divně a vzhledem k mnoha nedávným (kvalitativním i kasovním) propadákům jako naprostá hloupost. Hned tedy vysvětlím, co mám na mysli:
Kdysi dávno mohl Hollywood tahat diváky za fusekli a šašit z nich peníze za filmy, které si to po kvalitativní stránce ani trochu nezasloužily. Stačilo obsadit ústřední role známými herci, vytvořit zajímavý plakát, sestříhat čupr trailer, a bylo vystaráno. Předpremiérové recenze si přečetl jen zlomek lidí, a většinu fanoušků beztak zajímaly spíše nalajnované televizní rozhovory s hlavními hvězdami do nebes vynášených snímků. I kdyby pak výsledný film nestál ani za zlámanou grešli, tahle informace se k divákům dostávala jen horko těžko – především šuškandou, které navíc spousta fanoušků ani nemusela / nechtěla věřit. Jen si vzpomeňte na to zklamání, které následovalo po vypuštění všech prequelových epizod Hvězdných válek (1999, 2002, 2005). A přesto tyhle filmy vydělaly 1 miliardu, 650 milionů a 850 milionů dolarů po celém světě.
Myslíte si ale, že by se Epizoda I dostala do „klubu miliardářů“, kdyby byla vypuštěna v éře Facebooku a Twitteru? Mňo, já také ne. Spíše by ji potkal stejný osud jako mnohé ze současných blockbusterů, které dojely na nízkou kvalitu – během otevíracího víkendu by díky dobré reklamní kampani a vysokým očekáváním publika vydělala poměrně dost peněz, ale hned v následujícím týdnu by výnosy spadly o astronomických 60-70 %. Stejně jako tomu bylo u Batmana vs. Supermana (rozpočet $250 milionů, celosvětové výdělky $870 milionů, propad po prvním týdnu 69 %), Sebevražedného oddílu ($175, $680, 67 %), Green Lanterna ($200, $219, 66 %), Stmívání, předposledního filmu ($110, $712, 69 %), Stmívání, posledního filmu ($120, $820, 69 %), Muže z oceli ($225, $668, 64 %), X-Men Origins: Wolverina ($150, $373, 69 %), třetích X-Menů ($210, $460, 67 %), X-Men: Apokalypsy ($178, $543, 65 %) nebo nové Godzilly ($160, $529, 66 %).
V dnešní době je tak strašně snadné nechat v kinech nekvalitní snímek krachnout. Úplně stačí krátká zpráva o pár znacích, jeden vhodně zvolený #hashtag a lavina negativních ohlasů smete i tu nejdražší hollywoodskou produkci. Studia se tedy musí setsakra ohánět, aby si získala fanoušky a nepodstrkovala jim filmové nedodělky a nekvalitní brak. Nesmí tvůrce příliš uspěchávat, nesmí jim do díla příliš kafrat, nesmí šetřit na scénářích. Jistě, ne vždycky se těchto rad drží. Jenže pak na tom téměř bez výjimky v tržbách tratí. Chce se mi tedy být optimistou a doufat, že studiím brzy dojde, že jestli na nás divácích chtějí dál vydělávat, musí se prostě snažit.
Napsat komentář