Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

HLOD 32 ← → HLOD 34

HLOD 33 – 19. 4. 2016 – A už je to tu zas. Respektive stále. Studio Marvel nedávno vypustilo první trailerDoktoru Strangeovi, studio Paramount první promo fotku k chystanému hranému remaku Ghost in the Shell, Warneři ohlásili pokračování Na pokraji zítřka a adaptaci japonského komiksu Death Note… a my se opět můžeme bavit o tom, jak nám Hollywood nenápadným vybělováním zkresluje vnímání světa kolem. Tentokrát nejde o Afroameričany ani Araby, nýbrž o Asiaty, princip však zůstává stejný: Hollywood si bere předlohy v cizím prostředí, v mnoha případech do něj dokonce zasazuje celý děj, ale místo náležitého obsazování hlavních rolí lidmi, kteří se do daného prostředí typově hodí, tyto role zaplňuje lidmi jako Scarlett Johansson, Tom Cruise a Emily Blunt, Tilda Swinton či Nat Wolff.

A opět to vypadá zvláštně, nepřirozeně, blbě. Zatímco ale Pan, Bohové Egypta či Exodus: Bohové a králové na tuto blbou nepřirozenost (a mizernou kvalitu) doplatili, takže člověk skoro už začínal doufat, že se Hollywood vzpamatuje, tyto filmy budou s největší pravděpodobností vzhledem k předlohám a najatým umělcům úspěšné. Fanoušci marvelovských komiksovek si přece toho Doktora Strange neodpustí jen proto, že Tilda Swinton vypadá v tom himalájském klášteře nepatřičně a naprosto dementně, ne? A fandové Scarlett Johansson jí přece také nebudou mít za zlé, že coby Asiatka vypadá zhruba stejně uvěřitelně jako Emma Stone v Aloha, že ano? Možná by ale měli. Možná by se všichni diváci měli zamyslet nad tím, jaký vzkaz Hollywoodu posílají, kdykoliv mu v pokladnách kin nechávají peníze za film, který dělá takovéhle věci. Jak to ostatně hezky vysvětluje Rebecca Sun v nedávném článku na stránkách Hollywood Reporter:

Photo by sowillo22, Flickr, CC BY 2.0

Asijské herečky v hollywoodských filmech téměř nedostávají hlavní role. Vybělování asijských partů, které je samo o sobě dost neblahé, tedy bolí o to více, jestliže tvůrci ani nezmění zasazení děje a pojetí daných postav a obojí nechají více méně pseudo-asijské (avšak bez účasti asijských umělců). Spousta internetových komentátorů například do hlavní role ve snímku Ghost in the Shell prosazovala na Oscara nominovanou herečku Rinko Kikuchi. Právě ona se této roli už takhle nejvíce přiblížila účinkováním v akčně laděném snímku Pacific Rim. A zmiňovány byly i další asijské herečky. Pravdou však zůstává, že hvězdnému statusu Johansson se žádná z nich ani v nejmenším nepřiblížila.

A právě zde se skrývá jádro pudla. Kikuchi, která je o čtyři roky starší než Johansson, ani jakákoliv jiná asijsko-americká herečka neměla šanci debutovat coby filmová dcera Johna Rittera či Seana Conneryho, jako to udělala Scarlett Johansson. Kikuchi ani jí podobné herečky by v životě nemohla prorazit jako montanská teenagerka se zálibou v koních ve filmu s Robertem Redfordem Zaříkávač koní. Mohla by sice dostat hlavní roli ve filmu typu Přízračný svět, ale do takových herečky jejího vzezření ani dnes nikdo nenajímá. Kikuchi nemohla hrát tokijskou outsiderku v Ztraceno v překladu a vysloužit si tím oblibu kritiků, múzu nizozemského malíře v Dívce s perlou ani múzu Woodyho Allena ve Hře osudu, Scoop nebo Vicky Cristině Barceloně. Nemohla hrát asistentku londýnského kouzelníka v Dokonalém triku ani Marii Boleynovou v Králově přízni. A především by ji nikdo ani ve snu neobsadil do tak velké a podstatné role, jakou je Černá vdova v marvelovském filmovém vesmíru.

Jak se tedy mají asijští herci a herečky vypracovat k takové úrovni slávy, aby se dali obsazovat i do asijských rolí? Soudě podle Speed Racera, v němž hrál hlavní roli Emile Hirsch, Dragonball: Evoluce, kde asijskou roli přebral Justin Chatwin, Strážců vesmíru, kde si ji přivlastnila Elizabeth Banks, filmů Ghost in the Shell, Poslední vládce větru, Doktor Strange, Na hraně zítřka či chystaného Death Note s Natem Wolffem Hollywood stále netuší, jak tuto otázku zodpovědět.

2 komentáře u Hlod 33

  • Někde jsem četl, že vizuální styl mangy byl hodně ovlivně kreslenými fimy Walta Disneyho. Zejména je ta podoba vidět ve ztvárnění očí. Komiksové postavy vůbec nepřipomínají asiaty, ale bělochy. Takže se vůbec nedivím, že obsadili do hlavní roli Scarlett. Dle obrázků z původního animáku, totiž hlavní hrdinka rozhodně nevypadá jako asiatka.

    • Máte naprostou pravdu. Jeden zdroj je třeba tady – https://japansociology.com/2013/12/25/behind-the-trend-of-huge-eyes-in-japanese-anime/https://japansociology.com/2013/12/25/behind-the-trend-of-huge-eyes-in-japanese-anime/ . Ono ale nejde o to, že by tvůrci těchto seriálů usilovali o nějaký bělošský ideál krásy, ale…

      Stranou očí jde čistě o praktickou potřebu znázornit emoce. Tady se japonští umělci sice inspirovali Disneym, ale pouze v tom směru, že právě Disney hodně využíval rčení „oči jsou okno do duše“ v animaci.

      A stranou pleti, v Asii celkově jsou světlejší odstíny pleti spojovány s vyšším společenským postavením. Shodou okolností je to ze stejného důvodu, proč si angličtí šlechtici v 15. a 16. století patlali obličeje olovnatým bílým make-upem: Čím světlejší pokožka, tím více je znát, že člověk nemusí být venku. Venku dělají rolníci, kteří jsou kvůli tomu opálení. A čím méně jste opálení, tám méně jste rolník, ergo tím vyšší je vaše společenské postavení. Já si tahle společenská pravidla nevymyslel, jen je tlumočím…

      Takže ta postava z Ghost in the Shell možná vypadá trochu ne-asijsky, ale asijská je skrz naskrz. Už když se díváte na trailer k tomu filmu, tak Scarlett vybočuje z řady, ačkoliv by podle předlohy měla splývat s ostatními lidmi. Prostě se do té role, do toho prostředí ani trochu nehodí. Teď jde jen o to, jestli to bude divákům vadit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.