Herci a herečky 26/47: Alternativní cesty – Youtube a reality show
Youtube
Na Youtubery, po kterých studia sahají, protože chtějí využít jejich známosti u cílového publika puberťáků a mladých dospělých, jsme narazili v tomto hlodu. Jejich skupina se bude teprve rozrůstat, protože jde o relativně nový trend a Hollywoodu, jakkoliv by rád byl trendy a chodil s dobou, některé věci prostě trvají. Narůstající počet internetových tváří, které se budou dostávat do televize a filmů, je ovšem nevyhnutelný. Opět jde o to, že továrna na sny nemůže jen tak bez povšimnutí nechat ležet osobnosti s milióny fanoušků, na kterých by mohla vydělat.
– Lucas Cruikshank tedy vyprodukoval trojici filmů a jeden seriál se svou youtubovskou postavou Fredem,
– dvojice The Smosh natočila vlastní celovečerní snímek Smosh: The Movie,
– Grace Helbig nějakou dobu šéfovala vlastní talk show,
– Fine Bros si na TruTV rozjeli docela úspěšný pořad Six Degrees of Everything,
– herecká agentura CAA v roce 2015 zapsala Jennu Marbles do svého katalogu talentovaných umělců,
– Adam Conover si na truTV rozjel pořad Adam Ruins Everything, který se původně vysílal jako pouhá součást katalogu youtubovského kanálu College Humor,
– Tyleru Oakleymu šel do televizí dokument o něm nazvaný Snervous,
– Simone Giertz a PewDiePie byli hosty v The Late Show u Stephena Colberta,
– viner Cameron Dallas dostal od Netflixu příležitost točit pro ně reality show z jeho života
– podobně i Mirandě Sings dal Netflix šanci a přiklepl jí půlhodinový seriál Haters Back Off, který mapoval její rodinné zázemí a cestu a za slávou,
– a nejnověji se Hollywood snaží z tween publika vytřískat peníze pomocí nízkorozpočtové superhrdinské televizní minisérie Electra Woman and Dyna Girl, v níž hlavní role zastávají youtuberky Grace Helbig a Hannah Hart,
– a filmů Where’s The Money a Meet the Blacks, v nichž vystupuje oblíbený viner King Bach.
U většiny těchto lidí zatím šlo pouze o jednorázové nabídky, z čehož se dá vcelku jasně usuzovat, že studiím ani tak nešlo o to objevovat v youtuberech skryté talenty, ale prostě si na nich jen namastit kapsu. Většina projektů také nakonec dopadla katastrofálně. Po kvalitativní stránce je nemožné udržet pozornost publika a kvalitu produktu, jestliže jsou diváci zvyklí na pár minut obsahu, a vy máte najednou vymyslet devadesátiminutový ucelený příběh (případ Smosh: The Movie). Samotní diváci se pak k projektům svých oblíbených youtuberů také nehrnou. Proč by totiž měli platit velké peníze za něco, co si mohou díky své technické zručnosti obstarat zadarmo? Nota bene pokud mohou svého oblíbence i nadále vídat zadarmo na jeho youtubovském kanálu (případ Grace Helbig, jejíž šou byla pro nedostatek diváků brzy zrušena).
Je tedy otázkou, jestli po nějaké české hvězdičce sociálních sítí sáhne i náš malý zábavní průmysl. Riziko, že by to nemuselo vyjít, je tu ostatně vyšší než v Americe. Jen pro porovnání, The Smosh mají jen na YouTube více než 22 milionů followerů, Jenna Marbles 16,5, Miranda Sings 7, Tyler Oakley 8, Grace Helbig 3 a FineBros 14. Oproti nim se v desetimilionovém českém rybníčku krčí Jirka Král se 710 000, Teri Blitzen s 400 000 nebo HoggyCZ se 703 000. Jedinou výjimkou jsou anglicky mluvící pranksteři ViralBrothers s 2,7 miliony, ale u těch je otázkou, nakolik by se českým producentům vyplatilo investovat do těchto českých tvůrců na českém trhu, když mají většinu své fanouškovské základny v zahraničí.
Navíc co jsem si tak všiml, zatím tyhle osobnosti působí především na svých domovských platformách a maximálně je čas od času někdo pozve do televize na rozhovor. Ale uvidíme, v našich končinách mají tyhle mediální hvězdičky možná menší fanouškovské základny, ale zároveň se u nás od umělců neočekává, že budou do kin a k televizím lákat takové davy jako jejich hollywoodští soukmenovci. Třeba tedy české youtubery přeci jenom brzy začneme vídat v nekonečných seriálech nebo v cameích ve filmech cílených na mladší obecenstvo.
Reality show
V televizní sezóně 2007-2008 došla hollywoodským scenáristům trpělivost se studii. Že byli celým průmyslem neustále upozaďováni a všechna sláva přistávala v klíně herců a režisérů, na to si už zvykli. Ale že byli špatně placení, to je štvalo. Studia jim samozřejmě příplatky dávat nechtěla, protože by tím umenšila vlastní zisky. A tak se scenáristé naštvali a všech 12 tisíc členů scenáristických cechů vyhlásilo 5. listopadu 2007 stávku. Až do 12. února následujícího roku, kdy skončila vyjednávání se zástupci studií, nikdo nenapsal ani čárku.
Proto také mají všechny seriály, které se v té době vysílaly, zkrácené sezóny a místo obvyklých 22-24 dílů v řadě jich má většina jen něco kolem 15. Víc neměl kdo napsat. Proto jsou druzí Transformeři nebo bondovka Quantum of Solace kvalitativně takové propadáky. Stávka zasáhla filmaře v průběhu produkce, když ještě neměli dokončené scénáře (což není u velkofilmů kdovíjak ojedinělá záležitost). Než aby studia natáčení rušila, odsouvala data premiér a platila investorům miliony dolarů odškodného, dopsali scénáře přímo na place samotní režiséři a herci v hlavních rolích. A na obou filmech je to hodně znát… Proto jsou tak mizerné kvality i snímky X-Men Origins: Wolverine, Terminator: Salvation nebo G. I. Joe. U těch zase byly scénáře uspěchané, aby se preprodukce stihla před začátkem stávky, takže šlo z velké části o nedotažené nedodělky.
Stávka scenáristů měla nesmírný dopad na příjmy studií, kterým kvůli absenci kvalitních seriálů odpadali diváci, a která kvůli tomu přicházela o strašné peníze. Kromě toho ale měla stávka ještě jeden nepřímý následek, který měl nedozírný dopad na americkou (potažmo celosvětovou kulturu): V programovém vakuu zapříčiněném absencí seriálů se rozmnožily reality show, které se časem prokopaly, provřískaly, prosvlékaly, prospaly, prochlastaly, problily a morálně propadly k téměř dominantnímu postavení na poli (nejen) americké televizní zábavy.
Reality show sice byly, jsou a budou stokou pokleslé zábavy, takže je sami diváci odsuzují, kudy chodí, ale jejich produkční náklady jsou extrémně nízké, není třeba do nich najímat žádné talentované herce a umělce, a konečně k nim – přinejmenším v počátcích – nebylo třeba psát žádné scénáře. V situaci, kdy studia scenáristy ani neměla, a kdy kvůli tomu přicházela o miliony, bylo nasnadě vyplnit díry v programu právě pomocí reality show. Nikdo nemohl tušit, jaké monstrum z nich časem vyroste. Dnes se obzvláště v Americe ruší spousta skvělých seriálů jen proto, že se až příliš mnoho lidí dívá na zábavné, ale strašně vulgární a hloupé reality show, kterých jsou stále tucty, možná stovky.
Už jen kvůli jejich počtu je téměř nemožné, aby se každý účastník reality show uchytil v zábavním průmyslu. Jen si vezměte, kolik zpěváků z české Superstar si dnes obyčejní lidé vybaví. Nebo z Vyvolených. A co takhle z Velkého bratra? Z Výměny manželek? Pak jsme taky měli něco s farmou, že ano? Občas se ale přeci jen někomu zadaří. Pokud má někdo talent, může použít i reality show jako odrazový můstek. Platforma pro uvedení do showbusinessu a představení divákům je to ostatně stejně dobrá jako každá jiná. Jen je možná extrémně těžké přesvědčovat vedoucí konkurzů, režiséry a herecké kolegy o tom, že opravdu něco umíte, a že nejste jen nicka, co se dostala do televize a teď si kvůli tomu myslí, že je slavná.
– Emma Stone. Ano, ta. Než se díky Panně nebo orlovi dostala na výsluní a než z ní role Gwen Stacy v Amazing Spider–Manovi udělala hvězdu, Emma Stone prorážela v reality show In Search Of The Partridge Family.
– O Nene Leaks jsme se již kdysi zmiňovali. Postavičku z Real Housewives of Atlanta si díky její živé a nepřehlédnutelné osobnosti obzvlášť oblíbil Ryan Murphy, který ji obsadil do pořadů Glee a Úplně normální. Sama pak vyprodukovala vlastní reality show I Dream of Nene: The Wedding.
– Ryan Murphy se na reality show nejspíš dívá hodně rád, protože i gleeovskou Brittany Heather Morris objevil v taneční soutěži So You Think You Can Dance.
– Jacinda Barrett začínala v roce 1995 v reality show z produkce MTV The Real World: London. Dnes je z ní televizní herečka známá například z druhé sezóny Stoupenců zla, seriálů Bloodline, Kravaťáci nebo filmů Prostředníci, Bridget Jonesová, Poseidon či Jmenovec.
– Jai Rodriguez na sebe upoutal pozornost diváků a hledačů talentů díky účinkování v reality show Queer Eye For The Straight Guy. Jakmile byl pořad zrušen, Jai se vrtnul na Broadway do představení The Producers. Po jeho ukončení tu a tam odehrál něco malého a pak se rok objevoval v seriálu Malibu Country.
– Jamie Chung, která nakopávala zadky v Sucker Punch, blbnula v trilogii Pařba ve Vegas a v seriálu Once Upon a Time hraje postavu Mulan, se v roce 2004 kariérně odrazila od reality show The Real World: San Diego.
– Johnnyho Knoxvilla asi z Jackass všichni znají. Jelikož už Johnnymu není nejméně, snaží se prosadit i v jiných odvětvích Hollywoodu. Objevil se například ve druhých Mužích v černém, v Želvách ninja, Kráčející skále nebo Divoké krvi.
– Hezoun David Giuntoli ze seriálu Grimm (a pár štěků jinde) začínal v reality show Road Rules: South Pacific.
– Katherine McPhee, kolem níž byl vystavěn seriál Smash, a která se kromě účinkování na Broadwayi objevila i ve filmech Šílený, Jako ve snu nebo Noc žraloka 3D (ehm ehm), skončila pátá ve druhé řadě soutěže American Idol.
– Podobně na tom je i Jennifer Hudson, další finalistka z American Idol, o níž jsme se již zmiňovali v sekci zpěváků a zpěvaček. Ta získala za svou debutovou roli v Dream Girls dokonce Oscara. Od té doby hrála v seriálu Smash a Empire či filmech Sex ve městě 2, Tři moulové nebo Vánoce v Harlemu.
– Yaya Dacosta z America’s Next Top Model to nejdříve zkoušela jako modelka, ale po čase to – stejně jako tolik jiných modelek, že? – zkusila v Hollywoodu s herectvím. Objevila se ve druhém Tronovi, v Komorníkovi a dokonce i v oscarovém snímku Děcka jsou v pohodě.
– Analeigh Tipton je další nadějnou modelkou / herečkou z pořadu Tyry Banks America’s Next Top Model. První roli získala v jedné epizodě Teorie velkého třesku a odsud se odrazila k Zelenému sršni, Mrtvým a neklidným či Lucy.
– Profesionální tanečnice z Dancing with the Stars Julianne Hough se uchytila u muzikálů a tanečních filmů. Objevila se ve Varieté, Rock of Ages, Footloose: Tanec zakázán a naposledy jsme ji mohli vidět v Dirty Grandpa.
– Hlavní tvář obnoveného Dallasu Josh Henderson začínal v reality show z produkce stanice WB Popstars.
– Eva Marcille s kariérou hvězdy reality show až tolik neudělala, jelikož se jí podařilo uchytit jen v drobných rolích v telenovelách a pár štěcích v seriálech, ale i to se počítá. Když si vygooglíte její tvář, vyskočí na vás spousta screenshotů z America’s Next Top Model a Eva se vám třeba vybaví z Mladých a neklidných, House of Payne nebo Everybody Hates Chris.
– Stanice FOX se v roce 2003 pokusila navázat na úspěch soutěže American Idol a rozjela vlastní pořad American Juniors, který byl cílený na mladé interprety. Mezi nimi byla i Lucy Hale. Pořad sice vydržel pouhou jednu sezónu, ale Hale se dostala mezi finalisty a mohla tak se zdviženou hlavou nakráčet do Hollywoodu a ucházet se o role. Ty první získala v seriálech Drake & Josh, The O.C., American Family a Jak jsem poznal vaši matku. Ve filmu se poprvé objevila ve dvojce Sesterstva putovních kalhot. Nejvíce popularity jí ale vynesla role v seriálu Pretty Little Liars.
—————
Korekce: Lucfrid
—————
Co říkáte na reality show Keep up with the Kardasian? Jelikož nejsem fanoušek reality show kromě jedné výjimky Války skladů, tak jsem neodolal a na tuto nesmírně populární show podíval a nedokáži pochopit, že jednotlivý účinkující mohou být tak populární. Zřejmě jiná kultura
No, můj šálek kávy to rozhodně není. Osobní životy těch lidí mě nezajímají a vadí mi i forma. Přijde mi to umělé, bulvární, vulgární, prázdné; holky jedou podle scénáře, ale neumí ho prodat.
—
Na druhou stranu musím Kardashiankám nechat, že jsou to výborné obchodnice. Využily relativního povědomí o jejich jménu (Rob Kardashian byl známý z procesu s OJ Simpsonem) a jedné prozřetelně vypuštěné nahrávky sexuálních radovánek jedné z dcer, a na tomhle základě si během pár let vybudovaly multimiliardové impérium. Kardashianky si vzaly příklad z Paris Hilton, Lindsay Lohan a dalších hvězdiček, obmotaly si média a inzerenty kolem prstu a dnes vlastní několik společností, točí několik pořadů a mohou si diktovat vlastní pravidla.
—
A ano, máte pravdu v tom, že je to způsobeno odlišnou kulturou, takovým tím americkým kultem celebrity, o kterém jsme si povídali na začátku tohoto megačlánku. U nás se bulvární hvězdičky mohou snažit sebevíce, ale do širšího povědomí se nezapíšou.
Celkem překvápko – netušil jsem, že Emma Stone se prosadila díky reality show. Jinak prdelatá Kardasian mě totálně vytáčí. Když jí přepadli v pařížském hotelu a okradli jí o drahé šperky, zlomyslně jsem jí to přál. Kdyby se nechovala jako exhibicionistická kráva, nemuselo se to stát.
U Emmy Stone to podle mě bylo o tom, že se chtěla prosadit, a tak kývala na jakoukoliv nabídku, která se jí dostala pod ruce. Reality show možná nemají v Hollywoodu ten správný zvuk, ale práce je práce a Emma se tak dostala k lidem. Spousta herců a hereček na začátku kariéry bere všechny nabídky, co můžou – ať už jde o účasti ve vědomostních soutěžích (Aaron Paul), pěveckých soutěžích (Jennifer Hudson), modelingových soutěžích (Jon Hamm, tuším) a reality show všeho typu až po modeling, účast v reklamách, moderování atd.
—
Kim K je tak zručná mediální manipulátorka, že by mě ani nepřekvapilo, kdyby to celé zinscenovala. Něco na způsob Balloon Boye a Ryana Lochteho. Ale pokud se jí opravdu stalo, co se říká, tak si možná ten přílišný exhibicionismus začíná sama uvědomovat. Pokud mohu soudit podle titulků, takomezila své působení na sociálních sítích a odstavila právě probíhající natáčení současné / nadcházející řady její reality show.