Herci a herečky 17/47: Cesta vzhůru – Platy I/IV
Kolik se hercům a herečkám platí
Platy herců a hereček jsou velmi zajímavé téma, avšak kdykoliv na něj přijde řeč, konverzace se zpravidla smrskne na závistivé a odsuzovačné kibicování o tom, že „si ty desítky miliónů fakt nezasloužej, a ať si je klidně narvou víte-kam.“ Do žebříčků nejvýdělečnějších herců se ovšem dostane jen miniaturní promile lidí, kteří v Hollywoodu pracují. Většina ostatních si o nějakých miliónech může nechat zdát. A jak jsme si říkali v tomto článku, nezapomínejme, že samotným hercům jde z „vydělaných“ částek na konto jen zlomek, protože největší část si mezi sebou rozdělí stát a jejich agenti, manažeři, PR manažeři, právníci, asistenti, trenéři a desítky dalších lidí, které musí platit. V této části článku se sice podíváme i na ty extrémně výdělečné jedince, ale odrazíme se pěkně od země.
– Na základě údajů z roku 2014 z časopisu Hollywood Reporter si obyčejný člen komparzu přijde na necelých $150 za den. Jestliže se jedná o sci-fi nebo dobový snímek a komparz musí nosit paruky a složité kostýmy, platí se příplatek $50. Stejný příplatek lidé dostávají i za náročnou práci v dešti, kouři atd. Nakonec se platí i přesčasy. Tady se ale tolik neradujte. Klasický natáčecí den trvá 16 hodin. Přesčasy jsou sice běžné, ale je otázkou, kdo by o ně po 16 hodinách práce ještě stál.
– Dubléři herců jsou potřeba například ve scénách, kdy se hlavní herci a herečky nechtějí svlékat, nemají čas točit scény zabírané z dálky apod. Mrkněte se například na Pochod hanby Cersei Lannister v páté řadě Hry o trůny – ten točila dublérka, na jejíž tělo se hlava herečky Leny Headey naroubovala dodatečně v počítači. Tito lidé si přijdou na $33 tisíc za rok.
– Zvířecí herci se hodně liší rasu od rasy. Obyčejní psi a kočky si vydělají $400 za den a jejich roční gáže nepřekročí $10,000. Zato taková opice Crystal si jen za účinkování v devíti epizodách seriálu Animal Practice vydělala $109 tisíc.
– Když se vám podaří být dostatečně šílení, že o vás projeví zájem producenti reality show, můžete si přijít na cokoliv od pár babek až po $200 tisíc za epizodu. Na milióny dolarů, které si vydělávají Kardashianky nebo dementi z Duck Dynasty, si asi jen tak někdo nesáhne, ale déčkové celebrity, které se účastní americké Výměny manželek, dostávají $10-20 tisíc za epizodu.
– Reklamní hlásiči, tedy lidé, kteří propůjčují hlasy reklamám, si mohou přijít na $3,000 až $1 milión za kousek. Proč takový rozdíl? Ačkoliv by si jeden myslel, že základním předpokladem je v této branži hezký, libozvučný hlas, nejdůležitější očividně je, aby ten hlas byl známý. Člověk si nový mixér jen tak nekoupí, když ho k tomu bude popichovat nějaký moula z ulice. Jakmile ho ale k novému robotovi bude navádět hlas Morgana Freemana, koupí si pro jistotu dva. Nebo takhle nějak by to mělo fungovat.
Robert Downey Jr. takhle propůjčil hlas automobilce Nissan, Morgan Freeman dělá reklamu kartám Visa, madmanovský John Hamm Mercedesu, Matthew McConaughey auťákům Lincoln, Kevin Spacey Hondě, Lisa Kudrow (protože má vaginu a autem proto jezdit neumí) namlouvá reklamy na jogurty Yoplait a na Queen Latifah (protože není tyčka a vypadá, že by se jí tam líbilo) zbyly restaurace Pizza Hut. Lidé z reklamek mají boží smysl pro humor, což? Třebaže Jeff Danis z jedné reklamní agentury tvrdí, že „Trend reklam namlouvaných celebritami jde v posledních letech nahoru,“ stále jich je pouze nějakých 20 % z celkového objemu. Zbytek namlouvají obyčejní lidé. Což dává smysl – ono je potřeba najít rovnováhu mezi reklamou se známým hlasem, za kterou vysolíte milión, a reklamou s neznámým hlasem, která docílí více méně toho samého efektu, ale herci za ni dáte $3,000-5,000.
– Herectví není jen o filmech a seriálech a v Hollywoodu do něj spadají i pořady pro dospělé. Obyčejné, no-name pornohvězdy si přijdou zhruba na $120 tisíc ročně. I zde však platí, že poptávka odráží nabídku. V hetero pornu na hercích / mužích jeho cílové skupině až tolik nezáleží, takže zde dámy vydělávají více než páni. Známé performerky si mohou přijít i na $200 ročně. Pokud chce pornoherec dostávat více nabídek a/nebo si více vydělat, má šanci jedině v pornu homosexuálním.
– Kaskadéři si vydělají cokoliv mezi $50,000 až $1 miliónem za rok, a to v závislosti na jejich známosti a na obtížnosti kaskadérského kousku, který mají provést. Tom McCosmas, který pracoval například na Temném rytíři nebo filmech ze série Mission Impossible, vydělává zhruba půl miliónu za rok. Yuen Woo-Ping, zodpovědný za bojové kousky v Matrixech nebo Tygru a drakovi, si v době své největší slávy vydělával i milión ročně. Taxa obyčejných kaskadérů je ovšem mnohem nižší – $889 za jeden natáčecí den, což dá za jeden film dohromady necelých $50 tisíc (za předpokladu, že je kaskadér v průběhu tříměsíčního natáčení potřeba každý den).
Hollywoodská studia se ale v posledních letech snaží snižovat náklady, kde to jen jde (to aby měla na extrémně vysoké platy áčkových hvězd), takže šly platy kaskadérů poměrně drasticky dolů. Jedna hollywoodská kaskadérka, která dublovala Lindu Hamilton nebo Jamie Lee-Curtis, časopisu Hollywood Reporter sdělila, „Bývaly doby, kdy jsem byla v horním 1 % a vydělávala $250 tisíc ročně, ale za poslední dva roky jsem ráda, když si vydělám $150 tisíc. Průměrní kaskadéři jsou na tom ještě hůř. Ti si přijdou tak na $50-100 tisíc. Tím se sotva pokryje zdravotní pojištění, a to ani nemluvím o životních nákladech, když se něco semele a člověk skončí na neschopence.“
Již zmiňovaný Tom McCosmas na ni navazuje slovy, „V Yes Manovi jsem dubloval Jima Carreyho. V jedné scéně jsem jel na motorce a za mnou seděla kaskadérka, co dublovala Zooey Deschanel. Mělo kolem nás natěsno projet jedno auto, ale štrejchlo se o nás a v osmdesáti kilometrech za hodinu nás z té motorky shodilo. Kaskadérka za mnou si rozdrtila pánev. Já stačil vyskočit ze sedátka, udělal jsem ve vzduchu salto a po dopadu na silnici jsem si vyhodil několik plotýnek. Osm měsíců jsem byl na neschopence. I kdybych druhý den přišel zraněný do práce, okamžitě by mě vyrazili, aby nic neriskovali. Z deseti tisíc týdně jsem na neschopence dostával devět stovek. Sečteno podtrženo: Jestli chcete dělat kaskadéra, dávejte si majzla, abyste se nezranili.“
—————
Korekce: Lucifrid
—————
Z článku vyplývá, že pokud přijde Vaše dítě domů a řekne: „ Tatínku, já chci být kaskadérem. “ Správná odpověď bude: „ Zbláznil ses ! Pornohercem budeš !! “ 🙂
😀 Přesně tak!
Někde jsem četl, že Česká republika je porno-velmoc…. v gay pornu. Čeští chasníci se ve světě neztratí 🙂
–
By mě zajímalo, kolik % zůstane z čistého příjmu áčkového herce, když odečte z honoráře agenta, trénéra atd?
S těmi procenty by mě to také zajímalo, ale obávám se, že taková informace bude nedohledatelná. Tyhle věci si studia i sami herci hlídají. Většinou se člověk ani nedozví, kolik že to vlastně dostávají za jednotlivé snímky…
—
Porno-velmoc ano, a nejen v gay pornu. Po Americe, Japonsku a možná ještě někom jsme jedním z největších producentů na světě.
Vzpomněl jsem si, že v 90 letech se dost v médiích propíral honorář Jacka Nicholsona, který získal za roli Jokera v Batmanovi. Tehdy to byla závratná suma.
–
Protože jsem se o platy herců nikdy moc nezajímal, nedávno (pár let zpátky) mě zaujala kauza kolem Avengerů, když vyšlo najevo, jaký mají honorář dostávají jednotliví herci. Herecké platy se vždy tajili nebo je to až móda 21. století?
Ony se kdysi tajily téměř všechny interní informace o filmovém světě. Možná to bylo proto, aby Hollywood mohl dál nalhávat lidem, že v první řadě vypráví lidské příběhy, a rozhodně mu nejde o to vydělávat peníze, nebo proto, že sami diváci o přesné údaje o rozpočtech filmů a výdělcích herců neměli zájem, každopádně ještě v osmdesátých letech – pokud si to vybavíte třeba z článku o inflaci – se o jakákoliv čísla filmový průmysl s nikým nedělil. Pak přišly devadesátky, prvopočátky internetu, a po pár letech jsme se ocitli v dnešní době, kdy se očekává, že na internetu bude dohledatelné všechno.
—
Ono to takhle ale stále nefunguje. Herci jen málokdy zveřejňují svoje platy. Možná je to jen na veřejnosti, aby nevypadali nenažraně (takové to, „No tak se ukaž, Johnny Deppe, co nám za těch 20 mega ukážeš. Jenom tohle? No to ses teda za ty prachy moc nepředvedl!“), možná proto, aby pak měli páky při vyjednávání o dalších platech. Myslím si ale, že v rámci filmového byznysu jsou platy známé. Ven se možná nedostanou, ale každá gáže se od určité úrovně slávy vypočítává a smlouvá na základě předchozí výše platů a výdělků předchozích filmů. Takže tahle čísla podle mě musí – a vždy musela – být hollywoodským lidem známá.