Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

Herci a herečky 11/47: Cesta vzhůru – Změna jména II/IV

Změna jména

Photo by Emily Moe, Flickr, CC BY-ND 2.0

Ne vždy je ale užití vlastního či partnerova jména tak jednoduché, a v Hollywoodu je tedy více než běžné využívat všelijakých pseudonymů a různých změn identity. Pojďme se nyní na některé ty přejmenované osobnosti podívat. Budeme se bavit především o amerických a britských hercích a zpěvácích, ale okrajově zabrousíme i do vod českého showbusinessu, protože se mezi ním a Hollywoodem dají načrtnout zajímavé paralely. Vezměme si to pěkně popořadě a začněme u těch nejobyčejnějších důvodů, proč si někteří herci mění jméno. Spousta z nich to navzdory předchozím odstavcům dělá čistě proto, že jejich…

PŮVODNÍ JMÉNO JE ZABRANÉ

Výhodou (i když někdy možná spíš nevýhodou) vlastního jména jako obchodní značky je, že většina veřejnosti si nabízený produkt automaticky spojí s určitou osobou. Samozřejmě image produktu tak vytváří právě nositel obchodního jména. Jeho vystupování, chování, vzhled – vše se odráží v nabízených produktech.

Základem výběru obchodního jména a prodejní značky je zvolit srozumitelný, dobře zapamatovatelný a bezesporu unikátní název. Bohužel každý nemá to štěstí, že je jeho jméno jedinečné. Smůlu má například paní Marie Novotná, jejíž křestní jméno i příjmení se skloňuje na každém kroku. Výhodou originálních značek je především jejich snadnější vyhledávání, což hraje v dnešním virtuálním světě obrovskou roli.

– Kateřina Doul, Daily Style

Každý herec, který si chce v Hollywoodu najít práci, se musí zapsat u hereckého cechu SAG (Screen Actors Guild). Kdo nemá kartičku od SAG a neplatí si poplatky, ten si neobstará agenta a v podstatě jakoby neexistuje. SAG má bohužel jedno takové – vcelku logické – pravidlo: Žádní dva herci nesmí mít ve stejnou dobu stejné jméno. Každé jméno je značka, a jestliže je nějaká značka již zabraná a používaná někým jiným, žádní další živočiši se po ní nesmí sápat.

Ant-Man, Photo © Marvel Studios, Falcon

Na tuto překážku narazil například začínající herec Michael Douglas. Toho přece znáte, ne? Hrál Batmana, Beetlejuice a Birdmana… Že jste zmatení? Právě od toho tu SAG má ono pravidlo. Jelikož v době, kdy chtěl budoucí beetlejuiceovský bourák Michael Douglas prorazit, v Hollywoodu už jeden Michael Douglas pracoval, ten první se musel přejmenovat na Michaela Keatona. Proč si vybral zrovna příjmení Keaton? Bulvární plátky sice několikrát otiskly výmysl, že to udělal kvůli tomu, jak moc ho přitahovala herečka Diane Keaton, ve skutečnosti si však toto příjmení vybral jako poctu oblíbenému komikovi Busteru Keatonovi.

Stejný problém musela řešit i herečka, kterou dnes známe pod jménem Emma Stone. Když se původním jménem Emily Stone šla zapsat k hereckému cechu, ke své hrůze zjistila, že už nějaká Emily Stone v Hollywoodu existuje, že je to také herečka, a že na své jméno může zapomenout. Emily tedy přijala jméno Emma, které si vypůjčila od zpěvačky Emmy Bunton z její nejoblíbenější skupiny The Spice Girls.

Když jsem se dávala na herectví, musela jsem si vymyslet pseudonym. Původně se jmenuji Elizabeth Irene Mitchell, jenže v té době už jedna Elizabeth Mitchell hrála ve Ztracených. Když jsem si ten pseudonym vymýšlela, chtěla jsem nějaké jednoslabičné příjmení, abych tím vyvážila svoje křestní jméno. Jednoho dne jsem si prostě vytvořila abecední seznam několika slov a zavolala do Svazu herců. Banks jsem měla napsané jako první a zrovna ho měli volné, tak jsem po něm skočila. Řekla jsem jim, „Jo, Elizabeth Banks, to beru!“ Hlavně jsem to chtěla mít za sebou.

– Elizabeth Banks

Jessica Jones, Photo © Netflix

Příkladů bychom ale našli více:

Susan Weaver se musela přejmenovat na Sigourney Weaver. Neobvyklé jméno našla ve Velkém Gatsbym, kde se tak jmenuje jedna z vedlejších postav. Vybrala si ho čistě jen proto, že bylo jiné a že se jí líbilo.

David Tennant se původně jmenoval David McDonald. Jméno Tennant si vzal od hudebníka Neila Tennanta, protože zrovna viděl článek o něm v otevřeném časopise a zalíbilo se mu.

Nathan Lane se původně jmenoval Joseph Lane. Jméno si vzal z postavy Nathana Detroita z muzikálu Guys and Dolls, v němž hrál.

Finn Jones, kterého si většina diváků vybaví ze Hry o trůny, kde hraje Lorase Tyrella, nebo z marvelovského superhrdinského seriálu Iron Fist, se původně jmenuje Terrence Jones. Jméno si změnil, aby se nepletl s Terry Jonesem z Monty Pythonů

Diane Hall si pro pracovní účely musela vzít matčino jméno za svobodna, a dnes ji proto známe jako Diane Keaton.

– To samé udělala i Jessica Howard, kterou dnes známe jako Jessicu Chastain.

– A k matčinu jménu za svobodna sáhl i český herec a dabér Jiří Štěpnička, původně Jiří Samec.

Photo by dtstuff9, Flickr, CC BY-SA 2.0

Všichni doposud zmínění herci svá nová jména přebírali z všemožných vnějších zdrojů. Když někdo zjistí, že se jeho vlastní jméno již používá, velmi běžnou praktikou je ale také sáhnout do jména vlastního a použít některé ze svých dalších křestních jmen, vynechat své příjmení a jako umělecké jméno použít ta křestní, případně své jméno nějakým drobným zásahem poupravit. James Hugh Calum Laurie se musel kvůli existenci herce Jamese Laurieho „přejmenovat“ na Hugh Laurieho, zatímco Timothy Carlton Cumberbatch musel odstřihnout příjmení a stát se Timothy Carltonem. A opět můžeme jet dál:

Laura Jeanne Reese Witherspoon se zkrátila na Reese Witherspoon.

Lea Michele Safarti si odstřihla příjmení a stala se Leou Michele.

Christopher Ashton Kutcher si odstřihnul Christophera a David Jude Law zase Davida.

Jose Antoniu Domingu Banderasovi došlo, že bude úplně stačit, když mu budou lidé říkat Antonio Banderas.

William Bradley Pitt se ošmikal na Brada Pitta.

Asa Maxwell Thornton Farr Butterfield si vystačil s prvním a posledním kouskem svého jména a stal se z něj Asa Butterfield.

Elisabeth Stamatina Fey využila svého druhého křestního jména a stala se Tinou Fey. Své první jméno alespoň použila pro postavu Liz Lemon, kterou několik let hrála v seriálu Studio 30 Rock.

Enrique Miguel Iglesias Preysler zalovil ve svém jménu a vytáhl z něj dvě položky, které mu zněly nejpřitažlivěji – Enrique Iglesiase.

Photo by Enrique Lin, Flickr, CC BY-NC 2.0

Julie Smith si k prvnímu jméno přilepila druhé křestní, příjmení nahradila otcovým křestním a voilá, zrodila se Julianne Moore.

Terry O’Quinn, představitel Johna Lockea ze Ztracených, si musel ke svému jménu Terry Quinn přidat irskou předponu O’, protože v Hollywoodu již nějaký Terry Quinn pracoval.

Michael A. Fox také narazil na jednopísmenný problém: konkrétně to áčko mu bylo na překážku, protože už jeden takový herec žil a byl. Michael se tedy rozhodl vzdát poctu svému oblíbenému herci z Bonnie a Clydea Michaelu J. Pollardovi a přejmenoval se na Michaela J. Foxe.

Julie Roberts stačilo změnit si v křestním jménu jediné písmenko. Z JuliE se tak stala JuliA a všichni byli spokojení.

– Podobně na tom byl britský komik David Williams. Když zjistil, že už nějaký David Williams existuje, změnil si v příjmení jediné písmenko a změnil se na Davida Walliamse.

Enrique Martín Morales v zájmu zvýšení svého mezinárodního appealu přetransformoval Enriqueho na Rickyho a zbavil se Moralese. Představuji vám Rickyho Martina.

– V kontextu české tvorby bychom mohli zmínit například zpěvačku Petru Janů, která se narodila jako Jana Petrů, ale profesně se tak jmenovat nemohla, protože již jedna Jana Petrů ve světě showbusinessu fungovala.

—————

Zde si opět uděláme pauzu, aby nás všechny ty detaily příliš nezahltily. Příští týden nás čeká další nášup jmen a důvodů jejich změn.

—————

Korekce: Lucifrid

—————

4 komentáře u Herci a herečky 11/47: Cesta vzhůru – Změna jména II/IV

  • Díky za super článek.
    Na netu jsem zjistil, že Timothy Carlton je otec Benedicta Cumberbatcha. Synek tedy měl víc štěstí, než táta a mohl použít rodné příjmení.

    • A navíc jde o další ukázku uzavřenosti angloamerického filmového průmyslu. Kdo v něm už nemá nějakého příbuzného, který by ho mohl protlačit k těm správným lidem (případně jiný, zpeněžitelný talent), ten se bude jen horko těžko prosazovat…

  • Jak čtu jednotlivé články, nabývám dojmu, že SAG je všemocnou organizací, která je schopna docela manipulovat s herci, alespoň na začátku jejich kariéry. Na druhou stranu je logické, tak velké množství herců by vytvářel chaos, tak tohle je jedno z pravidel, které tomu zabraňují.
    —-
    Docela by mě zajímalo, kolik herců je schopno si vyměnit rodné jméno za umělecké (výměna ID), pokud to americké zákony dovolují ?

    • Nevím, jestli s nimi přímo manipulují, ale takováhle jsou prostě pravidla hry. Jakmile chce nějaký herec oficiálně hrát, všechno musí jít přes svaz – zbytek jsou jen detaily, které herci ví už dopředu. Jak říkáte, zabraňuje se tím chaosu.

      Co se té změny jména týče, skoro mi přijde, jako by si s ním nějakým způsobem v Hollywoodu pohrála většina herců. Někteří si vymyslí úplný novotvar, jiní si jen někde něco přesunou, ušmiknout atd. Pochybuji ale, že by si kvůli pseudonymu měnili jméno v občankách. V registrech SAG a na plakátech jsou prostě vedení pod uměleckým jménem, ale když podepisují smlouvy, dělají to svým rodným… Nefunguje to takhle ostatně i u nás?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.