Filmové propadáky se stamiliónovými výdělky
Před rokem 2000
Kleopatra (1963) – Začněme rovnou tím nejrozporuplnějším propadákem: Kleopatrou s Elizabeth Taylor a Richardem Burtonem v hlavních rolích. Tento film měl mít původně rozpočet pouhé 2 milióny dolarů, ale nakonec nabobtnal na celých 44 miliónů (což by v přepočtu na dnešní peníze bylo neuvěřitelných 339 miliónů). Kámen úrazu spočíval v nákladných kostýmech a kulisách, které se nota bene musely za velké peníze převážet a přestavovat poté, co se během natáčení produkce přesunula z Londýna do Říma. Natáčení se navrch tak dlouho protahovalo, až musely být přeobsazeny dvě klíčové role (protože herce začaly tlačit jiné závazky). Samotný režisér dokonce dostal od studia na určitou dobu padáka, ale byl znovu najat poté, co si všichni zúčastnění uvědomili, že on jediný je schopný celé dílo dotáhnout do konce. Z filmu se nakonec stal megahit, nejúspěšnější film roku, a v kinech celkově vydělal 57,7 miliónů dolarů. Jenže kvůli enormně vysokým nákladům zároveň málem položil na lopatky produkující studio 20th Century Fox, které si kvůli němu ještě hodně dlouho lízalo rány.
Pád říše římské (1964) – Kasovní neúspěch tohoto snímku je jedním z těch, co zamrzí. Jde o film na svou dobu nebývale přemýšlivý a inteligentní, o ohromující výpravný epos, hraje v něm Sophia Loren a server RottenTomatoes eviduje, že celých 100 % recenzí na tento snímek je kladných. Ale co naplat! Při rozpočtu 20 miliónů a výdělcích 1,9 miliónu jde o jasný propadák. Zároveň lze podotknout, že nezdar tohoto filmu a jemu podobných vedl studia k dlouholeté averzi vůči „žánru mečů a sandálů“, z níž je na krátkou dobu vyvedla až Petersenova Troja z roku 2004 s Bradem Pittem v hlavní roli.
Nebeská brána (1980) – Tento epický western Michaela Cimina provázely potíže již od samotného začátku natáčení. Cimino byl prý strašný ras, natáčení se protahovalo, do médií unikaly nehezké historky a spousta pomluv a rozpočet tak dlouho bobtnal, až se zastavil na tehdy závratných 44 miliónech. Po uvedení v kinech kritici snímek roznesli na kopytech a tyto špatné recenze – spolu s vším ostatním, co se o Ciminovi a natáčení proslýchalo – odradily i tu trochu diváků, která by na film snad i šla. Nebeská brána vydělala jen 3 milióny dolarů, málem zruinovala produkující studio United Artists, režírujícímu Ciminovi zničila kariéru a dodnes tak zůstává klasickou ukázkou hollywoodského propadáku.
Vyzvednutí Titanicu (1980) – Na Titanicu zemřelo přes 1400 lidí. Šlo o námořní katastrofu nebývalého rozsahu a společensko-kulturního dopadu. Z vraku ležícího na dně Atlantiku byl a dodnes je pomník utonulých obětí. A teď si představte film, který si hraje s myšlenkou, že se vrak s pomocí nafukovacích balónů vyzdvihne na hladinu, dopluje se s ním do New Yorku a tam se z něj vynosí haldy cenného exotického minerálu, který byl v době neštěstí údajně převážen v podpalubí. Nemístné? Neuctivé? Urážlivé? Lidem to tak připadalo. Filmu nepomohla ani plejáda hereckých hvězd, na svou dobu ohromující triky a tím pádem i rozpočet 40 miliónů. Ten sedmimiliónový výdělek si Vyzvednutí Titanicu zasloužilo. Když si dnes člověk čte nějaký článek o tom, jak studia 20th Century Fox a Paramount Pictures nevěřila Jamesi Cameronovi, když točil svůj megahit Titanic a rozpočet mu nabobtnával a nabobtnával, tak se jim s ohlédnutím na tuto finanční katastrofu člověk vlastně ani nemůže moc divit.
Inchon (1981) – Tento výpravný historický velkofilm o Vylodění v Inčonu (jedna z rozhodujících bitev války v Koreji) se natáčel v koprodukci USA a Jižní Koreje. Stál 46 miliónů, vydělal jich však jen 5. Kromě seznamů největších propadáků se tento film také pravidelně objevuje na seznamech nejhorších snímků v dějinách kinematografie. V Americe si snímek vysloužil sžíravé recenze a návštěvnost byla tak nízká, že byl po pár týdnech stažen ze všech kin. Inchon dodnes ani nebyl vydán na VHSkách či nosičích DVD. Maximálně ho občas dávají v televizi, když už opravdu nevědí, co jiného by nasadili.
Vodní svět (1995) – Rozpočet tohoto snímku se vyšplhal na 175 miliónů (některé zdroje uvádí dokonce 235 miliónů), protože filmařům zničil spoustu kulis uragán. Ale i tak – penězi se hýřilo tolik, že to státu Havaj, kde se natáčelo, toho roku výrazně pozvedlo HDP. A film ve finále stejně vydělal jen 264 miliónů, čímž spolu s Poslem minulosti na dlouhou dobu pohřbil kariéru Kevina Costnera… Což je ode mě vlastně nadmíru nemístný vtip, jelikož Costner během natáčení Vodního světa při jedné nešťastné nehodě údajně málem přišel o život.
Ostrov hrdlořezů (1995) – Kdybyste někdy tápali, proč se Hollywood až do megaúspěchu filmů jako Stmívání, Hunger Games, Gravitace, Ženy sobě apod. tolik bál obsazovat do hlavních rolí ženy, a proč se až do Pirátů z Karibiku netočily žádné pirátské velkofilmy, tak vězte, že za vším stojí tento snímek. Ostrov hrdlořezů stál 115 miliónů, avšak v kinech vydělal jen tu samou částku. Hlavní hrdince Geeně Davis tato filmová pohroma zničila kariéru a produkující studio utržilo takovou finanční ztrátu, že muselo vyhlásit bankrot.
Posel budoucnosti (1997) – Již zmiňovaná druhá část Costnerova katastrofického dvojtaktu, která mu na dlouhá léta poslala kariéru do kytek. Posel budoucnosti chtěl být výpravným, epickým, post-apokalyptickým velkofilmem, bohužel se ale ukázal být několikahodinovou, natahovanou nudou. Stál 100 miliónů, vydělal jich pouze 32, a navrch ještě dostal 5 filmových anticen Zlatá malina.
Lolita (1997) – „Lolita, světlo mého života, žár mých slabin. Můj hřích, má duše. El-ó-el-í-té-á: špička jazyka se vydává na třístupňovou procházku patrem a na ‚-tři!‘ ťuká o zuby. Lo. Li. Ta.“ Jedna věc je si o pedofilii číst, něco jiného je jít na ni do kina… K tomu si přičtěte americké puritánství a neochotu otevřeně hovořit o nepříjemných tématech, a hned je jasné, proč Lolita při rozpočtu 62 miliónů vydělala jen 1,1 miliónu. Výkon Jeremyho Ironse v hlavní roli sice sklidil ovace, ale filmu samotnému se dostalo poměrně vlažných recenzí. Navíc měl na rozdíl od Evropy v Americe co dělat, aby si vůbec našel distributora. Tematicky dnes Lolita nejspíš už tolik lidí nešokuje, ale co se filmu týče, spousta kino-fajnšmekrů by vám spíše doporučila Kubrickovu adaptaci z roku 1962.
Nebezpečná rychlost 2 (1997) – Rok 1997 se takhle zpětně zdá být opravdu poněkud prokletý… Pokračování oblíbeného akčního filmu se Sandrou Bullock je dodnes jedním z nejvysmívanějších filmů její kariéry. Kritici jej vůbec nebrali vážně, protože jde i přes poměrně podařené triky o náramnou ptákovinu, a diváci na ně tentokrát dali. Přišlo jich tak málo, že se při rozpočtu 160 miliónů a tržbách z kin 164 miliónů tento film z červených čísel nejspíš nikdy nevyhrabe.
Wild Wild West (1999) – Na téhle komedii s Willem Smithem za 170 miliónů, která po celém světě vydělala miliónů jen 222, si Hollywood tak spálil prsty, že se žánru westernu u větších filmů více než 10 let vyhýbal obloukem.
Tuto část výčtu uzavřeme pořádným průšvihem. V roce 1997 začal režisér Smrtonosné pasti John McTiernan natáčet stomiliónový snímek Vikingové (1999). Když ale jeho konečnou verzi ukázal testovacímu publiku, setkal se s velmi negativními ohlasy. Studio si na něj proto došláplo a začalo se předělávat, co se jen dalo.
Jednak byly třeba udělat změny ve scénáři a tyto změny pak bylo navíc nutné natočit. Na režisérskou sesli za účelem těchto přetáček usedl sám autor knižní předlohy, na jejíž motivy se film točil, Michael Crichton (John McTiernan byl produkujícím studiem ladně vykopnut). Jenže přetočit velkou část hotového filmu stojí velké peníze – rozpočet se ze stovky vyšplhal na 160 miliónů.
Film byl nakonec uveden v kinech a diváci a kritika… ho naprosto rozcupovali. Snímek vydělal jen 61 miliónů a studio tento neúspěch svedlo na ony špatné úvodní projekce, na přetáčky, které vyústily v nekonzistentní produkt, a na spoustu dalších věcí (hlavně tedy ne na své vlastní zásahy).
Ačkoliv dnes je z Vikingů jakási kultovka – obzvlášť mezi nadšenci pro severské kultury –, ve své době měla kvůli tomuto kasovnímu neúspěchu spousta lidí dost nepříjemností. Antoniu Banderasovi, který si užíval zorrovské slávy, spadnul hřebínek; a herec Omar Sharif se ve světle této filmové pohromy zařekl, že účinkování ve velkofilmech věší na hřebík, byť by mu za něj nabízeli sebevětší honorář.
Cože? Takže Aliance teda už nebude mít pokračování? No jako upřímně, ani se nedivím….četla jsem knihy kdysi dávno a líbily se mi, ale když jsem viděla ten poslední film, tak jsem si říkala…o čem bude další díl? Vždyť co si pamatuju, tak tam bylo snad všechno z knihy…teda kromě jedný věci, ale nebudu spoilerovat. A neřekla bych, že Shailene až tak vadí televizní tvorba…..vždyť natočila minisérii Big little lies, ale je zase fakt, že v téhle sérii budou skvělé herečky jako Nicole Kidman a Reese Witherspoon…kvůli nim a dobrému scénáři možná člověk udělá vyjimku
Tak tak, nebude. Studio mělo velké plány, ale než se stačilo rozkoukat, diváky přešla Young Adult mánie…
—
S tou televizní tvorbou máte pravdu – Shailene se upsala projektu Big Little Lies, což je minisérie z produkce HBO, která půjde na obrazovky v tomto roce a která je už jen svým obsazením hodně nóbl. A já si právě myslím, že kdyby po té vysokoprofilové, blockbusterové sérii Shailene najednou skočila naráz do dvou televizních projektů, snížila by si tím svůj herecký profil. Najednou by to nebyla filmová herečka, ale v jejích očích by „spadla“ mezi herce televizní. Čemuž se chtěla vyhnout. Anebo to celé byla jen taková studiová PR šaráda a na celé věci není pravda nic než to zrušení divergentního projektu. Kdo ví.
Obr Dobr vypadal divně už z prvních obrázků a trailerů. Spielberg už asi senilní a nemá potuchy, jaké pohádkové látky dnes frčí. A ignoroval finanční výsledky podobných projektů jako byl „Jack a obři“, kde se to obry jen hemžilo a divákům to bylo šumák. Diváky už nezajímají klasičtí obři, ale spíš obří potvory a roboti.
–
Ben-Hur je látka, která už v dnešní době nikoho nezajímá. Náboženské filmy s patosem nejsou v kurzu. Po stránce výpravy a triků to nebylo špatné. Dokonce i ti herci vypadali víc jako Židé, než aríjší představitelé v 50. letech 20. století. Vůbec se nedivím malým výdělkům.
–
Alenka 2 byla šílená digi-blbost, kde byla jediná fajn postava, a to Pán času. Deppa jako Kloboučníka nesnáším a během sledování jsem měl neustále nutkání mu nafackovat. Alenka ho měla nechat zhebnout. Naštěstí situaci zachránili diváci, kteří se nenechali zblbnout a utnuli plány na další pokračování.
–
Neúspěch Alince trošku mrzí, protože ta série byla celkem zábavná, i když občas nastavovaná. Chápu, proč se herečka titulní role bojí hrát v TV. Ale pokud letos nedostane žádnou lepší nabídku, bude nakonec ráda za pravidelný příjem z televizní tvorby.
–
Bohové Egypta prý díky kouzlení účetních zas nebudou takový propadák (zdroj Moviezone.cz). FIlm se mi líbil. Správná dobrodružná vymývačka mozku. V době, kdy se v skoro každém filmu vyskytuje nějaká digi-obluda, chápu ten nezájem amerického diváka. Doufejme, že Mumie Toma Cruise nebude propadák.
–
Lovec:zimní válka. Stejně zbytečný film jako Alenka 2 a Ben-Hur. Koho zajímají osudy nabušenýho nýmanda, když chybí Sněhurka. Zrzavá Xena s malými košíčky to nezachrání. Alespoň, že se na konci objeví Charlize. Malé tržby potěšili. Je vidět, že kariéra Chrise Hemswortha je závislá jen na Thorovi. Jakmile v Avengers skončí, Chrise brzo uvidíme v televizi.
–
Assassin’s Creed jsem ještě neviděl a nechce se mi věřit, že je to až taková blbost, jak píšou v recenzích a komentářích.
ad Ben Hur – Tady vám nevím. Náboženské filmy táhnout přinejmenším v USA, kde Ben Hur nikoho nezajímal. A možná to bylo proto, že svou marketingovou kampaň nestavěl na náboženství, ale na akci – a ani ta akce nevypadala dobře. Respektive to byla taková ta klasická digitální břečka.
ad Aliance – Naprostý souhlas. Ona Shailene v té televizi přeci jen skončí. A ještě za ni bude ráda.
ad Bohové Egypta – O tom financování a technicky nulových ztrátách studia jsme si psali i zde – v Hlodu 29.
ad Assassin’s Creed – No, mně to jako blbost přišlo, ale třeba se vám na tom něco bude líbit. Každopádně z obchodního hlediska je Fassbender v tuhle chvíli nežádoucí komoditou.
Od Aliance nemohl člověk čekat nic jiného. Koho vůbec napadlo rozdělit poslední knihu, (ve které se nic neděje) na dva filmy? Bylo to sice „cool“ ale už i Hunger Games v tom měly menší problém. Kdyby to nechali jako jeden film, mohli dokončit trilogii, sice s menším výdělkem, ale bez skandálu a odchodu jejich hlavní hvězdy. Od Já toto docela vítám. A to tu před dvěma lety bylo několik zpráv jak filmová studia rychle nakupovala knižní trilogie protože se chystala to všechno zfilmovat. Naposledy se třeba psalo o Red Queen a nebo sérii Matched, která je tak nekvalitní, že se určitě nic točit nebude, ale autoři knih se určitě radují.
–
Ale od Shailene je to ale trochu smutné. Je hezké, že se chce zuby nehty držet přesvědčení, že je filmová herečka, ale díky této divergentní sérii prorazila do mainstreamu a získala si fanoušky. Bez Divergence by ji dnes znal jen velmi málokdo. Otázkou ale je, není proti tomu studio pojištěné ve smlouvě. Určitě podepsala smlouvu na celou sérii filmů, nezahrnuje to i televizní film? Asi je to teď na pozadí pěkná právnická tahanice… smutné. Osobně se mi líbí, co na to téma jednou řekl Grace Randolph, aneb proč by měl člověk platit za nekvalitní film 150 korun v kině, když mu v TV zadarmo dávají kvalitnější filmy (Grace pro příklad uvedla efektivně povedené The Shannara Chronicles) což se zadarmo vysílá v televizi.
–
Jinak, co se HBO týče tak podle mě, pokud jde o HBO je to podle mě hercům a herečkám jedno, protože díky Game of Thrones, True Detective i novému Westworld do toho herci jdou, však HBO jim může znovu nakopnout kariéru.. ale u HBO to začíná a končí. Na Netflix se také nehrnou a přitom tam dobrou sledovanost má skoro vše.
Rozdělení poslední knihy do dvou filmů frčelo už od doby Harryho Pottera, kde bylo relativně odůvodněné. Ale HG a Stmívání ukázaly, že to nedělá dobrotu všude. Divergence na to dojela. A ta série s bludištěm také měla mít poslední díl rozdělený, ale už se asi také nedotočí. Z obchodního hlediska je to fajn strategie, ale fanoušci a filmové umění celkově kvílí… Jinak ano, mám pocit, že jak už tohle šélenství po filmových adaptacích YA románů opadlo, ty věci, které jste zmiňovala, se na světlo světa nedostanou.
—
Jehéj, někdo další se kouká na Grace! Jinak s tou Shailene, ona byla určitě smluvně vázaná k tomu poslednímu filmu, ale měl to být film s širokou distribucí, ne televizní. Čili studio nedodrželo podmínky smlouvy a herečka může ven.
—
S Netflixem bych byl opatrnější. Tahle společnost nikde neuvádí čísla své sledovanosti, protože nemusí, a z toho mála, co se dostane ven, to až takové zázraky nejsou. Tady jen překopírovávám z jednoho článku na Variety: Among Netflix originals, “Stranger Things” ranks ahead of “Making a Murderer” (13.35 million), “Daredevil” season two (13.35 million), “Jessica Jones” (6.26 million), “Unbreakable Kimmy Schmidt” season two (6.08 million), “The Ranch” (6.01 million), “House of Cards” season four (5.67 million), “F is for Family” (4.81 million) all other Netflix series that Symphony tracks. Ostatní seriály typu Jessicy Jones nebo Luka Cage jsou na tom docela špatně, ale společnosti to, zdá se, až tolik nevadí, protože vydělává jinde a jinak.
Zdravím všechny.
Z mého pohledu Lovec, Divirgence a Ben Hur jasný příklad, který se zkouší a vypadá to bude zkoušet v heslu „dokud to vydělává, točíme !!!! – stejná kvalita, více akce a diváci musí chodit buď z toho bude frančíza nebo postupně na TV, video – dokud je zisk nad úrovní nákladů. Nelíbí se mi to, dle mého vidění tak to nyní funguje.
—-
Asassin´s Creed stejně jako Warcraft podle mě doplatil na to, že je až příliš zmiňováno, že je to na základě pc hry, což část publika odradí, navíc Michael Fassenberg – zase není tak celosvětově populární, aby celý film utáhla jeho fanouškovská základna.
—
Bohové Egypta – to je škoda mluvit. Nechápu, jak můžou dát režisérovi, který natočil jeden dobrý film takový rozpočet. Dodnes nechápu co měl ten film ukázat, jelikož selhával ve všech aspektech do průměru 🙁
—
Deepwater Horizon: Moře v plamenech – tam si nemyslím, že by film zkrachoval na základě malé diverzifikace jednotlivých protagonistů. Selhal, dle mého názoru, z toho důvodu, že byl málo propagován, navíc šel do kin nevhodnou dobu a nebylo to frančíza (ani nemohla) jako Avengers atd..
Tak tak, dokud je známá značka a dokud to má potenciál alespoň trochu vydělat, tak se do toho půjde vždycky… Fassenberg pobavil 😀 Očividně vás nechává celé roky tak chladným, že vůbec neřešíte, jak se vlastně jmenuje. Ale žádná strach, už to asi dlouho řešit nebude potřeba. Mně se od Proyase ještě líbilo Já, robot, ale jinak souhlas – tolik milionů za takovou kravinu…
—
Stranou DH, určitě máte pravdu v tom, že 1) špatná reklama, 2) nefranšízovost a 3) nevhodné nasazení hrálo svoji roli. Já bych tam klidně ještě přihodil absenci pořádných hvězd, protože Wahlberg je lidem už dlouho ukradený (Transformeři lákali na TRansformery), ale to je vedlejší. Jde mi o to, že tu malou diverzifikovanost bych rozhodně ze stolu nesmetával. Právě naopak – DH je jen poslední v dlouhatánské řadě filmů o mužské odvaze, které dostaly na frak. Vezměme si jen kombinaci moře+bílí muži+příběh o smrti a odvaze: to máme DH, Do posledního dechu, V srdci moře nebo před lety Master and Commander… všechno propadáky. Vedle toho je většina válečných filmů (stejné obsazení, stejná výchozí pozice) propadák – Železná srdce, 13 hodin, Na život a na smrt, Památkáři atd. atd. Tyhle filmy nevydělávají (a pokud ano, tak jen mizivě), protože i svým obsazením zajímají jen velmi maličkou výseč diváků, takže pokud mají enormní rozpočty, nemají šanci se splatit…