Černé pátky, prosíravá studia
V posledních několika týdnech a měsících dal Hollywood běžnému divákovi spoustu důvodů k radosti: Spider-Man se konečně dostane do marveláckého filmového vesmíru, nový Bond odhalil dost zajímavou hereckou sestavu, třetí díl Hunger Games a Zloba: Královna černé magie (filmy s ženskou hlavní hrdinkou) obsadily čtvrtou a pátou příčku v seznamu nejvýdělečnějších snímků loňského roku atd. atd. Prostě bylo co slavit. Ne všechny zprávy však byly takto pozitivní: Režisér Ant-Mana dostal padáka, chystané pokračování Muže z oceli bylo odsunuto až na rok 2016, zrušila se spousta připravovaných seriálů, herci dostávali vyhazovy nebo odcházeli od projektů, na nichž dlouho pracovali… A ač se to možná nemusí zdát, velká část těchto negativních zpráv má jednu věc společnou: Studia je prozíravě nechala vypustit do médií v pátek. Ne na začátku týdne, ne uprostřed, ale v pátek – v pátek odpoledne. A rozhodnutí to bylo zcela záměrné, neboť této části týdne se říká „smetiště novinek“.
Žijeme v době informačních technologií, takže jste si to možná v záplavě všemožných jiných zpráv ani neuvědomili, pátky jsou ale pro Hollywood nezřídka dnem, kdy továrna na sny médiím přiznává své noční můry; kdy Hollywood novinářům svěřuje věci, jež by nejraději zametl pod koberec, ale ví, že to udělat nemůže, protože by jim případné pozdější odhalení mohlo o to více ublížit. Zprávy o hollywoodských neúspěších či skandálech tedy ze studií a herců (či všemožných členů jejich týmů) sice lezou jako z chlupaté deky, ale přesto z nich alespoň lezou – jelikož oni sami ví, že by časem beztak vše vyšlo najevo. A jako nejlepší den, kdy tyto osobní a profesní prohry přiznat, se jim jasně ukazuje právě pátek. Nebo ještě přesněji pátek odpoledne.
Proč zrovna tento den a tento čas? Odpověď je vcelku nasnadě. V pátek odpoledne už má většina novinářů a internetových bloggerů padla. Buď jsou doma a natěšení na víkend, nebo se zrovna chystají odejít z kanceláře a na sepsání nějakého článku o jakékoliv novince jednoduše nemají ani pomyšlení. A i kdyby ho sepsali, skoro nikdo by si ho nepřečetl, protože v pátek večer většina lidí nakupuje, kouká na televizi, vyráží ven za zábavou a podobně. Lidé rozhodně nesedí u počítače a nečertí se nad každou novou zprávou z Hollywoodu, jako to obvykle dělají o pracovních dopoledních.
Studia tak v první řadě doufají, že když ony špatné zprávy vypustí v pátek odpoledne (případně o víkendu, ale to se zase v takové míře nedělá, protože se o víkendu do práce nechce nikomu – včetně zaměstnanců studií), jen málokdo o nich bude ještě toho dne informovat. Pátek odpoledne značí konec týdenního novinářského cyklu a přejíždět takhle těsně před víkendem do toho následujícího se jen málokomu chce. A jakmile se novináři následující pondělí k oněm zprávám dostanou, Hollywood doufá, že se z nich stane loňský sníh, který už – v porovnání s čerstvými novinkami – nebude nikoho zajímat.
Páteční vypouštění neblahých zpráv má ale ještě jeden účel, protože studiím zároveň dává šanci snadněji uhasit případné plameny kritiky a kontroverze. Když totiž nějakou informaci vypustí v pátek a napíše o ní jen například stovka internetových portálů, studia mohou během víkendu rychle a v klidu doladit detaily oné tiskové zprávy, uvést na pravou míru případná nedorozumění – jednoduše dát do pořádku vše, co by se v pořádku nezdálo. A rozhodně jim to půjde lépe, než kdyby se s jakýmikoliv problémy měla potýkat během týdne, kdy by je ze všech stran bombardovaly tisíce novinářů, desítky televizních stanic a milióny fanoušků na internetu.
Tolik k úvodu. Nyní se podívejme na nějaké příklady. Níže je uvedený výběr zpráv, které se za posledních pár měsíců a let objevily v tisku právě v pátek odpoledne, a to přesně v naději, že po nich i přes jejich šťavnatou neblahost v pondělí neštěkne ani pes. Ačkoliv je seznam poměrně dlouhý, v žádném případě nejde o výčet definitivní, všeobsažný. Jen se snažím předejít nařčení, že si vymýšlím bludy, že vidím vzorce tam, kde žádné nejsou. Schválně se podívejte dolů a řekněte mi, že pro všechny tyhle stromy nevidíte les…
– Studio Marvel se ve vší tichosti snažilo v pátek 23. května 2014 propašovat do médií zprávu o tom, že jim z připravovaného blockbusteru Ant-Man odpadl režisér Edgar Wright. Zpráva to byla obzvlášť pro fanoušky velmi skličující, protože si kolem sebe studio Marvel jednak vybudovalo auru neporazitelnosti a neomylnosti, ale také se snažilo všechny kolem přesvědčit, že vše, co dělá, dělá v zájmu fanoušků. A právě Wright je kultovní režisér, kterého mají fanoušci komiksů a všemožných žánrovek rádi (natočil například film Scott Pilgrim proti zbytku světa). Takže když se objevila zpráva o jeho dobrovolném (?) odchodu zapříčiněném změnami ve scénáři, které se mu zástupci studia a producenti snažili vnutit, bylo to pro ony fanoušky jasné varovné znamení.
A celá tato záležitost ještě na patře zanechává nepříjemnou pachuť z toho důvodu, že Wright na přípravách tohoto filmu pracoval s přestávkami celých osm let! A nyní ho nejenom nahradí nějaký nováček (tuctový Peyton Reed, jenž se vyznamenal párem romantických komedií, několika díly nejrůznějších seriálů a Yes Manem s Jimem Carreym), ale protože se nebude měnit rychle se blížící datum premiéry, tak onen zelenáč ani nebude mít čas, aby si projekt přizpůsobil k obrazu svému. Takže se Wright v podstatě akorát tak nadřel a teď utře.
– Podobně jako tomu bylo v případě Wrighta, studio Paramount vypustilo v pátek 5. prosince 2014 ohlášení o tom, že z režijní sesle jejich chystaného třetího Star Treku po mnoha měsících příprav sesedá Roberto Orci. Důvod jeho částečného odchodu (Orci u projektu zůstane alespoň jako producent) studio neuveřejňovalo.
– Studio DC Comics zase muselo v pátek 17. ledna 2014 přiznat, že budou muset odsunout premiéru chystaného pokračování Muže z oceli z léta 2015 až na letní sezónu 2016. Snažili se to sice zaobalit tak, že si jen chtějí „dát záležet“ se scénářem, ale faktem je, že odklady premiér ve většině případů nevěští nic dobrého. Většinou za ně mohou tvůrčí neshody ve filmovém týmu, nutné přepisy scénářů pramenící z nespokojenosti tu producentů, tady režiséra, tam zase hlavních hvězd snímků, a v neposlední řadě může být v tomto konkrétním případu na vině vědomí, že rok 2015 bude už takhle narvaný velkými a drahými trháky až k prasknutí. S ohledem na obří rozpočet tohoto filmu se šéfové studia možná zalekli, že by si na sebe v obklopení takové konkurence jejich film nevydělal, a tak ho odsunuli do míst, kde kino-protivníků nebude tolik.
– Stanice Fox vydala 1. července 2011 oznámení, že ačkoliv se herec Chord Overstreet do seriálu Glee ve třetí sezóně vrátí, již to bude jen na pár scén, a nikoliv coby představitel jedné z hlavních postav. Netflix 20. 2. 2015 nenápadně ohlásil, že se ve třetí sérii Orange Is the New Black neuvidíme s Jasonem Biggsem, a Jada Pinkett Smith dostala 6. 3. 2015 od stanice Fox povolení / nařízení, aby v pátečním díle pořadu Live With Kelly and Michael vypustila informaci o tom, že nebude hrát ve druhé sezóně seriálu Gotham.
– 31. 10. 2014 bylo ohlášeno, že v hlavní roli chystané minisérie z produkce NBC pojmenované The Slap, v níž se měla objevit Mary-Louise Parker, bude nakonec vystupovat Uma Thurman. K záměně došlo na poslední chvíli, a to jen proto, že měla Mary-Louise v době plánovaného začátku natáčení zápal plic, takže místo na place musela být v posteli. Toto datum – 31. 10. – stanice NBC mimochodem využila i k tomu, aby oznámila zrušení dvou seriálů, které v této sezóně nasadila do vysílání – A to Z a Bad Judge.
– 21. listopadu 2014 si povdechli fanoušci Queen Latifah. Produkující společnost Sony Pictures Television totiž ohlásila, že této herečce a moderátorce kvůli nízké sledovanosti ruší její dopolední pořad The Queen Latifah Show. Zároveň s nimi zaplakali i fanoušci foxáckého seriálu The Mindy Project, protože internet obletěla zpráva o chystaném odchodu Adama Pallyho, jednoho z ústředních seriálových herců. O pár měsíců později, 27. 2. 2015, zase odešla Kelly Osbourne z pořadu Fashion Police.
– 20. března 2015 zrušilo studio Paramount premiéru filmu s Piercem Brosnanem Moon and the Sun, který měl jít do kin ani ne za měsíc. Důvod pro stažení tohoto filmu, v němž Brosnan hraje krále Ludvíka XIV., který v touze po nesmrtelnosti unese mořskou vílu, aby z ní vysál její životní esenci, studio neudalo. A možná ani nemuselo…
– V pátek 21. 11. 2014 oznámila společnost Aereo, internetový poskytovatel televizního streamovacího vysílání, krach.
– Ve stejný den byla také uveřejněna informace o tom, že NBC (ano, zase ta NBC) nepustí do vysílání chystaný seriál z produkce Tiny Fey Unbreakable Kimmy Schmidt. Hlavní hrdinkou tohoto seriálu je žena, jíž se podaří uniknout ze života v náboženském kultu, který se připravuje na Soudný den. Takové téma bylo pro veřejnoprávní televizi asi příliš velké sousto. Po projektu však skočil Netflix (o něm bude ještě řeč), což se stalo hlavním motivem ve většině novinkových článků – pozornost médií nebyla ani tak na tom, že NBC pustila seriál k vodě, jako spíše na tom, že se vysílání přesouvá na Netflix. Stanice NBC si tak mohla mnout ruce, neboť její fintičku – kterou použila i v pátek 22. 8., když promptně rušila připravovaný seriál na motivy Čaroděje ze země Oz pojmenovaný Emerald City, a pak ještě jednou v pátek 6. 3. 2015, když rušila své špiónské drama Allegiance – nikdo neprokoukl.
– Maria Shriver oznámila, že se bude rozvádět s Arnoldem Schwarzeneggerem, a to poté, co se ukázalo, že ji Arnold nejen podváděl s jejich dlouholetou uklízečkou, ale že s ní má také nemanželského syna. Zpráva o rozvodu přišla asi dva měsíce od chvíle, co se pár rozešel. Rozvodové papíry podepsali v neděli 16. června 2013, ale s veřejným oznámením oba počkali až na pátek 4. července, kdy Amerika nota bene slavila státní svátek, takže zprávám tohoto typu nikdo nevěnoval pozornost.
– A když už jsme u těch rozpadů partnerských svazků: V pátek 6. června oznámila Jennifer Lopez, která je v záležitostech styku s médii sběhlá již od chvíle, co její vztah s Benem Affleckem plnil stránky snad všech bulvárních plátků po celém světě, že se kvůli jeho nevěře rozchází se svým přítelem Casperem Smartem.
– Kanadská supermodelka Linda Evangelista po několika letech dohadů odhalila identitu otce svého potomka. Tím je manžel herečky Salmy Hayek a výkonný ředitel společnosti PPR Francois-Henri Pinault. V pátečním tiskovém oznámení – které ovšem navazovalo již na čtvrteční soudní přelíčení, z čehož je patrné, že se čekalo – zástupci Evangelisty také zmínili, že supermodelka bude po Pinaultovi zpětně vymáhat výživné za všechny roky, během nichž otec o synovi věděl, ale odmítal jej uznat za svého.
– Jednoho krásného pátečního odpoledne také společnost Netflix, která poskytuje placené streamovací služby na televizi a internetu (člověk si tuto službu předplatí a může se pak doma dívat na jakýkoliv seriál či film z jejich neuvěřitelně obsáhlého katalogu), bude u nových zákazníků zvedat ceny svých služeb ze $7.99 na $8.99. Stávajícím zákazníkům sice ceny měly na celé dva roky zůstat, po této lhůtě ovšem měly i jim skočit nahoru.
– V pátek se vyřizují všemožné rezignace a vyhazovy nejen v Hollywoodu. 30. května 2014 bylo jednak oznámeno, že má padáka moderátor Arsenio Hall, jemuž zpětně zrušili jeho již odklepnutý pořad (ačkoliv mu ho v únoru prodloužili), a svou rezignaci oznámil i mluvčí Bílého domu Jay Carney. 5. prosince toho roku se potom k oběma pánům přidala politická moderátorka ze CNN Candy Crowley, která ohlásila, že po 27 letech brzy opustí svou domovskou stanici.
Nyní jsme si tedy ukázali, že studia občas ráda používají pátky na vypouštění informací, jež se jim příliš nehodí do krámu, protože jsou přesvědčena, že na ně lidé buď přes víkend zapomenou, nebo o ně v pondělí již nebudou mít zájem. Nefunguje to tak sice vždycky (rozhodně se tímto článkem nesnažím naznačit, že by všechny páteční zprávy byly špatné či že by se všechny špatné zprávy vydávaly zásadně jen v pátek), ale děje se to dostatečně často na to, aby si tohoto sklonu, této tendence, bystří pozorovatelé všimli. Nyní je na čase poznamenat, že se nedá tak docela říci, že by tato páteční strategie fungovala.
Pro začátek si toto tvrzení podepřeme výsledky studie Stefana Della Vigny z kalifornské univerzity v Berkley a Joshuy Polleta z illinoiské univerzity v Urbana-Champaign. Ti se ve své práci zaměřovali na svět finančnictví, v němž zkoumali, do jaké míry ovlivňují přiznání čtvrtletních zisků různých společností (a konkrétní dny, kdy tyto zisky přiznávají) hodnotu jejich akcií na trhu. Princip je tu ale naprosto stejný jako u hollywoodských zpráv. Dell a Pollet pracovali s přiznáními jak pozitivními, tak negativními – čili s informacemi, které firmy buď oznámit chtěly, nebo do jejichž vypuštění se příliš nehrnuly.
Po přezkoumání více než 100,000 těchto čtvrtletních výkazů oba pánové zjistili, že ačkoliv u pátečních oznámení lze v celých 70 % případů sledovat poněkud opožděnou reakci trhu, nedá se úplně říci, že by na ně trh úplně zapomněl. Jen se k nim jednoduše dostal až po víkendu. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě, že? Drobná potíž je jen v tom, zdá se, že když se v pátek vypustí nějaká ryze kladná zpráva, v pondělí se o ní bude mluvit v trochu menší míře a trochu méně rozjuchaným tónem, než kdyby tam nebyl vmezeřen ten víkend. Ona reakce je v počátku kvantitativně menší zhruba o 60 %, ale toto číslo postupem času rychle klesá.
A právě toho se, jak Vigna a Pollet zjistili, snaží využít společnosti při vypouštění záporných zpráv. V naději, že tím umenší negativní reakci trhu na svá špatná čísla (čili že jim co možná nejméně klesnou hodnoty akcií), páteční zprávy mají zhruba o 20 % vyšší pravděpodobnost, že budou negativní. Jenže… Investoři a analytici si v pondělí samozřejmě hned všimnou, jaká čísla ony firmy za čtvrtletí vykázaly, a společnosti se následkům – byť se zpožděním – tak jako tak nevyhnou. Počáteční reakce trhu je sice pomalá, investoři ale časem do jednoho zareagují, „což nasvědčuje tomu, že v dlouhodobém výhledu nemá ohlašování čtvrtletních příjmů v pátek pražádný trvalý dopad.“
————————
Dost už ale bylo finančních analýz. Pojďme se nyní podívat, jak lze tyto informace aplikovat v Hollywoodu – jak to v něm funguje a proč. No… moc to nefunguje, a to hned z několika důvodů.
1) Ačkoliv lidé často mívají problémy s udržením pozornosti, šťavnatá zpráva je prostě šťavnatá zpráva, a samotný fakt, že byla jako naschvál vypuštěna před víkendem, jí na šťavnatosti až tolik neubírá. Rozvod Arnolda Schwarzeneggera se oba (bývalí) manželé sice mohli snažit co nejvíce ututlat, ale co jim to bylo platné? Tenhle drb se s Arnoldem táhne v podstatě dodnes. To samé platí i pro odchod Chorda Overstreeta z hlavní role v seriálu Glee – hned v pondělí o jeho odchodu média informovala jako divá a zpráva o povýšení jeho hereckých kolegů Darrena Crisse a Harryho Shuma Jr. do hlavních rolí, kterou studio vypustilo ve stejnou dobu, tak byla docela zastíněna a vytlačena z všeobecného povědomí. I stranou oné rezignace Edgara Wrighta si studio Marvel pátečním vypuštěním nijak nepomohlo, protože ho všichni reportéři a komentátoři stále a pořád vytahují, kdykoliv se o Ant-Manovi někdo začne bavit. A tak dále a tak dále.
2) Dalším důvodem ne-tak-závratné účinnosti pátečních tiskových zpráv pak je, že novináři studiím tuto praktiku již prokoukli, takže každý pátek odpoledne napjatě očekávají, co se kde semele, aby si to mohli poznamenat a přes víkend třeba i zkusili doma něco málo sesmolit. Je to sice hloupé a od studií trochu dětinské, ale co naplat…
Otázkou tedy zůstává, proč mají studia tato páteční černá oznámení stále zapotřebí. Inu… ona tak trochu stále doufají, že většina lidí trpí na velmi špatnou krátkodobou paměť a že nedokáže udržet pozornost. Spoléhají se na to, že i kdyby si v pátek nebo během víkendu nějaké té špatné zprávy všimli, tak by ji pod návalem rodinných a dalších stimulů do pondělka zapomněli.
Kromě toho ale klíč k zodpovězení této otázky spočívá v… – Jak to jen vyjádřit hezky? Ale což! – …v připosranosti hollywoodských šéfů. Ti se často tak obávají negativní reakce novinářů a publika na jejich nemilé zprávy, že jsou jedině rádi, když mohou ony informace v pátek někomu říci a pak mít dva dny klidu. A že po oněch dvou dnech nastane stejná krize, která by nastala i jindy? To už neřeší, tak daleko se nedívají, tak daleko nevidí. Nepříjemná zpráva je nepříjemná a tak, pokud se může odložit, prostě se odloží. Tohle ale známe všichni z vlastního života.
Na závěr tedy drobné shrnutí: Třeste se pátků, protože právě v pátek je největší pravděpodobnost, že se někde něco semele. Ale jen kvůli vysoké pravděpodobnosti vypouštění negativních zpráv ještě nemusíte propadat beznaději. V pátek se vypouští i zprávy kladné, byť nedůležité, zprávy radostné, zprávy zajímavé… zprávy nicneříkající, zprávy otravné, zprávy hloupé, zprávy, které vlastně ani nejsou zprávami. Takže ony černé pátky, k nimž odkazuji v nadpisu tohoto článku, jsou černé vlastně jen zčásti. Zbytek hraje všemi barvami.
—————————
—————————
—————————
Korekce: Lucifrid
—————————
Zdroje:
http://www.hollywoodreporter.com/news/hollywood-s-holiday-weekend-bad-207776
http://www.breitbart.com/Big-Hollywood/2014/05/09/hollywood-playbook-may-9-14
http://www.slate.com/articles/business/moneybox/2004/09/friday_night_blights.html
Uma Thurman to Replace Mary-Louise Parker in NBC’s ‘The Slap’
NBC Ending ‘Bad Judge,’ ‘A to Z’
http://eml.berkeley.edu/~sdellavi/wp/earnfr080204.pdf
https://www.you tube.com/watch?v=yeOVch8Grj8
Jada Pinkett Smith Says She’s Leaving ‘Gotham’ After Season 1