Archiv článků
20. Kam se poděly všechny kamarádky?
(15. 12. 2014) Televize a film si často dávají za cíl zobrazovat realitu takovou, jaká je; představovat divákům postavy, na které by teoreticky mohli narazit ve vlastním životě; uvádět je do více či méně přirozených situací a nechat je na ně (jakožto i mezi sebou) přirozeně reagovat. V jednom ohledu ale televize a (v první řadě) film selhávají téměř na plné čáře. Zdá se totiž, že Hollywood skoro nechápe, jak funguje přátelství mezi ženami, a pomalu není schopný realistické postavy kamarádek – a vztahy mezi nimi – vytvářet. […]
19. EXODUS: Běloši a Kingsley
(24. 11. 2014) Letos na Vánoce se českým filmovým fanouškům dostane příležitosti vyrazit do kin na další z klasických amerických velkoprodukcí EXODUS: Bohové a králové. Snímek slibuje úžasné vizuály, dechberoucí efekty a snad i bravurní režii Ridleyho Scotta (který si po Robinu Hoodovi, Prometheovi a Konzultantovi potřebuje napravit pověst), jenže o těchto věcech se v médiích ani mezi lidmi na internetu příliš nemluví. Téměř veškeré zahraniční konverzace ovládlo docela jiné téma: okaté vybělení všech hlavních a velké části vedlejších rolí v tomto snímku. […]
18. Filmové propadáky se stamiliónovými výdělky
(10. 11. 2014) Není to tak dávno, kdy filmům stačilo v kinech vydělat dvě stě či tři sta miliónů dolarů a dalo se o nich psát jako o nebývalých úspěších. Jenže dnes? Dnes když velké letní trháky nevydělají jen v Americe během prvního týdne alespoň sto miliónů, tak je velmi pravděpodobné, že z nich budou finanční propadáky, protože se kvůli nim studia nejspíše dostanou do červených čísel. Případně se z nich sotva vyhrabou, ale filmům už neodklepnou ohlašované pokračování. Ačkoliv tak velkofilmy třeba nakrásně vydělají stovky miliónů po celém světě, mohou ve finále studiím i tak nadělat pořádné vrásky. Proč? Na to se pokusíme nalézt odpověď v tomto článku. […]
17. Hollywood vs. těhotné herečky
(6. 10. 2014) Těhotenství je v prostředí Hollywoodu obdobím, které přináší herečkám spoustu radostí i strastí a štábu staví do cesty množství logistických překážek. A právě o něm bude v tomto článku řeč: O tom, jak se jej filmaři snaží všemožně zakrýt; jak se s těhotenským bříškem herečkám pracuje a do jakých situací se díky němu dostávají. V samotném závěru se pak podíváme na to, které herečky byly v průběhu natáčení jakých filmů a seriálů těhotné, ačkoliv by to do nich diváci možná ani neřekli. […]
16. Verze videí a otázka stahování
(8. 9. 2014) Tuto otázku si nejspíš položila většina uživatelů internetu: „Co znamenají ty přípony u videí? Všechna ta XORka, LOLka, 2HDčka, ASAPka, WEB-DLka a další?“ Přinejmenším tato otázka padla před časem dole ve vzkazníku. Odpovědět se na ni dá buď krátce, nebo obsáhle. A můžete hádat, jakou konkrétní odpověď naleznete v tomto článku. Ukazuje se totiž, že pokud chce člověk pochopit, odkud se berou tyto koncovky, musí se ponořit hluboko do pirátských vod internetového stahování. Jestli se tedy nebojíte, račte směle dále. […]
15. Jak se natáčí živé vstupy
(18. 8. 2014) Když se člověk dívá v televizi na nějaký živý rozhovor, nejspíš ho ani nenapadne, jaký frmol ve studiu musí probíhat. Pokud se zrovna někdo z hostů nerozčiluje, vše se v podstatě nese v klidném duchu, je to hezky nasnímané a sestříhané. Skoro se tedy zdá, že si účastníci debaty v podstatě jen nějakou dobu povídají, aniž by je cokoliv rušilo. Ono se ale na místě ve skutečnosti děje neskutečné množství věcí a ve studiu panuje spousta rozruchů. […]
14. Adaptace a překlad Hry o trůny
(11. 8. 2014) Adaptovat knihu do podoby filmu či seriálu je neskutečně ošemetná a nevděčná záležitost, protože je nevyhnutelně potřeba, aby byly provedeny určité změny. Všechny postavy a zákruty příběhu, jež byly v předloze, se do filmu či seriálu nedají nacpat; scény, jež fungovaly v knize, by nemusely fungovat na plátně či obrazovce, takže jsou vystřiženy. A tak dále. Problém je, že každá taková změna je fanoušky, kteří nevidí její opodstatnění, pořádně zkritizována. Avšak tuto kritiku si tvůrci často nezaslouží, protože za každou změnou leží nějaký dobrý důvod. V tomto článku se tedy podíváme na všemožné příčiny změn v adaptaci dnes snad nejznámější – Hře o trůny. […] (POZOR: Kvůli délce a množství přiložených obrázků a videí článku chvilku trvá, než se načte…)
13. Skandální efekt Shondy Rhimes
(7. 7. 2014) Amerika na televizních obrazovkách možná brzy začne vypadat tak, jaká ve skutečnosti je. Když totiž hlavní vysílací stanice coby součást reklamních kampaní vypustily upoutávky ke svým připravovaným seriálům ze sezóny 2014/15, ukázalo se, že ve spoustě z nich hrají hlavní roli ženy a že ve spoustě z nich jsou ústřední postavy ztvárňovány herci a herečkami tmavé pleti. Toto bylo dosud ve vyběleném falocentrickém Hollywoodu spíše výjimkou. A ačkoliv ve filmu to výjimkou je i nadále, svět televize se mění. A za touto změnou nestojí nikdo jiný než Shonda Rhimes. […]
12. RECENZE: Bůh žehnej Americe
(23. 6. 2014) „Jmenuji se Frank. Ale na tom nesejde. Mnohem důležitější otázkou je: ‚Kdo jste vy?‘ Z Ameriky se stala krutá a zákeřná země. Odměňujeme jen ty nejpovrchnější, nejhloupější a nejhlasitější bídáky. Ztratili jsme obyčejný smysl pro slušnost. Slovo ‚hanba‘ nám nic neříká. Přestali jsme vidět rozdíl mezi tím, co je správné a špatné. Vzhlížíme a oslavujeme ty nejodpornější lidské vlastnosti. Lidem už ani nevadí lži a šíření strachu. Hlavně když se při tom člověk napakuje. Stal se z nás národ žlučovitých nenávistníků, posedlých slogany a prázdnými hesly. Přišli jsme o lidskou dobrotu. Ztratili jsme svou duši. Co se z nás stalo? Vybíráme si ty nejslabší členy naší společnosti, zesměšňujeme je, pro vlastní zábavu a potěšení se jim smějeme do tváře. Vysmíváme se jim tolik, že si kolikrát raději vezmou život, než aby tu s námi strávili byť jen o chvilku déle.“ […]
11. (Ne)Vážně o váze a jedné scéně ze seriálu Louie
(30. 5. 2014) Na začátku července do kin přijde komedie Tammy s Melissou McCarthy v hlavní roli a můžete si být jistí, že až se o tomto filmu začne psát, nebude skoro jediného článku, jediné recenze, která by nějakým způsobem nezmínila Melissinu postavu. A teď nemám na mysli postavu, kterou bude ve filmu ztvárňovat, ale její figuru. Až se film začne promítat, její vzhled bude s největší pravděpodobností diskutovanější téma než cokoliv jiného – podobně jako si vloni kolem premiéry komedie Z cizího krev neteče většinu novinových titulků pro sebe ukradla nařčení jednoho kritika, že je Melissa „velká jako traktor“ a že vypadá jako „hrošice“. […]
10. Dialog o diverzitě v Godzille
(22. 5. 2014) Godzilla režiséra Garetha Edwardse utržila v kasách světových kin za jediný týden promítání více než 200 miliónů dolarů, a ačkoliv vyvolala rozporuplnější ohlasy, než by si producenti možná přáli – někomu se nelíbí, že se Godzilla objeví v celé své kráse příliš pozdě, jinému zase, že se ve filmu Bryan Cranston nezdrží příliš dlouho, a jeho filmový syn je podle dalších (stejně jako obě jejich filmové manželky) poněkud plochou postavou –, pořád se většina recenzentů shoduje na tom, že jde v podstatě o dobrý film. Obzvláště jeho triková stránka je často vyzdvihována spolu s obdivuhodnou režií začínajícího Edwardse. […]
9. Gay postavy v pohádkách
(17. 5. 2014) Do kin se nám za pár měsíců přiřítí plastelínový film Škatuláci od studia Laika, které nám v roce 2012 přineslo velmi kladně přijatého Normana a duchy; nedávno byly odsouhlaseny přípravné práce na celovečerním snímku na motivy dětského pořadu Strážci vesmíru; před pár týdny se také kromě Dobrodružství pana Peabodyho a Shermana z amerických kin po neuvěřitelně dlouhé době dostalo Ledové království, podle mnohých nejlepší animák od Disneyho od dob Lvího krále a zároveň šestý nejvýdělečnější film v dějinách kinematografie; a ač by se to na první pohled nemuselo zdát, všechny tyto filmy mají hned dvě věci společné: Jednak jsou cílené v první řadě na děti, ale také se – ať už v pozitivním či negativním slova smyslu, dobrovolně či mimoděk – účastní velmi ožehavé konverzace na téma hollywoodského nakládání s homosexuálními herci a postavami. […]
8. Případová studie hollywoodské neoriginality: Osamělý jezdec
(17. 5. 2014) Mezi filmovými diváky se obzvlášť v posledních letech rozmohla jedna věc: časté naříkání – nebo spíše nadávání – na hollywoodskou originalitu. Respektive její nedostatek v současné americké tvorbě. V záplavě sequelů, prequelů, remaků, rebootů a dalších cizích slov se ostatně není čemu divit. […]
7. O obsazení nových Hvězdných válek aneb Přichází do Hollywoodu změna?
(3. 5. 2014) Před pár dny bylo na jeden zátah oznámeno kompletní hlavní obsazení chystaného přírůstku do série Star Wars a internet se, jak už tak bývá zvykem, hned rozdělil na dva tábory. Jedni na ohlášených tvářích vidí spoustu problémů, které se povětšinou ani tak netýkají samotného snímku, ale Hollywoodu všeobecně, jiní zase argumentují, že se tento film naopak staví proti klasickým hollywoodským klišé a svým obsazením jde vstříc větší diverzitě. V tomto článku se tedy podíváme na obsazení nových Star Wars a jeho širší významy. […]
6. Oscaři 2014: Proč jsou už teď výherci jasní
(únor 2014) V neděli 2. března se budou opět udílet Oscaři, nejdůležitější to událost v roce, a celý svět proto nemůže dospat v očekávání, kdo z nominovaných si odnese onoho pozlaceného plešouna. Toto napjaté tápání ovšem vůbec není na místě, protože výherce v podstatě známe už teď. Oni jsou ti slavní akademici totiž zpravidla ještě předvídatelnější než děj většiny hollywoodských filmů. […]
5. Reklama, všude samá reklama!
(leden 2014) Reklamy v televizi – otravné jsou jako mouchy, co vám bzučí kolem hlavy, zrovna když se potřebujete soustředit. Jenže bez reklam by televizní stanice neměly peníze na vysílání našich oblíbených pořadů, protože právě ony jsou spolu s vedlejšími investory hlavním zdrojem jejich příjmů. Pokud si nechceme premiéru v televizi odpustit, seriál či film si nahrát, koupit na DVD nebo se k němu jinak dostat a tak se jim vyhnout, nezbývá nám, než je jednoduše přetrpět. […]
4. Jak se počítá sledovanost seriálů
(leden 2014) V tomto článku se společně podíváme na tzv. ratingy neboli sledovanost – a to jak Chirurgů, tak seriálů všeobecně. Pořád totiž píšeme, že mají Chirurgové sledovanost i po deseti letech velmi dobrou, ale jak dobrou, jak se to počítá, vůči čemu se to poměřuje a jaká je v porovnání s ostatními seriály (nebo vlastními minulými sezónami) – na to by vám nějakou ucelenou odpověď dal si jen málokdo. […]
3. Seriálový svět peněz
(leden 2014) Lováky, soldy, floky, marylovky, blechy, mergle, love, doláče, máry, mamony, outratníky, rejdováky, rozkoše, brkály, chechtouny, džináry, fiňáry, fenyky, šmuky, dajty, plechy, klepáče, lažany, čmrdle, čmrdlíky, tiplipti, tititi, mós, písek, rejže, oves, oběživo, lupeno, lupení, many, mony, rodiče, babizny, babky, děnky, šišáky, prašulky, prašule, šušně, fuky, ňaky, cvoky, voka, voči, lováče, finance, piastry, peňáze, balík, boby, škvarky, fizule, typle, škvára, sorta, vejvar, šila, chechtáky, prachy, mařeny… a bez Šmírbuchu češtiny prostě a jednoduše peníze. […]
2. Jak se dělají titulky
(říjen 2013) Titulkování není snadná věc. Spousta z vás si to asi dovede představit a nemálo vás to ví z vlastní zkušenosti. Pořád se ale najdou lidé, kteří se každý týden diví, jak je možné, že ty překlady trvají tak dlouho, když jde v podstatě jen o to přepsat výchozí text. Tihle lidé dělají základní chybu už v oné výchozí myšlence, že se text titulků prostě jenom „přeťukává“ do češtiny. Ono je to totiž podstatně složitější. […]
1. Chirurgové za časů kritiky
(červenec 2013) V historii televizního vysílání se více méně přirozenou cestou vyvinula nepřehlédnutelná hranice, kterou když nějaký seriál překročí, dostane se do syndikační části svého života, a tahle hranice byla stanovena na 100 odvysílaných epizod. Jakmile má nějaký pořad za opaskem rovnou stovku dílů, začnou práva na jeho vysílání odkupovat partnerské a dceřiné společnosti stanice, na níž se vysílá. Všichni si tak nejen přijdou na pořádný balík peněz, ale pro běžného diváka to navíc znamená, že když bude hodně dlouho přepínat kanály, zjistí, že mu jeho oblíbený seriál dávají na různých stanicích v podstatě celý den. Například takový seriálový gigant, jakým je Teorie velkého třesku, se nyní díky syndikaci jen v USA vysílá až sedmkrát za čtyři hodiny. Více si můžete přečíst v tomto článku na serialzone.cz. Většina ze seriálů, které hranici stovky dílů pokořily, byly ohromnými hity. Jen malá část z nich by se dala označit za kultovky – rovnou stovku dílů odvysílal třeba i Fringe, ale z toho vlastně nikdy žádný velký hit bohužel nebyl. […]
1 2