Skandální efekt Shondy Rhimes
Amerika na televizních obrazovkách možná brzy začne vypadat tak, jaká ve skutečnosti je. Když totiž hlavní vysílací stanice coby součást reklamních kampaní vypustily upoutávky ke svým připravovaným seriálům ze sezóny 2014/15, ukázalo se, že ve spoustě z nich hrají hlavní roli ženy a že ve spoustě z nich jsou ústřední postavy ztvárňovány herci a herečkami tmavé pleti. Toto bylo dosud ve vyběleném falocentrickém Hollywoodu spíše výjimkou. A ačkoliv ve filmu to výjimkou je i nadále, svět televize se mění. A za touto změnou nestojí nikdo jiný než Shonda Rhimes.
Americké televizní obrazovky již od prvopočátků vysílání zářily bělobou. Jistě, pár výjimek se našlo – vzpomeňme například The Cosby Show či Fresh Prince – jenže těch bylo málo a je sporné, do jaké míry napomáhaly zvýšení diverzity v Hollywoodu. Řídily se totiž v podstatě heslem „Odděleni, ale rovni,“ jež Spojeným státům obzvlášť v šedesátých letech nadělalo tolik starostí během bojů za občanská práva Afroameričanů. Zatímco tedy člověku při sledování naprosté většiny ostatní seriálové a filmové produkce hrozila sněžná slepota, v těchto pořadech – cílených do značné míry právě na ona „městská“ publika – vystupovali téměř výhradně Afroameričané.
V ostatních pořadech se postupem času začal v nějaké vedlejší roli objevovat maximálně jeden člověk tmavší pleti. Odtud pochází ona hollywoodská kultura „toho jednoho“ asijského kamaráda, černošské přítelkyně, latinskoamerického šéfa atd. Přátelé jsou například nechvalně známí tím, že se v nich za celých deset let vysílání mihla ve vedlejší roli jen Aisha Tyler. Seinfeld měl také jen jednu jedinou postavu tmavé pleti, která se v seriálu objevovala trochu pravidelněji – postavu Kramerova právníka Jackieho Chilese. Frasier je na tom s Camem Winstonem dosti podobně.
Tato brutální misreprezentace dnes již 40 % obyvatel Ameriky však není jen nešvarem dávné minulosti. V Gilmorových děvčatech si dokážu vybavit jen recepčního Michella (a Roryinu kamarádku Lane, která se obzvlášť v pozdějších sériích tak trochu vytrácela), v Hranicích nemožného Asteroid Austrálii Astrid (protože v kolika dílech vystupoval ten policejní náčelník?), v Dr. Houseovi Foremana, ve Willovi & Grace Vince, v Kriminálce Las Vegas Warricka, v Takové moderní rodince Glorii (a jejího syna), v Sherlockovi… tamtu policistku, co je asi v pěti scénách, v Jak jsem poznal vaši matku Barneyho bratra, co byl asi ve třech dílech? O spoustě dalších seriálů raději ani nemluvě.
Navíc, i kdyby vás další příklady napadly (jako že vás jistě napadnou), zkuste se zamyslet nad touto otázkou: Kdo je v daných seriálech hlavní postava? Kolem koho se ten který pořad točí? Téměř bez výhrady to bude nějaký běloch. Televize (a filmy) tím divákům vysílají podprahovou zprávu o tom, že na lidech tmavé pleti zase tolik nezáleží, že oni nejsou aktéry vlastních životů, protože se vše zásadně odvíjí od bělochů. Vůči cca 120 miliónům Američanů jde o velmi zvláštní poselství…
Faktem ovšem je, že za posledních deset let se situace výrazně zlepšila. Hollywood již ví, že diváci jakékoliv stereotypní zobrazení rasových minorit ve vedlejších rolích nesnáší (jen toho povyku, co nadělali, když stanice Fox nasadila do vysílání seriál Dads, do nějž tvůrci stereotypnější asijskou vedlejší postavu vymyslet skutečně nemohli), a zároveň si všimnul, že seriály s různorodým a rasově pestrým obsazením u diváků jednoduše táhnou.
Kde přesně to odkoukal? Možná částečně u Ošklivky Betty, i když ta se vysílala pouze v letech 2006-10 a sama v tomto ohledu stavěla na úspěchu někoho jiného. Tím jiným byla právě Shonda Rhimes, jejíž Chirurgové (a následně i Private Practice) Hollywoodu ukázali, že diverzita funguje (a ukázali jim také, jak má fungovat), a jejíž následující seriálový počin Skandál se stal takovým hitem, že se hollywoodšní šéfové s přihlédnutím k úspěchům oněch předcházejících lékařských dramat konečně rozkolébali a nechali se dokopat ke změně. Na vlastní oči totiž viděli, že diverzita se vyplácí.
Aby také ne, když největšími „spotřebiteli“ televizního vysílání jsou z nějakého důvodu právě lidé z rasových minorit. Vezměme si to ale hezky popořádku: Společnost Nielsen Media Research si nedávno nechávala dělat analýzu sledovacích návyků „častých“ televizních diváků – tedy lidí, kteří televizi sledují v průměru 705 minut denně. Podle Nielsenů jsou tito častí diváci zároveň tzv. „aktivními konzumenty“ a je u nich tedy téměř jisté, že se nechají ovlivnit tisíckrát viděnou či alespoň slyšenou reklamou a půjdou si koupit některé z věcí inzerovaných v reklamních blocích ve vysílání.
A teď to přijde: Podle vyjádření Nielsen Media Research, „studie při pohledu na výsledky napříč rasami a etnicitami diváků odhalila, že v případě Afroameričanů existuje až o 75 % vyšší pravděpodobnost, že právě oni budou ‚častými‘ diváky. V průměru se totiž každý člen této komunity dívá na televizi celých 917 minut denně.“ Zde bych se raději zdržel unáhlených soudů, protože Nielseni z prostých čísel, které jim ona černá krabička pošle na centrálu, nemají šanci vyčíst, jestli oni lidé celých 917 minut opravdu prosedí u televize, nebo jestli ji jen mají permanentně zapnutou na pozadí jako kulisu, zatímco si dělají jakoukoliv jinou práci.
Lidé tmavé pleti tedy sledují televizi (šok!) a konkrétně Afroameričané ji sledují skutečně hodně. Odsud už je jen malý krůček k potřebě větší diverzifikace postav na obrazovkách. Lidé totiž všeobecně rádi sledují ty pořady, které je osobně oslovují; pořady, které odráží jejich zájmy a je samé. Fanoušek sportu si rád zapne Eurosport; člověk, kterého zajímají celebrity, se rád podívá na nějaký ten Prásk; v tomto článku jsme si říkali, že jednou z nejpočetnějších skupin diváků, kteří se chodí dívat na filmy o strastech homosexuálů, jsou právě homosexuálové; a tak dále a tak dále. Není proto tolik překvapující, že diváci z rasových minorit chtějí na obrazovkách vidět zástupce svých vlastních komunit, a to nejen v nepodstatných, vedlejších štěcích.
Takto tomu bylo samozřejmě odedávna, ale teprve teď si toho hollywoodští bossové, zdá se, konečně všimli. A všimli si také, jakou nákupní sílu tyto komunity mají, což zaujalo nejen je, ale především také jejich reklamní investory. A všimli si toho právě díky snažení Shondy Rhimes.
Měnit tvář televize Shonda začala již v roce 2004 svým seriálem Chirurgové. Měla tehdy jeden takový sen: Chtěla docílit toho, aby televize věrně zobrazovala realitu kolem, a to především s ohledem na lidskou (a konkrétně pak americkou) rasovou různorodost. Věděla ovšem, že pouze snít nestačí, že s tím bude muset něco vlastnoručně udělat. O této nutnosti konat, a ne jen snít, že by jednoho dne něco mohlo být, se Shonda na začátku června rozpovídala na darthmouthské univerzitě, její alma mater, kam byla pozvána, aby promujícím studentům udělila pár rad do života.
Podle mě spousta lidí sní. Jenže zatímco oni sní, tak všichni ostatní lidé – lidé šťastní, úspěšní, zajímaví a zaneprázdnění, co v rukách třímají velkou moc – mají plné ruce práce s tím, že něco dělají. Snílci zírají na oblohu, drží se naděje, dělají si velké plány a věčně o nich dokolečka dokola žvaní. Každou druhou větu začínají slovy, ‚Přál bych si,‘ a ‚Kéž by.‘ ‚Kéž bych byl spisovatelem.‘ ‚Přála bych si zcestovat svět.‘ Jenže o tom jenom sní. Ti uťáplejší si vždy zapnou košili až ke krku a svými sny se chlubí nad koktejlem, ti ležérnější si udělají Nástěnku snů a nad svými sny si každý den meditují. Vy sami si své sny třeba píšete do deníčku nebo je donekonečna probíráte se svou nejlepší kamarádkou, kamarádem nebo maminkou.
A je to nádherný pocit, protože o tom mluvíte, tak trochu to vlastně i snad plánujete, malujete si nádherný obrázek svého budoucího života. A všichni kolem vám celou dobu říkají, že přesně tohle byste také měli dělat. Takhle přece svého úspěchu dosáhli i Oprah s Billem Gatesem, ne?
Ne. Sny jsou bezva, ale ve výsledku jsou to jen sny: Prchavé, pomíjivé, na parádu. Sny se vám nevyplní jen tím, že si o nich necháte zdát. Na to, abyste něčeho dosáhli, je zapotřebí spousty práce. Dosáhnout nějaké změny je pěkná dřina. Mým prvním dnešním ponaučením je tedy asi doporučení, abyste se těchto snů zbavili. Přestaňte snít a začněte na těch snech makat.
V případě Chirurgů začala Shonda na svém snu makat tím způsobem, že se do nich nebála ve velkém množství obsazovat i jiné než bělošské herce (poměr bělochů a ne-bělochů se v tomto pořadu velmi stabilně a od samého začátku vysílání pohybuje kolem poměru 1:1). Těmto hercům a herečkám pak postavy navíc psala tak, že na barvě jejich pleti vlastně vůbec nezáleželo.
Když pak například z povahy Cristiny a Dr. Burkea scenáristům vyplynulo, že by se tyto dvě postavy měly dát dohromady, mohla se média potrhat, protože to bylo poprvé v historii televizního vysílání, co se spolu spárovali Asiatka s Afroameričanem. Tento barvoslepý přístup si mimochodem v jednom rozhovoru obzvlášť pochvalovala Sara Ramírez, která Shondu vynášela do nebes za to, že její postava Callie není žádná stereotypická Latinoameričanka, ale obyčejný člověk s obyčejnými problémy (šok!).
O rasové problematice jako takové se v Chirurzích naštěstí také nikdy nemluvilo ani nemoralizovalo. Postavy byly a jsou jednoduše takové, jaké jsou, a odstín jejich pleti nikdo neřeší. Přesně takový přístup byl ze strany tvůrců již od první řady seriálu záměrem. Shonda se v tomto ohledu vyjádřila následovně: „O rasové problematice nikdy nebudeme točit celou samostatnou epizodu. Tyhle věci já nesnáším. Sama mám třicítku za sebou a s vlastními kamarády rozhodně po večerech nevysedávám v kroužku a neklábosím s nimi o záležitostech rasy. Narodili jsme se v době po bojích za lidská práva a po druhé vlně feminismu, takže fakt, že žijeme v různorodém světě, bereme za samozřejmost.“
On ostatně ani původní scénář Chirurgů – pro Hollywood velmi atypicky – nijak blíže neurčoval, jaké rasy mají jednotlivé postavy být (neměly ani příjmení, aby se třeba od něj nedalo nic vyvozovat, takže na konkurzy mohl dorazit naprosto každý). Jedním z důvodů takto otevřeného castingu byla Shondina snaha o věrné napodobení reality mimo seriál – reality, kterou do té doby veškerá (ale opravdu veškerá) hollywoodská produkce tak úspěšně zkreslovala. K tématu najímání herců tmavé pleti se Shonda musela vyjadřovat ještě v roce 2013:
„Podle mě je smutné a zvláštní a jednoduše divné, že je tohle ještě pořád takový problém. Vždyť se píše rok 2013. Lidé by si to měli srovnat v hlavě. A jen tak mimochodem, ono to fakt nefunguje tak, jak se všichni obávají. Co se sledovanosti týče, tak to nemá žádné negativní následky. Dneska když vám navíc nějaký člověk, co není běloch, vytvoří seriál, většinou do něj napere tak akorát jednu snědou postavu a tu postavu pak nechá neustále žvanit o tom, jaké to je, žít v tomhle světě jako černoch a bla bla bla. Takhle to ale přece taky nefunguje. Já jsem také každý den černoška, a nijak mě to nemate ani netrápí. S nikým se o tom, jaké mám pocity z barvy své kůže, bavit nepotřebuji, protože se kvůli ní necítím nijak ukřivďovaná.“
A diváci byli tímto přístupem unešení. Seriál ve své době trhal rekordy ve sledovanosti a i dnes si – již ve své desáté sezóně – udržuje stabilní fanouškovskou základnu a velmi hezké ratingy. Tak proč si o „efektu Shondy Rhimes“ poprvé čtete až dnes? Proč sebou šéfové studií nechtěli už v roce 2004 hnout a tak dlouho odolávali změnám ve svém přístupu k obsazování rolí? Možná bychom mohli pokrčit rameny a říci něco vágního ve stylu, „Žádné změny nepřichází ze dne na den,“ jenže to by bylo příliš jednoduché.
Podle mého názoru spíše studia stále nebyla přesvědčena o tom, že není „nebezpečné“ obsazovat herce tmavé pleti do hlavních rolí. Chirurgové a později i Private Practice byli tzv. ensemble shows, tedy seriály, v nichž vystupuje velká spousta důležitých postav, které mají plus mínus stejný prostor a za hlavní se dají označit v podstatě všechny, čímž se ovšem toto označení do značné míry devalvuje (čili něco jako Ztracení). Navíc, ať už se to budete snažit zaobalit sebelépe, oba seriály se točí kolem bělošek – Chirurgové jsou vystavěni kolem postavy Meredith a Private Practice kolem Addison. Ačkoliv v nich tedy spousta herců tmavé pleti hrála ve velice důležitých a početných rolích – jedněch z hlavních i spoustě vedlejších –, studia stále neměla ozkoušené, že by snědí herci a herečky dokázali celý seriál „utáhnout“ sami.
Chirurgové a Private Practice tedy sice nějaké změny přinesli – počet vedlejších postav od jejich uvedení do programu stabilně narůstal a i ta Ošklivka Betty by se dala označit za drobný úspěch – celkově Shonda ale musela na ty pravé změny pár let počkat. Opravdu ale jen pár – v roce 2012 totiž na obrazovky uvedla seriál Skandál, v němž kromě spousty vedlejších postav hraje hlavní, ústřední roli Afroameričanka Kerry Washington.
Kerry byla po celých třiceti letech první Afroameričankou, jež v nějakém americkém seriálu hrála ústřední roli. Tím posledním byl dnes již naprosto neznámý seriál z roku 1974 zvaný Get Christie Love. Pojednával o černošské policistce a shodou okolností jej produkovala také ABC. Po jeho brzkém ukončení byly Afroameričanky v televizi celých třicet let pouhé kamarádky, milenky, kolegyně, šéfové – vedlejší postavy, co stály na okraji vyprávění. Teprve s příchodem Skandálu se herečka tmavé pleti ocitla v centru dění… a lidé – muži i ženy všech odstínů pleti – to ocenili.
Teprve ohromný úspěch Shondina Skandálu studia bouchnul do očí a kopnul do zadku (ve stejném roce rozběhlí Profesionální lháři se takového úspěchu nikdy nedočkali, takže jejich podíl na této změně je minimální). Hned v následující seriálové sezóně se tak studia nebála na obrazovky uvést The Mindy Project, v němž hraje hlavní roli Mindy Kaling, a seriál Jak prosté, kde postavu Johna Watsona (zde Joan Watsonové) ztvárňuje Lucy Liu. Další sezónu byla situace ještě lepší (právě tehdy si svou premiéru užil televizní zázrak Orange Is the New Black), a jak to bude v té nadcházející… to si ukážeme záhy.
Aby ale bylo naprosto zřetelné, jakou zásluhu má na tomto stavu Shonda Rhimes, uvedeme si nyní část děkovné řeči Kerry Washington. Ta získala díky své pestré kariéře a především pak přelomové roli ve Skandálu v polovině tohoto června ocenění Lucy Award za výjimečný přínos televizní tvorbě. Cenu jí předávala právě Shonda – žena, jíž Kerry za svůj současný úspěch do značné míry vděčí. V děkovné řeči se Kerry rozpovídala nejen o ní a Shondině vlivu na hollywoodskou tvorbu, ale také o postavení žen v médiích a společnosti:
Děkuji, Shondo, mnohokrát a za všechno. Jsi pro nás všechny učiněný dar z nebes. A také ti děkuji, že jsi mi svými schopnostmi scenáristky dala prostor herecky povyrůst. […]
Chci vám na sebe něco prozradit. Před pár lety mi volala jedna moje dobrá kamarádka, Pat Mitchell, která kdysi šéfovala televizní stanici PBS, nyní vede společnost Paley Center for Media a vůbec je v tomhle byznysu dost velké zvíře. Pracovala totiž pro TEDa – tím teď nemyslím nějakého chlapíka, který se jmenoval Ted, ale tu organizaci, co lidem poskytuje prostor k nejrůznějším proslovům, řečem a debatám – a volala mi s jednou nabídkou. Řekla mi: ‚Zvolili mě do vedení TEDu pro ženy a já bych tě velmi ráda pozvala, abys nám sem přišla o něčem povyprávět.‘ A já jí na to odpověděla: ‚No, Pat, víš, šmankote, té nabídky si opravdu moc vážím, ale já jednoduše vůbec nemám nejmenší ponětí, o čem bych tam tak mohla mluvit. Nevím, co bych tam lidem říkala. Myslím, že to teď asi budu muset odmítnout, ale až budu připravená, tak tam ráda zajdu.‘ A Pat mi na to odvětila: ‚Kerry, já už pro TED pracuji nesmírně dlouho, a za celou tu dobu se mi ani jednou nestalo, aby mi nějaký muž řekl, že se na ten proslov necítí. Jenže v případě TEDa pro ženy ses právě teď přidala k dlouhému seznamu žen, které mě odmítly se slovy, že na něco takového nejsou připravené.‘
A já si najednou uvědomila, co tím myslí: My ženy se dobrovolně umenšujeme; namlouváme si, že nemůžeme riskovat; přesvědčujeme se, že plnohodnotnou součástí okolního světa můžeme být pouze v případě, že budeme naprosto dokonalé. Bojíme se totiž, že pokud neřekneme nebo neuděláme tu správnou věc, shodíme tím nejen sebe, ale také celou svoji komunitu, ať už jde o komunitu žen, lidí tmavé pleti nebo kombinaci obojího. Než abychom takto riskovaly, raději proto neděláme nic.
A já o tom nyní mluvím z toho důvodu, že jsem z té řeči nakonec vycouvala. A to i poté, co mi Pat řekla: ‚Tohle je tak strašné, tak nesprávné! Ženy se přece nesmí bát vystoupit na světlo, vyjít před lidi a promluvit si s nimi o tom, co je trápí; nesmí se bát použít vlastní hlas.‘ Zmohla jsem se tehdy jen na: ‚Ano, v tom máš pravdu. Tak hodně štěstí.‘ Takovéhle přešlapy sice nedělám často, ale pokaždé, když se mi to podaří, tak vím, že tím ubližuji sama sobě i ostatním ženám.
Pro jednu ženu nyní pracuji – pro Shondu Rhimes. Právě ona měla dostatek odvahy na to, aby vystoupila na světlo, vyšla před lidi a použila svůj hlas. Svou nebojácností poskytla nesčetným dalším ženám příležitost vzlétnout k oblakům, a to před i za kamerou. Přesně tohle se stává, když se nebojíme ozvat a jdeme si za svým. Ať už tím, že jim sloužíme jako inspirace, nebo tím, že je jednoduše samy zaměstnáme a poskytneme ostatním možnost zazářit.
Přes veškerou teorii, význam Shondy Rhimes a dopad její tvorby na současnou podobu hollywoodské produkce se konečně dostáváme ke slibovaným příkladům seriálů, jež budou mít premiéru v nadcházející sezóně 2014/15, a které za své pestré herecké obsazení vděčí právě tvůrkyni Chirurgů, Private Practice a Skandálu. Sice zůstává otázkou, které z nich se uchytí, a které budou po pár dílech kvůli nízké kvalitě a/nebo sledovanosti zrušeny, ale už jen fakt, že všechny dostaly od studií zelenou a šly do produkce, je dostatečným důkazem toho, že doba se mění.
U všech těchto seriálů si mimochodem všimněte, v kolika z nich ztvárňují hlavní role právě herečky tmavé pleti. Kdyby jen Hollywood šel podobným způsobem do sebe nejen v oblasti televizní tvorby, ale také na filmovém plátně. Ale to už bychom asi chtěli příliš…
————————
NBC
State of Affairs
Kromě Katherine Heigl (jež si mimochodem v jednom nedávném rozhovoru posteskla, že za úpadek její kariéry může přehršel nekvalitních komedií – chudinka, asi nečetla tento článek ani svůj profil) si hlavní roli v tomto seriálu zahraje Alfre Woodard. Ta je známá například ze seriálů Zoufalé manželky, kde po dobu dvou sezón bydlela na Wisteria Lane, či Pravá krev, kde ztvárnila postavu Lafayettovy matky. Ve State of Affairs bude hrát prezidentku Spojených států, s jejímž zesnulým synem měla Katherinina postava vážný vztah.
Edit: Kvůli klesající sledovanosti byla odvysílána pouze první řada.
CW
Jane the Virgin
Ačkoliv vysílací program CW i nadále budou ovládat bělošští mladíci a slečny, stanice v nadcházející sezóně uvede i tento seriál, jenž se bude točit kolem patálií tří generací latinskoamerických žen. Jane the Virgin se bude natáčet na motivy jedné venezuelské telenovely.
Edit: Sledovanost sice není závratná, ale kritika seriál miluje. Hlavní herečka Gina Rodriguez za svou roli obdržela Zlatý glóbus, čímž pádem sledovanost trochu vzrostla. Stanice CW pořadu objednala druhou sérii.
CBS
Extant
Již tento červenec uvede stanice CBS tuto sci-fi minisérii s Halle Berry v hlavní roli (Halle také seriál produkovala). Halle si v seriálu Extant zahraje astronautku, která se po návratu z několikaměsíční sólové mise ve vesmíru nečekaně dozví, že je těhotná.
Edit: I přes rozporuplné kritické ohlasy a klesající sledovanost si seriál udržel poměrně dobré ratingy v cílové skupině. CBS mu proto odklepla druhou sérii.
Stalker
Stalker se možná tváří jako klasicky vystavěná kriminálka (jeden padouch na jeden díl s možností nějakého toho celosezónního dějového oblouku), tentokráte pojednávající o policejním útvaru, který se zaměřuje na případy stalkingu – nechtěného a ustavičného pronásledování a sledování druhou osobou. Hlavní roli zde však hraje Maggie Q, která tak bude po boku Lucy Liu jednou z mála asijsko-amerických hereček ve velké televizní roli.
Edit: Seriál si drží sledovanost kolem 7 miliónů, což pro CBS není moc. Díky syndikaci se však očekává, že se bude minimálně ještě rok pokračovat.
Scorpion
A CBS razí cestu směle dál: Třetí novinkou, již v této sezóně uvedou, je Scorpion. Tento seriál bude pojednávat o taktickém týmu složeném z nejchytřejších lidí na světě, a jehož členové budou svým umem pomáhat strážcům zákona zabraňovat všemožným útokům a zachraňovat životy. Roli ústředního člena tohoto týmu tu ztvární britský herec Elyes Gabel.
Právě v tomto ohledu se bude Scorpion (jakož i Stalker) odlišovat od seriálů typu Kriminálka Las Vegas, její nové odnože Cyber, Právo a pořádek či všemožných Námořních vyšetřovacích služeb (větší prostor, který scenáristé dávají LL Cool Jovi, je jen malou útěchou). Ve všech těchto jmenovaných pořadech herci tmavé pleti sice vystupují, ale převážně jen ve vedlejších rolích. Seriály jako takové se jinak točily a točí kolem někoho jiného – někoho bílého. V Kriminálkách to byl buď Grissom, Mac Taylor, Horatio Caine nebo D.B. Russel; v CSI: Cyber to bude postava Avery Ryanové; ostatní jmenované seriály se točí buď kolem Marka Harmona, Marishky Hargitay nebo CCH Poundera.
Edit: Jeden z hitů této sezóny, na který se každý týden dívá přes 10 miliónů Američanů, se bude vysílat i napřesrok.
Fox
Empire
Velmi zajímavě vypadá tato novinka od Foxu, pod níž stojí podepsaný Lee Daniels, režisér Komorníka a Precious, a kterou Fox nasadí do vysílání na jaře 2015. Téměř celý herecký ansámbl je složený z Afroameričanů – Danielsovi se podařilo zlákat Terrence Howarda, Taraji P. Henson či Gabourey Sidibe – a seriál pojednává o snaze jednoho otce zajistit před smrtí rodinu tím, že pro ně vybuduje vlastní hudební impérium.
Edit: Největší hit mezi letošními nováčky, jehož sledovanost i v osmém týdnu od premiéry neustále stoupá (seriál začínal na krásných 9,9 miliónech, osmý díl sledovalo 13,9 miliónů lidí). Empire bude pokračovat.
Bordertown
Na jaře 2015 uvedou Foxáci ještě jeden seriál s výrazným zastoupením rasových minorit mezi hlavními postavami: animovanou komedii z produkce Setha MacFarlana Bordertown. Tento seriál se nejspíše ponese v podobném duchu jako Farlanova ostatní tvorba – Family Guy, American Dad, The Cleveland Show – ale zaměřen bude výlučně na ožehavou problematiku přistěhovalectví a života u americké hranice s Mexikem.
Red Band Society
A do třetice všeho dobrého: Do sezóny 2014/15 Fox nasadí ještě drama Red Band Society, v němž si jednu z hlavních rolí zahraje nositelka Oscara Octavia Spencer. Seriál se odehrává na onkologickém oddělení jedné nemocnice a Octavia v něm ztvární postavu velmi rázné sestry. Tyto pořady tak rozšíří řady dalších dvou rasově stejně inkluzivních seriálů, které již na Foxu nějakou dobu běží: The Mindy Project a Brooklyn Nine-Nine.
Edit: Kvůli nízké sledovanosti byl seriál po několika odvysílaných dílech zrušen.
ABC
How To Get Away With Murder
A tímto se dostáváme nejen k domovské stanici Shondy Rhimes, ale k jejímu dalšímu seriálovému fenoménu. How To Get Away With Murder bude, jak už tak u Shondy bývá zvykem, seriál plný dramatu, intrik, sexu, nečekaných zvratů a skvělých dialogů. Odehrávat se tentokrát bude z části na akademické půdě, a z části v soudní síni. V centru všeho dění bude stát postava vysokoškolské profesorky Annalise Keating, již ztvární na Oscara nominovaná Viola Davis, a která se bude vyznačovat – řekněme – velmi neortodoxními praktikami. Pokud jste si již pustili přiložený trailer, jistě jste si všimli oné kratičké scény, v níž směrem k Annalise jedna studentka říká: „Chci být jako ona.“ Pokud by snad někdo stále tápal o Shondiných záměrech při obsazování herců a hereček všech možných odstínů pleti, tak tohle je přesně jeden z nich: Poskytování vzorů mladším generacím.
Stanice ABC mimochodem oznámila, že tento seriál nasadí do programu na čtvrteční večery, čímž se v podstatě zapsala do dějin. Shondě totiž díky tomuto programovému rozhodnutí půjdou na ABC od osmi hodin Chirurgové, od devíti Skandál a od desíti How To Get Away With Murder. Jinými slovy, každý jeden den v týdnu bude patřit jen a jen jí – novináři již dnes používají výraz „čtvrteční večery se Shondou“. Pro něco takového v televizi neexistuje precedens, něco takového se ještě žádnému tvůrci nepodařilo! I kdyby se třeba How To Get Away With Murder neuchytil, tento úspěch Shondě již nikdy nikdo nevezme…
Edit: Jeden z fenoménů této sezóny. Druhá série již byla odklepnuta a začne se vysílat na podzim.
Black-ish
How To Get Away With Murder sice vypadá skvěle, zato Black-ish bude kvalitativně pořádná katastrofa. Tvůrci seriálu sice na chvíli zaměstnali spoustu afroamerických herců včetně Anthonyho Andersona, Tracee Ellis Ross či Morphea Laurence Fishburnea, ale seriál se bude točit kolem střetu černošské a bělošské kultury. Hlava rodiny v něm dostane pocit, že se jeho děti chovají příliš „bíle“ a rozhodne se je proto poučit o tom, jak se mají „správní černoši“ chovat. Trailer se snaží divákům namluvit, že to bude zábava, ale už nyní je jasné, že to bude tragédie. Alespoň bude mít po zrušení Black-ish Laurence Fishburne dostatek času na natáčení třetí série Hannibala na NBC…
Edit: Původní téměř desetimiliónová čísla sledovanosti sice poněkud opadla, ale kvalita seriálu je vysoká a ratingy v cílovce jsou stále velmi silné. Příští rok se tedy pokračuje.
Selfie
V nadcházející sezóně stanice ABC nasadí také tuto novinku – komedie Selfie bude jakousi volnou adaptací muzikálu My Fair Lady, který byl zase adaptací Pygmalionu, při jehož tvorbě se Shaw inspiroval oním starořeckým mýtem zapsaným v Ovidiových Proměnách. Čili originalitka. Pro nás je tu ale mnohem podstatnější, že postavu Henryho Higginse bude po krátkou dobu vysílání ztvárňovat John Cho. Krátkou proto, že už vám jistě muselo dojít, o jakou zhovadilost půjde. Dá se tedy předpokládat, že seriál pro malou sledovanost brzy zruší.
Edit: Jedna z prvních obětí této sezóny. Selfie diváky nezajímal a brzy byl zrušen.
Cristela
Cristella je chystaný, částečně autobiografický sitcom z pera bavičky Cristely Alonzo, která si v seriálu také zahraje hlavní roli. Cristela bude pojednávat o pracovních a milostných radostech a strastech Cristely a Cristeliny rodiny. Cristela. Cristela. Cristela.
Edit: Cristela sice žádnou závratnou sledovanost nemá, ale i tak se očekává, že dostane minimálně druhou sérii.
Fresh Off the Boat
Vzpomínáte si, co jsem psal o Black-ish? Fresh Off the Boat je to samé v bledě modrém. Asijská rodinka se přestěhuje do Ameriky a většina humoru bude nejspíš spočívat ve střetu odlišných kultur. Seriál je natáčen na motivy memoárů proslaveného šéfkuchaře Eddieho Huanga, a třebaže ho kvůli pochybné kvalitě nejspíše brzy po premiéře zruší, Shondina stanice ABC tímto pátým zářezem na pažbě v závodu o ideální diverzitu jasně vede.
Edit: Kritické ohlasy na tento seriál byly dobré, ale sledovanost zatím klesá. Odvysíláno bylo zatím jen sedm dílů, takže nic není rozhodnuto, ale příliš slibně to nevypadá.
——————-
Dívat se tedy bude na co. A je zároveň velmi příjemné, když si člověk uvědomí, že alespoň televize začíná pomaličku napravovat chyby minulosti a především zásluhou Shondy Rhimes přestává být doménou bělošských herců a hereček, v níž si umělci tmavé pleti mají šanci škrtnout leda tak ve vedlejší roli. Doufejme tedy, že tento nastolený trend bude pokračovat. Ona hollywoodská tendence obsazovat snědé herce téměř výhradně do vedlejších rolí, a do těch hlavních strkat zpravidla samé bělochy, se totiž začala velmi rychle zajídat. A to je ještě velmi umírněné vyjádření.
Teď ještě, kdyby si těchto televizních úspěchů všimli i šéfové studií filmových… I když – oni si již možná všímat pomalu začínají. Viděli jste například trailer k filmu Dear White People? Psát se o něm určitě moc nebude a distributor ho na českém trhu v očekávání nízkého zájmu a nulových výdělků nejspíše ani nenasadí, ale za pozornost určitě stojí…
—————
EDIT: Jak to dopadlo?
—————
Od vydání původního článku uběhlo již více než půl roku a v tuto chvíli jsou jasné dvě věci: 1) Seriálová sezóna 2014/2015 se dá právem označit za rok diverzity a 2) tento trend bude pokračovat i nadále. Jak jste si všimli v poznámkách nahoře, hlavní americké stanice obnovily několik seriálů s pestrým hereckým obsazením, a kromě toho si velkou spoustu nových projektů připravují i do budoucna. Tyto projekty jsou buď už od počátku psané pro minoritní herce, nebo se při jejich obsazování budou alespoň dělat tzv. otevřené castingy, což znamená, že rasa jednotlivých postav nebude předem dána, a na konkurz bude moci přijít v podstatě kdokoliv.
Stávající situaci hezky popsala prezidentka zábavní sekce NBC Jennifer Salke: „Kromě toho, že se díky diverzitě začíná svět kolem nás zobrazovat takový, jaký je, jde i o velmi výhodný obchod. [40 % amerických diváků jsou ne-běloši] A právě tohle si v posledních dvou letech televizní stanice začaly uvědomovat. Megaúspěch pořadu, jako je Empire, tuhle změnu znatelně urychlil. Šéfové studií díky němu mají hmatatelný důkaz o tom, že v Americe existuje ohromný počet diváků, kteří se chtějí na obrazovkách vidět ve větších rolích než jen malých štěcích. Lidé touží po autenticitě.“
Na jaké konkrétní pořady se tedy můžeme těšit? S jakými jmény se budeme již brzy setkávat?
– Stanice NBC změnila rasu ústřední dvojice z připravovaného dramatu Love Is a Four Letter Word z bělochů na černochy, chystá si Latinoameričany obsazený seriál The Curse of the Fuentes Women od Silvia Horty a asijský bojový seriál Warrior, a kromě toho si smluvně zavázala k budoucí spolupráci herce Willa Packera, Jennifer Lopez, Evu Longorii a Jerroda Carmichaela.
– CBS bude uvádět seriálovou adaptaci filmů Křižovatka smrti, do níž se snaží zlákat Damona Wayanse Jr. (a v současnosti již zlanařila Jona Foo), a stejně jako všechny ostatní stanice nabídla možnost spolupráce herečkám Meagan Good, Paule Patton či Sandře Oh. CBS mimo to hodně oplakává těhotenství Sarah Shahi ze seriálu Person of Interest, protože jí tím odpadla jedna z mála známých minoritních hereček v hlavní roli. Místo ní se nyní do nějakého jiného projektu snaží zlanařit America Ferraru. A když už jsme tak u těch Latinoameričanů, CBS si také chystá seriál Taxi 22, v němž má hlavní roli ztvárňovat John Leguizamo.
– ABC, podobně jako NBC, změnila rasu ústřední rodiny v seriálové adaptaci filmu s Johnem Hughsem Uncle Buck, takže nyní půjde o rodinu černošskou, a kromě toho bude nadále pokračovat v Shondiných čtvrtcích – tedy v trojkombinaci Chirurgů, Skandálu a How To Get Away With Murder. Navíc si chystá seriál Runner, v němž hlavní roli získal Adam Rodriguez. Zahraje si muže, který se zaplete s mexickou mafií. Postava jeho manželky, jež nebyla ve scénáři rasově nijak specifikovaná, byla obsazena Paulou Patton.
– A stanice Fox má nyní tolik práce s oslavami úspěchu jejího Empire, že zatím příliš mnoho novinek neohlásila. Jen obsadila Wilmera Valderramu do jedné z hlavních rolí v připravované adaptaci Spielbergova filmu Minority Report, ale tím to prozatím končí. Další zprávy na sebe však jistě nenechají dlouho čekat.
Pokud byste nyní chtěli díky řádkům nahoře propadat panice, že už na televizních obrazovkách na bělocha skoro nenarazíte (zajímavý pocit, kdyby se ta karta měla obrátit, viďte?), tak můžete zůstat v klidu. V rámci celkové seriálové tvorby jsou všechny zmíněné projekty stále v menšině. Ono se ostatně stačí podívat do naší malé sekce seriálových tipů, že ano? Například seriál Looking se má odehrávat v San Franciscu, kde je 30 % obyvatel asijského původu, ale na Asiata mezi hlavními postavami nenarazíte. Druhá sezóna Pravého detektiva se zase bude odehrávat v demograficky velmi pestré Kalifornii, ale všechny hlavní postavy jsou bílé. I hlavní postavy v The Following a spoustě dalších policejních dramat jsou a nadále budou bělošské (případně v nich je a bude ona jedna vedlejší minoritní postava). A tak dále a tak dále. Takže se není třeba bát nějakého převratu.
Pokud ale chcete, aby vám televize konečně ukazovala svět takový, jaký je, můžete si s úlevou vydechnout: Jsme na dobré cestě a podle všeho to vypadá, že už se pomalu blížíme k cíli. Jak to vyjádřil Channing Dungey, viceprezident dramatické větve stanice ABC, „Snad nejde jen o nějakou krátkodobou, přechodnou fázi. Doufám, že tento trend bude i nadále pokračovat.“
——————-
——————-
Korekce: Lucifrid
——————-
Zdroje:
http://www.buzzfeed.com/kateaurthur/how-the-scandal-effect-has-changed-television
http://www.buzzfeed.com/ashleyperez/kerry-washington-gave-a-badass-speech-about-women-in-hollywo
http://racerelations.about.com/b/2012/04/05/scandal-is-first-network-show-in-30-years-with-black-female-lead.htm
http://www.adweek.com/news/television/upfront-upheaval-abc-creates-all-shonda-rhimes-thursday-block-157642
http://www.hollywoodreporter.com/news/tv-pilot-seasons-big-get-772331
Networks Turn Up the Volume on Minority Actors This Pilot Season
Výborný článek!!
Díky moc, snad se budou líbit i další 🙂