Herci a herečky 42/47: Sociální sítě I/II
Sociální sítě
Zpočátku se mi do sociálních sítí moc nechtělo a byl jsem z nich nervózní, ale teď si to docela užívám. Jednou neočekávanou výhodou je, že mě přestali tolik obtěžovat paparazzi. Pro mě za mě si klidně můžou s foťákem v ruce číhat v autě před mým domem, ale já si pak vezmu telefon a udělám klik, pořídím fotografii z mnohem větší blízkosti a v mnohem větší kvalitě, než v jaké by ji kdy mohli pořídit oni. Mně to žíly netrhá a jim to kazí náladu, protože na mě třeba tři hodiny čekají, a já potom tu fotku zadarmo nahraju na internet.
Zájem fotografů o moji osobu skutečně klesl tak na polovinu. Akorát si nefotím svoje děti. Je na internet nedávám. Takže když jsem někde s rodinou, paparazzi se prostě neudrží a musí nás dostat. Když jdu ale někam sám, dávají mi pokoj, protože fotit mě by nemělo smysl. Beztak bych potom na web nahodil něco vtipnějšího, vyfoceného z větší blízkosti nebo prostě něco jiného.
– Hugh Jackman v rozhovoru pro Kjersti Flaa
Fotky z placů, z domovů, z koupelen, z restaurací, fotky sebe samotných, fotky dětí, fotky z dovolených, vtipné fotky, krásné fotky, všelijaká fotografická oznámení… Díky Instagramu, Facebooku a Twitteru mohou být herci a herečky v přímém kontaktu se světem, se svými fanoušky a s médii. Mohou jim posílat fotografie své vlastní výroby i fotografie, které jen odsouhlasili. Obrázky osobní, obrázky pořízené zblízka, spoustu obrázků každý den. Potřeba paparazzi kvůli tomu během posledních pár let, kdy sociální sítě zažily výrazný rozmach, spadla téměř na minimum. Stále jsou sice potřeba, protože lidé rádi strkají nos do cizích věcí a celebrity si na sociální sítě nenahazují fotky úplně všech aspektů svého života (případně je tam dávají ve zkreslené podobě), ale tisíce fotografů už se v ulicích New Yorku a Los Angeles prostě neuživí.
Stejné techniky jako Hugh Jackman nahoře mimochodem kdysi využila i Anne Hathaway, když si na dovolené u moře všimla, že ji přímo z pláže děsně nenápadně fotí nějaká paparazzi obluda. Asi si dovedete představit, jaké titulky by takové fotky doprovázely: „Herečka na dovče“, „Anne Hathaway bez make-upu“, „Kočičí žena nebo vyvržený vorvaň?“, „Levné plavky ve stylu Anne Hathaway“, „Strie se nevyhýbají ani herečkám“, „Rostoucí poprsí Anne Hathaway. Podívejte se!“„Bla bla, zahanběme ženu za to, že je těhotná, a šla si zaplavat v moři!“ Anne si z přítomnosti fotografa nic moc nedělala, protože je na tyhle věci už zvyklá, ale když odešel, rozhodla se vzít mu vítr z plachet, sama se vyfotila a fotografii nahrála na své účty na sociálních sítích. Její obrázek s osobním vzkazem obletěl zpravodajské portály. Paparazzo své fotky téměř určitě neudal.
Ve vzkazu Anne píše, „Vše nejlepší do roku 2016, moji krásní instakamarádi! Normálně sem fotky v bikinách nedávám, ale zrovna jsem byla na pláži a všimla si, že mě někdo fotí. Řekla jsem si, že když už se má podobná fotografie dostat do světa, měla by být taková, abych z ní měla sama radost. (A abych k jejímu pořízení dala svolení. A také abych u ní mohla použít filtr.) Přeji vám do nového roku všechno nejlepší. Annie.“
OMG I LOVE HER SO MUCH #AnneHathaway #HathaBABY pic.twitter.com/m8HCqVV2sP
— Anne Hathaway News (@AHathawayNews) 4. Leden 2016
Zajímavé na tomto užívání sociálních sítí je, že netrvalo dlouho, a Hollywoodští kravaťáci přišli na způsob, jak ho zpeněžit, udělat z něj povinnost a do určité míry z něj vysát veškerou radost. Účast v diskurzu na sociálních médiích a obliba herců a hereček u internetového publika se totiž pro studia stala ukazatelem jejich slávy. Kdo má, nebo nemá nějaký veřejný profil, kdo je, nebo není činný na sociálních sítích, kolik fanoušků a followerů který člověk má, jak moc je aktivní – to všechno se zohledňuje při najímání herců a vyjednávání jejich platů. Ostatně o vyjednaném příplatku pro Kevina Harta za reklamu k jeho i k dalším filmům na sociálních sítích jsme si říkali už ve článku o úniku dat ze studia Sony, takže víme, že tyhle věci existují. Nyní jde pouze o to, jak hluboko tahle internetová nora vede.
No, vězte, že docela hluboko, protože herečky a herci mají v současné době podíl na marketingové kampani pomocí sociálních sítí psaný ve smlouvách. Takže už když se nějakému projektu upisují, zavazují se k tomu, že budou mít facebookový a instagramový profil a že na něj budou pravidelně publikovat svoje fotky a další obsah (to aby pak nahození reklamy na vypouštěný film nebo seriál nevypadalo blbě). Ocitají se tak nevyhnutelně v situaci, kdy se na jednu stranu snaží chránit si své soukromí, bránit se před nájezdy paparazzů a poblázněných fanoušků; a na stranu druhou jsou nuceni se skrze sociální média otevírat světu, sdílet své fotografie a trávit čas děláním něčeho, do čeho by se jim samotným často ani nechtělo.
Ryan Schinman, ředitel jedné hollywoodské makléřské firmy, popsal situaci herců a sociálních sítí následovně, „Sociální média jsou dnes základem veškerých jednání. Obratnost a zdatnost na nich má nesmírnou váhu při rozhodování o tom, jestli někoho najmout. Jestliže má někdo milióny followerů, je velmi pravděpodobné, že dostane práci, i kdyby se na ni příliš nehodil.“ Přitakává mu spisovatel Jo Piazza, který doplňuje, „Ve spoustě případů se povinná reklama na sociálních sítítch přikládá do filmových smluv. Každý tweet nebo příspěvek, který člověk čte, má nějaký motiv. Buďto ho daný člověk nahrál, aby dostal zaplaceno od propagované značky, nebo v naději, že od ní dostane něco zadarmo, nebo aby se zdál otevřený a přístupný a vybudoval si s fanoušky určitou úroveň intimity. Vše, co celebrity publikují, jim má nějakým způsobem přinést zisk.“
– Takže ano, Anna Kendrick je na twitteru náramně vtipná, ale vtipná je jen proto, aby vypadala přátelsky a mile; aby lidé měli pocit, že je to vlastně jejich kamarádka, a chodili jí pak na filmy, o nichž jim dá na těch samých sociálních sítích samozřejmě včas vědět.
– Dwayne Johnson dal například takhle svým téměř 40 miliónům followerů vědět, že bude namlouvat postavu v Disneyho animovaném filmu Moana. Jak jinak by přece věděli, že bude namlouvat postavu v Disneyho animovaném filmu Moana, že?
– Vin Diesel je to samé v bledě modrém. Tenhle herec má na Instagramu 16 miliónů followerů a umí se v internetových vodách velmi obratně pohybovat. Jen je zrovna v jeho konkrétním případě vidět, že internetový ohlas ne vždy zaručuje kasovní úspěch v kinech *ehm ehm Poslední lovec čarodějnic, druhý a třetí Riddick*.
– Neil Blomkamp zase sociálních médií využil k tomu, aby si zajistil práci. Když bylo jasné, že mu Chappie moc nevydělá, publikoval na svém Instagramu sérii fotek z pokračování Vetřelce, se kterým si nějakou dobu pohrával v hlavě. Nic nebylo dohodnuté, byl to jen nápad, a Blomkamp chtěl vyzkoušet, jestli by se na tu návnadu někdo chytil. Lidí se v internetových vodách chytilo tolik, že to zaujalo i studio Fox. Foxáci mu zavolali a podepsali s ním smlouvu. Z filmu sice nakonec sešlo, protože by se třel s chystaným pokračováním Promethea, ale i tak šlo o dobrý pokus.
– Podobným způsobem zkoušel, jestli by jeho / její nápad měl nějaký ohlas, a jestli by si tedy studio nedalo říct a nezaměstnalo ho / ji například:
– Donald Glover, když se ještě nevědělo, kdo bude hrát Spider-Mana, a uvažovalo se o tom, že by se Marvel a Sony mohli vydat cestou černošského Milese Moralese;
– Idris Elba, když psal, že by mu bylo ctí, kdyby ho vůbec zvážili do role nového Bonda;
– nebo Ava DuVernay, když přeposlala a okomentovala tweet J. J. Abramse, který se vyjádřil v tom smyslu, že by bylo fajn, kdyby se chopila režie některého z nových filmů ze světa Star Wars.
Člověk musí být jó velká hvězda, aby si mohl vydupat absolutní radiové ticho. Například Sandra Bullock, Robert de Niro, Leonardo DiCaprio, Charlize Theron, Brad Pitt, George Clooney, Billy Crystal nebo Meryl Streep nikam nic psát nemusí, protože se vypracovali dostatečně vysoko, že to nemají zapotřebí. Lidé je mají rádi a chodí na jejich snímky i bez toho, aby potřebovali vědět, co každý den dělají, a měli každých pár hodin ve svém feedu novou fotku. Jennifer Lawrence žádný účet na sociálních sítích také nemá (protože ji internet sakra ublížil). A třeba Tom Cruise žádný osobní účet také nespravuje a detaily ze svého života na něj nenahrává (protože herec je to sice skvělý, ale jinak je to blázen, takže mu to jeho tým dost možná pro vlastní dobro zatrhnul… nebo spíše scientologická církev, aby se přes něj něco nedostalo ven).
Craig Ferguson: Vy máte twitter?
Chandra Wilson: V podstatě ne, ale nedávno jsem tam něco málo musela začít psát.
Craig Ferguson: Oni vás k tomu donutili?
Chandra Wilson: No, však víte, znáte to… Teď prostě píšu jakoby pod vlajkou TGIF [„Díky Bohu, že už je čtvrtek“, tedy den, kdy se vysílají všechny seriály Shondy Rhimes – Chirurgové, Skandál a How To Get Away With Murder]. Každý čtvrtek si k tomu sednu a během vysílání těch seriálů tři hodiny naživo něco ťukám do telefonu.
– Chandra Wilson v rozhovoru u Craiga Fergusona
—————-
Korekce: Lucifrid
—————
Mám rád sociální média, člověk se občas něco dozví a hlavně je docela dost vidět, jak se daná hvězda snaží prosadit a rozdíly mezi herci. Herci seriálů jako Arrow nebo Walking Dead tweetují skoro pořád, což je oproti celebritám z reality show ještě docela dost slabý a to na jednu stranu obdivuji na druhou nechápu, jak dokážou tweetovat každých deset minut s dostatečně odhalené póze. Na základě těchto fotek vznikají vtipné komentáře, které jsou snad lepší než leckteré komedie :))