Herci a herečky 30/47: Alternativní cesty – Češi et al I/II
Češi (a ostatní národy)
„Když jsem začínal s herectvím, několik let jsem pracoval v Německu a Rakousku. Pak mě napadlo, že bych zkusil prorazit v Americe, tak jsem na dva roky odjel do L.A., chodil tam na konkurzy a přivydělával si jako číšník v restauraci. Jenže z toho nic nebylo. Po dvou letech mi došlo, že nechci zůstat číšníkem nadosmrti, vrátil jsem se zpátky do Evropy, kde mě za spoustu let objevil Quentin Tarantino.“
— Christoph Waltz, The Graham Norton Show, S18E05
Kdysi dávno nám v komentářích psal uživatel Jan, že jeho, „dobrá kamarádka vystudovala DAMU a hrála několik výborných rolí v jednom významném pražském divadle. Jelikož vládla velmi dobrou angličtinou na úrovni C1 Evropského referenčního rámce, zkusila štěstí v LA. Bohužel [jí nabízeli téměř výhradně role] rusky mluvících lidí, převážně prostitutek.“ Už když jsem si ta slova četl, říkal jsem si, „Jo, to by tak odpovídalo.“ Záhy vysvětlím proč. Nejdříve si ovšem uvedeme desítku největších filmových trhů na světě. Nebojte, bude to sice trvat dlouho, ale nakonec to přeci jen bude dávat smysl:
Když se podíváte do tabulky nahoře, převzaté ze stránek www.statista.com, zjistíte, že Severní Amerika je stále největším filmovým trhem na světě. Američané si na své snímky potrpí a ročně za ně utratí přes 10 miliard dolarů. S pěti miliardami je neustále doháněla druhá Čína, která by je dokonce měla v následujícím roce dvou „předběhnout“ – o tom, že z Číny nemá Hollywood tolik peněz, kolika se chlubí, jsme si již párkrát říkali a bavit se o tom budeme brzy znovu. Ostatní státy se pak stabilně pohybují mezi jednou a dvěma miliardami – Francie, Británie, Japonsko, Jižní Korea, Indie, Německo, Rusko a první desítku uzavírající Austrálie. Indie si filmový trh pokrývá vlastními filmy z Bollywoodu, takže ta Ameriku až tolik nezajímá. Stejně jako ji individuálně nezajímají další, menší filmové trhy. Ale ta velká osmička ze seznamu? Té se dá velmi jednoduše lézt do zadku, a to například najímáním herců a hereček z daných regionů, volbou příběhů situovaných do daných zemí nebo dokonce výběrem natáčecích lokací přímo v nich a tak podobně. Pojďme si to teď rozebrat trochu více do detailu:
– Díky narůstající síle čínského trhu a významu dalších asijských zemí se do hollywoodských snímků obsazují stále větší počty lokálních asijských herců. Pacific Rim se částečně odehrával v Japonsku a hrála v něm Japonka Rinko Kikuči; zbytečný třetí akt čtvrtých Transformerů, v němž hrála Číňanka Bingbing Li či Vietnamec Ray Lui, se natáčel a odehrával v Hong Kongu; Wolverine se podíval do současného Japonska za Japonkami Tao Okamoto a Rilou Fukušimou; Godzilla… byla Godzilla, ale potenciálu japonského herce Kena Watanabeho nalákat asijské diváky do kina využil Hollywood i ve filmech Počátek, Poslední samuraj, Dopisy z Iwo Jimy, Transformers: Zánik, Smrt v Šanghaji či Batman začíná; v Atlasu mraků hrály Číňanka Xun Zhou a Jihokorejka Doo-na Bae; v Hackerovi čínská herečka Wei Tang; v Snowpiercerovi zase Jihokorejci Kang-ho Song a Ah-sung Go; jednu z hlavních rolí v Zeleném sršni obsadil Tchajwanec Jay Chou; budoucnost v X-Men: Budoucí minulosti je inspirovaná asijskou architekturou a ve filmu hraje mimo jiné i Číňanka Bingbing Fan; série G. I. Joe si najala jihokorejského herce Byehong-heon Leeho; druzí Avengeři najali do roličky jakési vědkyně Jihokorejku Kim Soo-hyun; […] dále si můžeme vypíchnout postavu Katany ze Sebevražedného oddílu; Lexovu asistentku, která se mihla v Batmanovi vs. Supermanovi, a byla zcela záměrně znázorněna v traileru; snímek The Great Wall, ve kterém bude hrát Matt Damon, a který se v Číně i natáčel; snímek Marťan, ve kterém Matt Damon už hrál, a v němž úspěch mise závisel na profesionalitě a benevolenci Číny; pokračování Tygra a draka na Netflixu; asijské kořeny schopností Doctora Strange; mutantky Jubilee a Psylocke v posledních X-Menech; asijské postavy v nových Želvách ninja a Rogue One; atd.
– Aby se nalákala Francie, Hollywood si neustále předchází Marion Cotillard, několikrát spolupracoval s Juliette Binoche, Gerardem Depardieu, Jeanem Reno, režisérem Lucem Bessonem nebo v současnosti s hvězdou z Nedotknutelných Omarem Sy. U těchto herců je však velký problém s těžkým přízvukem, kterého se často nejsou schopní zbavit. Proto například Omar Sy v Jurském světě téměř nemluví a i v X-Menech: Budoucí minulosti mu režisér Bryan Singer svěřil jen několik monosylabických výkřiků.
– O výdělky ze Spojeného království se stará plejáda britských herců, kterým se obzvláště v posledních dvou třech desetiletích daří prodírat do Hollywoodu v téměř bezprecedentních počtech (protože díky úvodu tohoto článku ale víme, jak to v Americe vypadalo v osmnáctém a devatenáctém století, že?).
– Pokrytí německého trhu zajišťují umělci typu Thomase Kretchmanna (Pianista, Avengeři, Resident Evil: Apokalypsa), Tila Schweigera (Hanebný pancharti, Tohle je válka, Klepání na nebeskou bránu), Wolfganga Petersena (režisér Tróje, Nekonečného příběhu a Air Force One), Rolanda Emmericha (režisér Dne nezávislosti, 2012 a Dne poté), Toma Tykwera (režisér Loly běží o život, Atlasu mraků, Parfému: Příběhu vraha), Hanse Zimmera (dvorní skladatel Christophera Nolana), Daniela Brühla (Hanebný pancharti, Rivalové, Bourneovo ultimátum), Diane Kruger (Hanebný pancharti, Lovci pokladů, Trója) nebo Christopha Waltze (Nespoutaný Django, Spectre, Bůh masakru, Hanebný pancharti).
– Kvůli Austrálii je Hollywood zase plný bratrů Hemsworthových, Russela Crowa, Kylie Minoque, Cate Blanchette, Margot Robbie, Emily Browning, Hugh Jackmana, Rose Byrne, Jai Courtneyho, Joela Edgertona, Mii Wasikowské, Emilie de Ravin, Rebel Wilson, Toni Collette, Erica Bany, Geoffreyho Rushe, Portii de Rossi, Anny Torv nebo třeba Jesseho Spencera. Kromě toho se zde také natáčí poměrně dost hollywoodských blockbusterů – nejnověji to budou pátí Piráti z Karibiku. (A nezapomínejme, že LOTRovský / hobitovský Nový Zéland je od Austrálie jenom kousek.)
– Jako zvláštní skupinu bychom si ještě mohli přidat herce ze západní a severní Evropy – Belgie, Nizozemí, Dánska, Švédska atd. – kterým se v posledních pár letech také extrémně daří. Jednak proto, že to nemají daleko k londýnským studiím, od nichž už je to jen krok do Hollywoodu, pak proto, že díky blízkosti a spřátelenosti národů západní a severní Evropy jejich obsazováním hollywoodská studia jakoby pokrývají celý tamní region, a konečně také proto, že si nemusí lámat hlavu s jazykovou bariérou. Zmínit si můžeme Stellana a Alexandra Skaarsgaardovi, Madse a Larse Mikkelsena, Nikolaje Coster-Waldaua, Brigitte Hjort Sorensen, Alicii Vikander, Noomi Repace, Joela Kinnamana, Rebeccu Ferguson, Vigga Mortensena či režiséry Larse von Triera a Nicolase Winding Refna.
Aby všichni výše zmínění herci v Hollywoodu prorazili, musí splňovat několik předpokladů. 1) Zpravidla musí být známí a oblíbení ve své domovské zemi. 2) Zpravidla musí umět dobře anglicky, nejlépe bez přízvuku. 3) Zpravidla musí být ochotní přestěhovat se kvůli práci do L.A. nebo kamkoliv, kde se bude natáčet, a to buď jen na dobu natáčení, nebo natrvalo. Protože kdo není u korýtka, ten nepapá. Hollywood na nikoho nečeká.
A kdo dával pozor, ten si určitě všiml, že jsme z výčtu nahoře vypustili Rusko. Ta výpustka je zcela záměrná – vrhneme se na něj teď. Česko je totiž s Ruskem v očích mnoha hollywoodských kravaťáků určitým způsobem zaměnitelné.
—————
Když ale píšu, „teď,“ myslím tím ve skutečnosti, „příští týden“. Tento díl už je takhle dost dlouhý, tak si zde uděláme pauzu, aby to celé šlo lépe trávit.
—————
Korekce: Lucfrid
—————
V rámci Hollywoodu mě potěšil fakt, že v případě série Harry Potter si sama autorka smluvně určila, že veškeré britské postavy budou hrát Britové a ne Američani. Akorát v případech cizinců, hráli cizinci (např. Francouzsku hrála Clémence Poésy, Stanislav Ianevski hrál Bulhara/Rumuna, Predrag Bjelac totéž). V případě Predrag Bjelaca málokdo ví, že tento herec už nějakou dobu žije v ČR, mluví plyně česky a hraje v českých seriálech a filmech (Cirkus Bukowski, GansterKA) a občas si zahraje i v amerických filmech, co se u nás natáčejí (Letopisy Narnie II, Eurotrip, Satan přichází atd) U Fantastickžch zvířat už byla Američanům-hercům brána otevřená – snímek se odehrával v New Yorku.
–
Když tak nad tím uvažuji, jak je možné, že Američanům v kinech nevadila britská potterovská-angličtina? Přitom jsou tak hákliví na přízvuk. Že by jen díky oblibě knížky 🙂
Ona se také Rowlingová (do určité míry spolu s Jamesem Bondem) tímhle rozhodnutím zasloužila o to, že je dnes britská kinematografie tam, kde je – a teď to myslím, co se týče kvalitních herců, natáčecích studií, financí apod. Jé, Predrag Bjelac je tenhle. No vidíte, to jsem vůbec netušil.
—
Stranou toho britského přízvuku, potažmo britské angličtiny, Američané k nim zaujímají takový trochu ambivalentní postoj. Královskou angličtinu zbožňují, byť některým britským slovíčkům nerozumí a některá slovní spojení jsou jim hodně cizí. Takže v případě HP filmů si chrochtali, jak hezky a nóbl ty postavy zní, ale knihy se jim z té „divné“ britské angličtiny musely překládat (nejznámější příklad je hned název prvního dílu – původně HP & Philosopher’s Stone, v americké verzi HP & Sorcerer’s Stone – ale upravovaly se / zjednodušovaly se tam i časy a spousta lexikálních výrazů).
–
Ale tohle se pořád bavíme jen o té hezké, relativně srozumitelné královské angličtině. Jakmile sklouznete k velšskému, skotskému, irskému přízvuku nebo ke cockney angličtině, jsou Američané ztracení. Proto třeba snímky typu Trainspotting nebo Filth nemají šanci uspět u mainstreamového amerického publika – diváci by potřebovaly titulky, ale titulky by tam rozhodně nikdo nečetl. Tady měly filmy s HP opět tu výhodu, že si tvůrci dávali pozor, aby tam nesrozumitelně nikdo nemluvil.
Možná se to trochu neváže k tématu ,ale na youtube naleznete video, kde popisuje Marek Vašut své herecké zkušenosti z Hollywood viz tato adresa
https://youtu.be/4xHPDorzK4U
—
Je pravda, že americký trh je největší na Světě, i přesto mě těší, že některé filmy získají pokračování jen z toho důvodu, že mají úspěch ve Světě viz Pacific Rim. Prostým součtem jednotlivých trhů lze říct, že je nelze pomíjet, poněvadž tvoří značně velký trh a to ví naštěstí i Hollywood.
—
Trochu bulvárněji, nemám to podložené, se říká, že herečky a herci z Evropy jsou schopni dělat věci, které jejich američtí kolegové odmítají a jsou mnohem méně nároční například v ubytování, stravě a osobního servisu. Nemusí to být pravda.
—-
Je dobře, že článek o hercích z Východní Evropy bude v samostatném článku. Jediný koho si pamatuji z poslední doby, který dokázal jaksi taksi prorazit je Timur Bekmambetov. Bohužel 🙁
Do toho odkazu na YouTube se nějak vloudila reklama na cosi. Zkusil byste ho nahodit ještě jednou? Docela by mě ten rozhovor zajímal 🙂
—
Pravda. Pacific Rim, Fantastická zvířata, Piráti z Karibiku, Transformeři – všechny tyhle franšízy drží nad vodou v první řadě světové výdělky. Ne každá série by si to asi zasloužila, ale zase je ta americká tvorba o něco pestřejší.
—
S těmi nižšími nároky možná nebudete daleko od pravdy. Minimálně platy mají určitě nižší – možná proto, že nemají porovnání, možná proto, že nemají tak silné páky, anebo se prostě podceňují a mají nižší nároky, aby o to více pracovali – na něco podobného, tuším, narážel Yemi v nedávném rozhovoru v DVTV.
—
Nebojte, východňárů v Hollywoodu pracuje poměrně dost. Akorát zrovna ten Timur by se měl radši vrátit do Ruska. Ben Hur nikoho nezajímal a já chci třetí díl Noční hlídky!!!
Omlouvám se za špatný odkaz. Tento je snad v pořádku. Zmíněná pasáž začíná kolem 8:50
https://youtu.be/XKranHLvXrk
Ohó, to se mi ale moc líbí, co říká. Díky moc, to se někde využije!
Jen bych upozornila, že Viggo Mortensen je sice z poloviny Dán, ale narodil se v New Yorku, tak nevím, jestli jeho zařazení do skandinávských herců není přehnané. Jinak Stellanovi synové se herectvím živí snad všichni, ale v Hollywoodu se chytil jen Alexandr a snad by se dalo říct, že i Gustaf. Krásně to zapadá i do článku o moci rodinných vztahů.
S Vigem máte naprostou pravdu, ale podle mě je to stejný případ jako Česko a Madalyn Albright, Ivana Trump atd. Čili my/Dáni sice víme, že si ty lidi nemůžeme tak úplně nárokovat, protože se tu nenarodili / tu už dlouho nebydlí / už ani pořádně neovládají místní jazyk, ale stejně nás hřeje vědomí, že jsou určitým způsobem „naši“. Což se s ohledem na Hollywood může projevit v kasách kin. I u nás se podle mě memoáry Albrightové prodávají lépe než v Polsku nebo na Slovensku, a to čistě proto, že ta paní pochází právě odsud (byť většinu života strávila a tráví jinde)…
—
Á, nepotismus, jo jo. Slyšela jste například v halasu kolem seriálu Westworld, že v něm hraje „ten třetí Hemsworthovic bratr“? Snad si nikdo nemyslí, že by ho tvůrci najali, kdyby to byl jen nějaký jouda z ulice, a neměl příjmení stejné jako Thor a ten kluk z Hunger Games. S těmi Skarsgardovy kluky je to stejné. K těm, co jste jmenovala, bych možná ještě doplnil Billa Skarsgarda. Tomu půjde příští rok do kin ta dlouho připravovaná, propíraná a očekávaná adaptace románu „To“ od Stephena Kinga, kde Bill hraje hlavní postavu zabijáckého klauna / pavouka / mimozemšťana.
Divácky mě stejnoksichtost Hemsworthových obtěžuje stejně jako u Baldwinů. A funguje to i jako spoiler. Přece si třetí Hemsworth ve Westworldu jen tak neštěknul, ne? Na druhou stranu musím přiznat, že všechny obory, dokonce i věda, se tak nějak dědí. Lépe se začíná, když někdo blízký ví, jak na to. Pro ilustraci: Jsem absolventem oboru, kde u přijímaček „umře“ víc jak 90 % zájemců, ale spolužáci byli více než z poloviny potomky odborníků. Prostě věděli z čeho a nač se připravit, do čeho jdou. Mmch trošku jsem si pohledala a opravdu je to fakt skoro pravidlo. Tatínek mé oblíbené Sigourney Weaver byl ředitelem NBC, Giovanni Ribisi aka „není malých rolí“ také z herecké rodiny. Co dodat.
Jak to myslíte, že najímání sourozenců slavných herců funguje jako spoiler?
—
Jinak ano, nepotismus funguje naprosto všude. Také mě baví, že u každého herce nebo herečky se skoro vždycky najde nějaký ten příbuzný herec, herečka, strejda producent, tetička scenáristka apod. U Hollywoodu akorát zamrzí ten protiklad místa, které se navenek tváří, že má otevřenou náruč novým talentům, American Dream hadr, ale ve skutečnosti je to stejně protekční prostředí jako všude jinde.
Osud Hemsworthovy postavy zůstal otevřený, normálně bych si říkala, že pravděpodobnost návratu charakteru bude 50:50. Jenže je to Hemsworth, takže se určitě vrátí. Odpadá tak jisté napětí z očekávání.
Jo, takhle. Souhlas, to máte pravdu 🙂