Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

Herci a herečky 18/47: Cesta vzhůru – Platy II/IV

Photo by Charis Tsevis, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

– Kdo na Jumpspace chodíte déle, asi budete mít díky článku o penězích představu o tom, jak vysokých platů mohou dosahovat televizní herci. Charlie Sheen si v posledních sezónách Dvou a půl chlapa vydělával dva milióny dolarů za díl, Přátelé a banda z Teorie velkého třesku milión a i v jiných pořadech se najdou další herci a herečky, kteří pobírají statisícové částky. Mark Harmon má plat $500 tisíc za každý díl Námořní vyšetřovací služby. To samé od šesté série i základní pětice herců a hereček ze Hry o trůny – představitelé Tyriona, Jamieho, Cersei, Jona a Daenerys. Katherine Heigl brala $150 tisíc za State of Affairs, Halle Berry to samé za Extant a Tea Leoni za Madame Secretary. Pokud ale nejste hvězdou dané šou a hrajete jen druhé, třetí, čtvrté housle, můžete být v televizi rádi, když si vyděláte pár tisíc za epizodu.

– Čímž se dostáváme k hercům filmovým, u nichž by jeden možná čekal, že to bude jednoduché, ale bohužel není. I filmoví herci jsou odstupňovaní a na miliónové částky jen tak někdo nedosáhne. Za účinkování v nezávislých produkcích si nikdo milióny říct nemůže (například Matthew McConaughey sice za Interstellar dostal pár miliónů, ale v Klubu poslední naděje si musel vystačit s dvěma sty tisíci dolarů). Ať už jste sebevětší hvězda, u nezávisláků můžete být rádi, když dostanete pár desítek tisíc dolarů. U nízko- a středněrozpočtových studiových snímků už si hlavní hráči mohou říci o víc. Třeba i o pár set tisíc dolarů. Ty největší prachy se skrývají v blockbusterech, ale i u nich to studia dokáží náramně ožulit.

Když jste herec, můžete pracovat na různých nízkorozpočtových projektech, dělat to z lásky k řemeslu, z osobního nadšení a tak podobně – to je třeba případ Hrozných osmi a filmu Chronic –, ale občas je stejně potřeba přijmout nabídku na nějakou tu srágoru, protože prostě musíte zaplatit nájem. Takhle jsem třeba kývnul na roli v tom filmu o Světovém poháru, no, té kravině o Sethu Blatterovi. To je jedno. Byla to naprostá hovadina, ale i v těch občas musíte hrát, aby vám a vaší rodině nevzali střechu nad hlavou, a abyste dětem zaplatili školu.

– Tim Roth v The One Show, prosinec 2015

Nejvíce si vyděláte, jestliže jste zavedený, známý a oblíbený herec, který se dostane do hlavní role ve velkofilmu, a který si navrch u studia vyjedná procenta ze zisků z kin. Dostanete tak základní plat a v případě, že se bude film divákům líbit, navíc ještě procenta z prodeje lístků. Jedině tímto způsobem jste si mohli v roce 2015 vydělat částky jako $25 miliónů (Matt Damon), $27 miliónů (Daniel Craig, Chris Hemsworth), $29 miliónů (Leonardo DiCaprio), $30 miliónů (Johnny Depp), $32 miliónů (The Rock), $32 miliónů (Mark Wahlberg), $40 miliónů (Tom Cruise), $41 miliónů (Adam Sandler, Bradley Cooper), $47 miliónů (Vin Diesel) nebo $80 miliónů (Robert Downey Jr.).

Photo by Gage Skidmore, Flickr, CC BY-SA 2.0

Že mezi nimi není ani jedna žena? No, ženy sice měly hezký rok, ale Charlize Theron si o moc velký plat říct nemohla, Jennifer Lawrence dostala za Hunger Games zaplaceno rok předtím (a v roce 2015 hrála jen v menších snímcích) a i ostatní herečky, jakkoliv se jim dařilo, hrály buď vedlejší role, nebo hlavní v malých filmech. Na tohle téma ale ještě narazíme.

Zajímavé je, že stejně jako jsme si říkali, že studia okrouhávají platy kaskadérům, tak se rozevírají nůžky i mezi samotnými herci. Samotnému mi přijde, jako by se studia snažila dolovat peníze, která musí platit velkým hvězdám (na které, pravda, lákají diváky), ze všech ostatních členů filmových týmů (kteří ovšem nejsou při práci na snímku o nic méně důležití).

– Ve Vlkovi z Wall Street dostal například Leonardo DiCaprio zaplaceno $25 miliónů plus bonusy, zatímco jeho herecký kolega Jonah Hill se musel spokojit s $60,000.

Photo by ♭ Nocturne ♬ ♪ ♩, Flickr, CC BY-NC 2.0

Robert Downey Jr. dostal za účinkování ve druhém Iron-Manovi $20 miliónů plus procenta ze zisků, ale Mickey Rourke, který hrál jeho úhlavního nepřítele, jen $250,000.

Tomu Hanksovi zaplatili za účinkování v Kapitánu Phillipsovi $15 miliónů. Nováčkovi Barkhadu Abdimu, který na rozdíl od Hankse dostal za svůj výkon nominaci na Oscara, $65,000.

– V Star Wars: Epizodě VII zaplatilo studio Disney Harrisonu Fordovi kolem $15 miliónů, aby se vrátil do své role Han Sola. Peníze, které Myšák Mickey vrazil do něj, naštěstí ušetřil na hlavních postavách – Daisy Ridley a John Boyega, doposud neznámé tváře, obdrželi každý přibližně $200,000.

– Podobně zkrouhlo studio Marvel relativního nováčka Chrise Evanse v prvním Captain Americovi. Za hlavní roli ve velkofilmu, který Marvelu celosvětově vydělal $370 miliónů, mu zaplatilo jen $300,000.

– Podobně se ušetřilo na Shiovi LeBeoufovi v prvních Transformerech. Za roli coby nováček dostal zaplaceno půl miliónu a byl rád, že byl rád.

Scarlett Johansson dostává za účinkování v marvelovských komiksových filmech milióny dolarů, ale u nízkorozpočtového Dona Jona jí muselo stačit pár desítek tisíc s tzv. back-end deal. To znamená, že podepsala smlouvu, podle níž dostala nízkou fixní výplatu, ale k tomu navrch i procenta z výdělků. Kdyby se z filmu stal megahit, což se nestal, tak by si i na těch svých pár miliónů přišla.

A tohle je jen pár případů, o nichž víme, protože se týkají vysokoprofilových herců a hereček. Podle statistických údajů hereckého cechu SAG si herci průměrně vydělají $52,000 ročně. Ale tohle číslo v sobě započítává i ony miliónové částky áčkových celebrit. Drtivá většina hollywoodských herců nemá jméno, práci dostane jen párkrát do roka a hraním si tak přijde jen na pár tisíc za rok.

Photo by Gage Skidmore, Flickr, CC BY-SA 2.0

Když se ještě jednou podíváte na seznam protikladných výdělků nahoře, asi vás napadne, že ty rozdíly přece dají rozum. Na Kapitána Phillipse nikdo nešel kvůli nějakému Barkhadovi Kdovíkomu, ale kvůli Tomu Hanksovi. Tomík si tedy ty peníze zasloužil, ne? A stejně tak je pochopitelné, že studia nebudou platit horentní sumy neozkoušeným talentům typu Shii LaBeoufa nebo Daisy Ridley. Tohle je sice pravda, ale stanovování hereckých platů je od určitého stupně (konkrétně od té chvíle, kdy nedostáváte pevnou sazbu na den, ale máte možnost o výši svého příjmu jednat) hotová alchemie.

Ta částka je výsledkem dlouhých vyjednávání, v nichž se bere ohled na dřívější úspěchy a neúspěchy hereckých počinů daného člověka (takže je například otázkou, jak dlouho si ještě bude moci Johnny Depp říkat o $20 miliónů za roli, když mu většina jeho filmů, které nejsou inspirované pirátskou tématikou, u diváků beznadějně propadá), jeho věhlas doma a v zahraničí, potenciál předlohy, případně i oscarový potenciál atd. A bohužel se ukazuje, že člověku v těchto vyjednáváních může přímo či nepřímo uškodit pár věcí, o kterých jsme se na těchto stránkáchněkolikrát zmiňovali.

—————

A o těch si povíme zase příště. Kdybyste se zatím chtěli k čemukoliv vyjádřit, napište nám dolů do komentářů.

—————

Korekce: Lucifrid

—————

6 komentářů u Herci a herečky 18/47: Cesta vzhůru – Platy II/IV

  • Já myslím, že aktuální situaci s hereckými platy znázorňuje Matt LeBlanc, který jako „jeden z přátel“ bral milión za episodu. Po přátelích je rád, že byl vybrán jako moderátor do nového Top Gearu, což nepřímo přiznal.

    Docela by mě zajímalo, jak probíhá jednání – smlouvání s agentem Leonarda DiCapria, to musí být docela oříšek a účetní musí mít orosené čelo.

    • Na Matta LeBlanca jsem dokonce odkazoval v rámci tohoto článku, když jsem překládal úryvek z jeho po-přátelovského sitcomu Episodes (mimochodem, vřele doporučuji). Máte ale naprostou pravdu. Ani ostatní Přátelé si dnes nemohou říkat o milióny, protože by jim je nikdo nedal.

      Mouchou u stropu bych chtěl také být. Ony se musí zohledňovat nejen gáže z posledních několika filmů, ale také výdělky posledních několika filmů, počty followerů na různých sociálních sítích (tady hodně těží Kevin Hart a Dwayne Johnson) nebo procentuální „rozpoznatelnost tváře“ v různých zemích/regionech světa. DiCaprio si ale dává pozor, aby se divákům nezajedl, a zároveň aby si vybíral kvalitní projekty, takže mu to zatím vše vychází. Což je z hlediska platu dobrá zpráva pro něj i pro studio – on se vždycky dá najít nějaký kompromis.

  • Zdravím. Děkuji moc za všechny články ze zákulisí herců (tým, konkurzy, umělecká jména, platy….). Už strašně dlouho mě zajímalo, jak to ve filmovém a seriálovém průmyslu přesně vypadá a probíhá, ale nikdy jsem nemohla najít nějaký kvalitní zdroj. Takže děkuji moc za všechny moc pěkně zpracované články!! Jen tak dál. 🙂

  • Možná trochu od tématu, ale při takových platech jsem docela překvapen kolik herců neví, kolik má plat a neumí s ním hospodařit jako například: Wesley Snipes nebo Nicholas Cage. Na druhou stranu je lepší, když mají na začátku menší plat….

    • Ono je to těžké. U Snipese šlo o to, co si tak vzpomínám, že s penězi naopak hospodařit uměl až moc. Narostla mu ramínka, chtěl ušetřit, obrat stát na daních – a dojel na to. S Cagem ale máte pravdu – moc utrácel, neúměrně tomu vydělával a zadlužil se. Jenže takhle černobílé to jen zřídkakdy bývá.

      Třeba v seriálu Episodes se celá jedna sezóna točí kolem toho, že postavu Matta LeBlanca obral jeho účetní. Le Blanc, jako tolik jiných herců v reálu, na peníze nesahá, protože tomu nerozumí, a platí si člověka / lidi, kteří to mají na starost. A když si pak ti lidé s vašimi penězi dělají, co se jim zachce, můžou vás přivést na buben. Což ten seriál přesně ilustruje.

      Nebo si vezměte dokumentární film Joan Rivers Piece of Me. Joan si v něm nebrala servítky a na plnou pusu v podstatě řekla, Jo, za ty roky mám ráda určitou úroveň života. Jenže člověk musí vydělávat nehorázné peníze, aby všechny ty baráky a šoféry a maskérky a manažery a asistentky a další lidi splatil. Takže když vám potom nastane pracovní půst, jakože ten nastane každému herci, člověk z toho má bobky u zadku. Jakmile chvíli nepracujete, jakmile nemáte příjem, může se vám ten hollywoodský domeček z karet začít hodně rychle bortit. Proto také tolik herců na vrcholu slávy rozjíždí vedlejšáky – nejrůznější společnosti a firmy – a kují železo dokud je žhavé.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.