Dialog o diverzitě v Godzille
Godzilla režiséra Garetha Edwardse utržila v kasách světových kin za jediný týden promítání více než 200 miliónů dolarů, a ačkoliv vyvolala rozporuplnější ohlasy, než by si producenti možná přáli – někomu se nelíbí, že se Godzilla objeví v celé své kráse příliš pozdě, jinému zase, že se ve filmu Bryan Cranston nezdrží příliš dlouho, a jeho filmový syn je podle dalších (stejně jako obě jejich filmové manželky) poněkud plochou postavou –, pořád se většina recenzentů shoduje na tom, že jde v podstatě o dobrý film. Obzvláště jeho triková stránka je často vyzdvihována spolu s obdivuhodnou režií začínajícího Edwardse.
Mně samotnému to ale přece jen nedá a musím si do Godzilly v jednom ohledu trochu rýpnout. A udělám to poněkud netradičně formou dialogu, který proběhl před několika týdny na Facebooku a který mi jeho účastníci dovolili překopírovat a použít. Co se této formy článku týče, inspiraci a podporu jsem nezískal u nikoho jiného než u Platóna. Jména všech osob jsem v zájmu ochrany nevinných záměrně nahradil, samotné texty jsem se ale snažil ponechat v co nejpůvodnější formě (ne že bych mazal, co by mi nebylo po chuti a nehodilo se mi do krámu, ale v minimální míře jsem si pohrával s tokem textu a návazností). Poslední (přítomná) část je pak čistě můj výplod.
Jde tu především o zachycení reálné konverzace na reálné téma, o sled dobrých argumentů a dobrých námitek; celé je to v podstatě takové myšlenkové cvičení. Jde o klidný dialog, nikoliv hádku, a pravda (ať už to znamená v tomhle případě cokoliv) nemusí být jen u jednoho z nás, ale může se klidně skrývat u všech. Tak se nechte na chvilku unést proudem našich myšlenek a až na jeho konci někde vyplavete, nebojte se v sekci komentářů pokračovat dál.
——————————-
ZKRAJE DUBNA
————-
Spring: První ukázky z Godzilly a Na hraně zítřka (dříve známého jako All You Need Is Kill, nemůžu si pomoct, ten název měl prostě koule) za námi. A vypadá to hodně dobře.
Jump: S tím bohužel tak úplně nesouhlasím. Pokud máš chvilku, mrkni na tohle video. Gracie mi mluví z duše…
Spring: Já moc nemám rád ty exhibicionisty na YouTube, kteří se posadí před kameru a myslí si, že všechny zajímá jejich názor, i když tohle vypadá trochu profesionálněji, nevím, neznám. Já Godzille každopádně pořád věřím, z těch trailerů mám podobné pocity, jako z první Godzilly.
Jump: Jasně, ten film vypadá epicky – velký scény, zajímavá kamera a kompozice, skvělý efekty, výborní herci. Podle všeho by i scénář mohl stát za to. Ale když si Grace poslechneš, zjistíš, že tohle ona nehodnotí (ačkoliv si je toho vědoma – viz. jiná videa). Jde tu hlavně o další případ zbytečnýho (a v tomhle případě možná až urážlivýho) vybělování hollywoodský produkce…
Spring: No hlavně to vypadá jako pokračování toho, co načal Cloverfield a určitá opozice k Pacific Rim, což je mi docela sympatický.
Bound: Můžete mi někdo ve stručnosti shrnout, o co jde v tom videu?
Jump: Ten film se odehrává částečně v Japonsku, částečně na Havaji (většina populace má asijské kořeny) a částečně v San Franciscu (přes 30 % obyvatel tohodle města jsou Asiaté). Navíc Godzilla sama je asijská příšera a produkující studio úvodní marketing postavilo na tom, že ten film bude multikulturní, celosvětový.
A přesto když se podíváš na všechny dosud vypuštěný materiály a trailery, opět jsou v centru dění jenom samí běloši. A aby se neřeklo, tak tam frkli Kena Watanabeho do trochu stereotypický vedlejší role vědce.
Na internetu se zvedla poměrně značná vlna kritiky. Lidi hudrují, že je fakt štěstí, že v Japonsku zrovna byli nějací ti bílí turisti; že v té továrně zrovna pracoval nějaký ten bílý manželský pár atd. atd.
Podobně je tomu u All You Need Is Kill – ten film je adaptací Akiry, tuším že japonského manga seriálu. A přesto jsou v něm všichni herci bílí…
Jde o to, že Amerika není bílá, ale Hollywood si to jako by pořád ne a ne uvědomit…
Bound: Aha… A nemělo by se něco takového (Godzilla) řešit spíš po tom, co se ten film uvidí? A sorry, ale to o All You Need Is Kill je příšerná blbost. Podle téhle logiky ve filmu podle předlohy musí hrát jen herci, kteří přesně odpovídají předloze? Jinak chápu, co myslíš, ale tyhle příklady jsou zatím dost mimo.
Jump: Souhlas – filmy má smysl hodnotit až jako celky po jejich uvedení. Ale v tomhle případě je potřeba přihlédnout i k tomu, že Hollywood má dost dlouhou historii vybělování a že tenhle celoplošný „whitewashing“ je v současnosti dost často řešený problém.
Lidi, co se musí každý den ve vlastním životě potýkat s rasismem („discrimination by omission“ se tomu nadává) nebo třeba jen vědí, jaký vliv mají média na lidské vnímání světa kolem, už mají téhle hollywoodské misreprezentace až po krk a proto mají hned prst na spoušti.
V případě těch dvou filmů to bohužel zatím podle všeho vypadá, že kráčí ve vyšlapané stopě desítek a stovek svých vybělených předchůdců, což zrovna u té ohlašované multikulturní Godzilly prostě zamrzí…
Když budeš mít čas koukni se do tohodle článku (třeba i jen na přiložené obrázky a nebo tohle video).
Spring: AYNIK je, tuším, adaptace japonského románu, ale jistej si nejsem. Ale to bys musel být naštvanej na film Páni kluci, že jsou přesunutí do českých reálií.
A problém vybělování…Tak zase to podle mě vede k tomu, že jsou do filmů obsazováni herci s jiným etnikem až s hysterií, aby se neřeklo, že film je moc „bílý“. Taky si pamatuju určitý negativní ohlasy, že severské bohy v Thorovi hrají mimo jiné černoch a asiat. Na což se dá samozřejmě namítnout, že Asgarďané v této franšíze vlastně nemají severský původ, ale ten strach z nařčení z vybělování je z toho prostě cítit.
Jump: Yep, v Thorovi hraje Heimdalla Idris Elba, páč by jinak v celým filmu nebyla skoro žádná diverzita. V tomhle případě šlo nejspíš o ochranu před kritikou. Ale když si to tak vezmeš, Amerika je prostě pestrobarevná a filmy by to měly odrážet…
V případě chystaný Fantastický čtyřky, která mě teď tak v souvislosti s tím napadla, byl ten kluk z Kroniky zase obsazen proto, že si studia všimla, že když jsou herci etnicky pestřejší, chodí jim do kina více etnicky pestrých diváků (a filmy tak víc vydělávají). Tohle je zase o byznysu, ale i tak je to krok kupředu…
Spring: Jasný, no. Ale s tím my bohužel nic neuděláme…
Jump: Kdyby lidi nechodili na ty okatě vybělený filmy a dávali přednost snímkům s pestřejším obsazením, tak by se Hollywood změnil. Je to byznys a hned by nám šel na ruku. Ale hádám, že spousta lidí v tomhle nevidí problém, nechtějí to řešit, nebo si prostě řeknou, že jim za to ty epický scény i přesto stojí… Teoreticky by se s tím tedy něco dělat dalo, ale chtělo by to větší informovanost, což je vždycky problematický…
Lunge: Bať bať, není na multi-kulti korektní reprezentaci menšin, jako je tomu v Návratu prvního Avengera, kde je ruská kurva, negerskej mothafucka a bělošskej gay übermansch, a tak se všichni mohou identifikovat podle prereferovaného genderu, etnika/rasy, orientace, vyznávané ideologie atd.
Sorry za tu ironii. Chápu, kam ta kritika reprezentace míří. Problém je, že v hollywoodském mainstreamovém blockbusteru nenajdeš ani jednu postavu, která by nebyla stereotypizovaná, včetně heterosexuálního bílého muže, pokud toho budeme spolu s „ideologickými kritiky“ (pod tím označením myslím všechny vyznávající queer theory, feminismus, genderovou perspektivu apod.) považovat za normu.
Jump: Vdova je především vykreslená jako schopná špiónka a hand-to-hand combat specialist; vedle Nicka Furyho tam má velkou roli i Falcon; a pokud se nepletu, gay tam nebyl vidět ani z rychlíku (eyeliner is not gay…).
O té stereotypizaci všech postav by se dalo dost polemizovat. Když jde o postavu hlavní, je dost prostoru třeba i jen na to si s těmi stereotypy pohrát. Jenže když jde jen o nějaký vedlejšák (případ většiny herců tmavé pleti), je potřeba vykreslení jejich charakterů zjednodušit a stereotypy jsou pak dost po ruce…
Jinak tím ideologickým kritikem může být kdokoliv, kdo se jen podívá, kolem koho se točí většina hollywoodských filmů. Hobbit má Bilba, Kapitán Kapitána, Guardians of the Galaxy to staví na tom chlapíkovi z Kanclu, All You Need Is Kill se točí kolem Cruise, Transcendence kolem Deppa, Interstellar kolem McConaugheyho, Spider-Man kolem Petera Parkera, Transformeři kolem Marka Wahlberga, Hercules, Expendables, X-Men, Fast & Furious… nemá smysl pokračovat. Bílý hetero muž prostě v hollywoodským filmu norma je.
Spring: A co Blade? Já, robot? Já, legenda? Action Jackson? Ta pí*ovina s oběma příslušníky rodu Smithů, na jejíž název si teď nevzpomínám a jsem línej to hledat, ale ne dost línej, abych nenapsal tenhle šíleně dlouhej opis?
Jump: Všimni si, že ve třech těch filmech tu hlavní roli ztvárňuje Will Smith. Kromě něj, Denzela Washingtona (a ve své době, pravda, i Wesleyho Snipese) studia hlavní roli svěří jen málokterému ne-bělochovi (o ne-běloškách radši ani nemluvě…).
Spring: Nový Karate Kid? Dreamgirls? Policajt z Beverly Hills? Cesta do Ameriky? Vítězové a poražení (ok, Foxx tam zaujímá jenom část perspektivy)? Collateral?
Jump: Karate Kid zase protlačil Will Smith. U Dreamgirls nikdo nečekal, že by z toho byl takový hit (ale díky „urban audiences“ byl). Nesnaž se hledat perly v kupce hnoje. Podívej se na hollywoodskou produkci jako celek a zjistíš, že tohle byly výjimky…
Doba se sice začíná měnit (pokud jsou obsazení Michaela B. Jordana do té F4ky, úspěchy Frozen a Hunger Games nebo třeba narůstající diverzita v televizní tvorbě nějakými ukazateli), ale Hollywood má pořád pěkný kus cesty před sebou
Lunge: Potíž je, koho označit za postavu hlavní. Pokud by člověk vycházel z dělení vyprávění podle počtu protagonistů (jak ho navrhuje Thompsonová), ale nepracoval by s ním mechanicky a rigidně, dospěl by asi k závěru, že se v současných blockbusterech počet hlavních postav proměňuje. U Kapitána Ameriky proto nelze jednoznačně napsat, že film má protagonistu jednoho, a to Kapitána Ameriku. Úvodní dvě sekvence ustanoví Kapitána v relaci ke dvěma protagonistmům (budoucí Falcon, Black Widow), s nimiž se poté pracuje nadále (Kápo a Black Widow jako dva protagonisté v druhém aktu, Kápo, Black Widow a Falcon jako tým v třetím aktu, ve čtvrtém se k nim přidá Fury, jehož postava byla předtím rozvíjena v bodech zvratu předchozích aktů).
Jinak Tvá argumentace je hodně vrtkavá z toho důvodu, že bys asi chtěl kritizovat stereotypní reprezentaci, ale nevycházíš moc z ideologické kritiky, jako spíš z mimoňských mimetických předpokladů. A svá tvrzení podkládáš buď dosud neviděnými filmy, nebo tituly, u nichž se to dá snadno zpochybnit (Hobbit a X-Men jsou fantasy s velmi, opravdu velmi různorodými postavami co do rasy, etnicity apod.).
Jump: Kdysi jsem spoustu věcí sepsal do tohodle článku (odkazy na druhou a třetí část té trilogie jsou tady a tady). Pokud se ti ještě nechce spát, nakoukni do něj a napiš mi, co si o tom myslíš.
Lunge: Fajn, ale pokud chce prostě někdo Godzillu, která je velmi, opravdu velmi uctivá k japonskému originu, použít jako příklad amerikanizace, případně „vybělení“, jde hlavou proti zdi.
Jump: Kulturní apropriace se tomuhle říká. Občas, když se běloši převlíkají za Indiány, nosí na Halloween kimona nebo se stylizují do podob rapperů z afroamerických ghet, tak příslušníci těch menšin láteří, že jde o neuctivou krádež jejich kulturního dědictví a že běloši nemají po staletích kolonizace, útlaku a otrokářství právo něco takového dělat. Mně osobně sice přijde míchání kultur jako nezávadná, ba prospěšná věc, ale snažím se to vidět i z té druhé strany…
Bound: Hele, co takhle to už ukončit a počkat si, než ten film vyjde v kinech?
Jump: Souhlas. Až se to uvidí, tak se uvidí.
——————————
TEĎ
———-
Bound: Pánové, tak co? Viděli jste už někdo tu Godzillu?
Lunge: Jo a je fakt parádní. Četl jsem si i pár recenzí: Třeba v téhle ten recenzent navzdory ostatním vyzdvihuje fakt, že Godzille tak dlouho trvá, než se ukáže celá; tenhle si pochvaluje celkovou výstavbu filmu; a tenhle zase píše o její návaznosti na tradici hororu. Ten film se prostě povedl!
Jump: Ale jiných herců než bělochů tam moc nebylo, co? Trochu divné u filmu, co se odehrává v Japonsku, na Filipínách a v San Franciscu, ne?
Spring: Kristova noho, už ne! Tohle už tady přece jednou bylo…
Jump: No jo, ale tenkrát jsme ten film ještě neviděli. Namítali jste, že film se nemůže hodnotit, dokud není vypuštěný celý, a teď už je venku…
Bound: Tak to zkus…
Jump: No, jako film je to bezva, ale ten fakt, že si tu japonskou potvoru Hollywood přivlastnil a všichni Japonci jsou v tom filmu na úkor bělochů odstrčeni do jedné (téměř nemluvící) role Kena Watanabeho… To mi prostě nepřijde tak úplně košér. Obzvlášť když se ten film na začátku prezentoval jako globální počin…
Předtím jsem jen tak vtipkoval, že je fakt „štěstí, že v Japonsku zrovna byli nějací ti bílí turisti; že v té továrně zrovna pracoval nějaký ten bílý manželský pár atd.,“ ale jen si to vezměte: Hned první scéna se odehrává ve filipínském lomu a běloch je nejen vedoucí lomu, ale taky většina lidí, co jdou v té scéně dolů na průzkum. Kromě Kena Watanabeho tam nemá žádná další postava zase tolik prostoru, takže to vypadá fakt zvláštně. V Japonsku se zase všechno točí kolem Bryana Cranstona, Juliette Binoche a jejich syna. Na Havaji sice Aaron Taylor-Johnson chvilku pobíhá s malým asijským chlapečkem, ale jakmile dojde na přírodní katastrofy, v centru dění je nějaká bělošská americká rodinka, co je tam na dovolené. A v samotném San Franciscu je běloch vedle bělocha občas doplněný černochem v miniroličce – pro diverzitu, aby se neřeklo.
Snad nejvýmluvnější je potom scéna, ve které Godzilla – japonská to příšerka – v San Fran nebo Las Vegas nebo kde proleze až do Čínské čtvrti, ověšené takovými těmi rudými lampiónky (protože Asie), a mocně zařve. Kdo stojí v tu chvíli v centru? Na koho zírá kamera? Na Aarona Taylora-Johnsona, samozřejmě. Proč? Protože se Hollywood bojí, že kdyby v hlavní roli ve velkofilmu nebyl běloch, zprůměrovaná Amerika by se do té postavy nedokázala vžít a na film by nešla.
Lunge: Vždyť jde jenom o jeden film. Z jedné kapky ještě neprší.
Jump: Ono ale nikdy nejde jen o ten jeden film. Ten jeden film, o kterém se v tu kterou chvíli lidé přetahují, je sám o sobě vlastně nepodstatný. Podstatný je kontext. A v kontextu zapadá naše milá Godzilla do hollywoodské kultury vybělování filmů pro publikum, které si studia myslí, že je americké. Jenže Amerika není bílá, ne úplně. A 40 % rasových minorit v populaci už je dost velké číslo na to, aby si to studia uvědomila. Navíc, jen proto, že je člověk běloch, tak přece nemusí být rasista, aby na nějaký film nešel jen proto, že je v hlavní roli někdo s jiným odstínem kůže. Studia jsou v tomhle ohledu prostě pozadu.
A ta Godzilla mě prostě štve. Štve mě, protože na začátku tvrdila, že bude jiná. Zklamala mě, protože se nepostavila proti proudu. Mrzí mě, že ani téhle stometrové boxující ještěrce se nepodařilo vetlouct Hollywoodu trochu rozumu do hlavy!
Ty: …?
————————
————————
Korekce: Lucifrid
————————