HLOD 51 ← → HLOD 53
HLOD 52 – 6. 1. 2017 – Už je to sice nějaký ten pátek nazpět, ale na internetu jsem narazil na vánočně laděnou fotku z instagramového účtu Henryho Cavilla, která je přiložená nahoře, a zarazilo mě nejenom to, co o ní v sekci komentářů lidé řešili, ale hlavně to, co si očividně vůbec neuvědomovali. Tak si to vezměme pěkně popořadě: Všichni se samozřejmě podivovali, jak je možné, že Cavill celý ten strom udrží; jak to jen dělá. No, jak? Vždyť je to přece Superman, ne? Hahaha. Óchání, áchání a smích. Až mi z toho bylo lehce nevolno. Takže, jak ten vánoční stromek jenom drží? Nedrží. Vánoční stromek je zavěšený na jeřábu, jehož stín je všude kolem herce a jehož kolo se prachmizerný fotograf ani neobtěžoval odstraňovat ze záběru. Henrymu stačilo natáhnout ruku, vložit dlaň pod ufiknutý kmínek a trochu napnout sval, aby to vypadalo. Hotová kouzla a magie.
Mnohem zajímavější ovšem je, co ta fotka říká, ale lidé si nepřipouští, že to slyší: Ta fotografie několika různými způsoby řve, „Jsem marketingový tah! Jsem reklama! Všímejte si mě, pamatujte si mě, protože od toho tu jsem!“ Jediným důvodem existence té fotky je udržování Henryho Cavilla v povědomí fanoušků a upomínání je na filmy z DCovského filmového vesmíru, z nichž některé jsou k dostání na pultech obchodů a jiné se teprve blíží do kin.
Odrazit se můžeme od trička, které má Cavill na sobě – konkrétně od nápisu DC *cinkylink* ve stylu Sebevražedného oddílu *cinkylink*. V tomhle filmu Cavill sice nehrál, ale zato se koncem roku příštího objeví v týmovce Justice League *cinkylink*, o níž se – držme mu palce – zmíní horda novinářů, až o té fotce budou psát. A ještě před Justice League se do kin přiřítí dlouho očekávaná Wonder Woman *cinkylink*. Aby to ale Henrymu nebylo líto, někdo určitě bude psát o tom, že ta fotka dokazuje, jak moc se hodí do role Supermana. A to jste věděli, že rozšířená DVD a BluRay verze Batmana v. Supermana je už pár týdnů v prodeji? *cinkylink* A to se ani nebavíme o tom, že všelijaké tyhle účty herců na sociálních sítích fungují v první řadě jako marketingové nástroje, jež studia využívají k tomu, aby herce držela v širším povědomí a kultivovala v jejich fanouškovské základně kladné emoce. Člověk se spíše půjde podívat na nějaký film, když mu v něm bude hrát někdo, koho má pocit, že zná a má ho rád, že ano?
Nevím, jestli jsem prostě jen takový bručoun a misantrop, nebo jestli je můj vztek z toho, že jde o neoznačenou reklamu, oprávněný, ale trochu mě mrzí, že si tak málo lidí uvědomuje, že vidí reklamu, když na ni koukají. Nebo ji možná nevidí. Anebo ji vidí, ale je jim to jedno. Anebo ji vidí a už se chystají mi napsat, že i tenhle hlod je vlastně forma reklamy. Bleh, fajn, tak ať si na tu Justice League klidně jdou. Natáčí to znova Zack Snyder a očekává se od toho ještě větší slátanina, než jakou nám nabídl v Batmanovi v. Supermanovi. Třeba se jim ten biják pak bude právě díky podobným instagramovským skrytým reklamám o to více líbit.
Kdyby se v článku nepsalo, že se asi jedná o „podprahovou“ reklamu, vůbec bych si toho nevšiml. Fotku bych bral jako takový vánoční supermanovský vtípek. A nějakou propagaci bych v tom neviděl. Herec je rád, že má roli, která ho proslavila. Možná, že momentka neměla žádný skrytý význam, ale čtenáři jsou už tak zblbnutí, že ve všem vidí marketing a teprve díky nim vznikla fáma a „nechtěná“ reklama. Holt, lidi se nudí a řeší blbiny. Ještě, že žiju v Evropě, kde jsou mi podobné věci šumák. 🙂
Herců a hereček, kteří jsou obsazení v hlavních rolích v multimiliardových filmových franšízách, je jen hrstička. Ale vězte, že do jednoho mají od studií nalinkované nejenom takovéhle marketingové maličkosti, ale v podstatě celou svojí existenci. Tahle díra vede hodně hluboko a možná byste byl překvapený, co všechno se v ní skrývá…
No, potom raději nic nevědět…člověk si tím kazí nezaujatý zážitek ze sledování filmů.
Yep, tohle je reálná a naprosto opodstatněná obava 😀