Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

HLOD 46 ← → HLOD 48

HLOD 47 – 11. 11. 2016 – Před nějakou dobou vyšla na stránkách Hollywood Reporteru recenze nové seriálové adaptace Smrtonosné zbraně z pera Tima Goodmana, která byla pojatá tak skvěle, až jsem si řekl, že by z ní šel udělat vydatný hlod. Tim ve své recenzi totiž nepíše ani tak o daném seriálu, jehož jméno se mi tak moc nechce opakovat, že ho raději opíšu dvěma podstatně delšími vloženými větami, jako spíše o současném stavu seriálové tvorby vysílané na komerčních stanicích CBS, NBC, ABC a Fox – tedy na stanicích, které nejsou kabelové; stanicích, které jsou pro všechny diváky, čímž pádem se musí vždy a za všech okolností zavděčit všem divákům. A že si na těch stanicích pořádně smlsnul:

Komerční televize se chytily do pasti, kterou na ně políčila pomalá televizní revoluce, na níž nebyly připravené, nijak na ni nezareagovaly a dodnes se k ní téměř nevyjádřily. Již celé roky nevyprodukovaly jediný dramatický pořad, který by měl reálné šance ucházet se o televizní ceny Emmy. V tomto ohledu je dávno předběhly kabelové a streamovací televize, a když už se přeci jen pokusí nasadit do vysílání nějaké ambiciózní drama (například Hannibala nebo Person of Interest), zpravidla dostanou na frak kvůli nízké sledovanosti a velmi nízkým šancím, že by si na ně vzpomněla porota zmiňovaných cen Emmy.

Photo by Bruce Bortin, Flickr, CC BY-NC 2.0

Komerční televize nemají lehký úděl. V posledních letech se tedy vydaly cestou nejmenšího odporu a nejbezpečnějších scénářů a začaly masám dodávat známé franšízy či seriály se snadno stravitelnými premisami. Cílem má být nezávadná zábava, která sice nenadchne, ale zároveň nikoho nepopudí. Alespoň tedy na papíře. Když ovšem naservírujete lidem něco, co už dopředu velmi dobře znají – řekněme například televizní verzi filmové série Smrtonosná zbraň, kterou vcelku nepřekvapivě pojmenujete Smrtonosná zbraň –, tak ve výsledku dostanete pouze hrubě nedokonalou imitaci díla, které samo o sobě nikdy nebylo kdovíjaký zázrak. […]

Smrtonosná zbraň je přesně tím typem seriálu, který by stanice Fox měla točit, jenže pokud je na něj někdo ochotný se týden co týden skutečně dívat, co to vypovídá o množství volného času, který mají diváci k dispozici, a jejich standardech? Takže ano, Foxáci udělali přesně to, co se od nich čekalo. Ale jestliže jste z jejich díla nadšení, měli byste se nechat vyšetřit, protože s vámi něco není v pořádku. Tohle není žádné úchvatné drama. Není ani ucházející. Jde o předvídatelný příběh s předvídatelným dějem občas opepřený přesně tím typem akční scény, kterou režisér McG ví, že oceníte – absurdní honičkou zakončenou šílenou dopravní nehodou a samozřejmě momentem, kdy se dvakrát postřelený Riggs zvedne a rozchechtá. Protože přesně takhle přece lidé reagují na to, když je někdo nejdřív zasáhne odstřelovačskou puškou a pak střelí zblízka malorážkou do ramene. Lidé v takové situaci září štěstím a radují se ze svého osudu.

Kdo touží po realismu, ten je samozřejmě dávno nakýblovaný před kabelovkou, a nedívá se v roce 2016 na televizní interpretaci filmové franšízy. Přesně v tom ale spočívá zásadní problém seriálů typu Smrtonosné zbraně – masy si žádají známé prostředí, příběhy a postavy, protože se jim nechce vybírat si z nepřeberného množství stovek neozkoušených děl, jenže když jim tu věrně známou šlichtu naservírujete, akorát nad ní ohrnují nos. Ale kdo ví. Třeba si masy tenhle seriál zamilují a budou s ním i přes jeho nedostatky nadmíru spokojené.

A tak se skutečně stalo. Masy si Smrtonosnou zbraň zamilovaly, dívaly se na ni a vysloužily jí doobjednávku několika dílů do kompletní první série. Diváci jsou sami sobě strůjci seriálového neštěstí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.