Krotitelky duchů a internetové zvěře II/III
Na začátku září 2014 má Paul Feig připravený nástřel prvního dílu Krotitelek, který posílá e-mailem šéfce studia Sony Amy Pascal. E-mail se o pár měsíců později chytí do sítí crackerů, kteří se do Sony nabourali a z jeho interních serverů postahovali giga– až terabity informací. Crackeři jej spolu se všemi ostatními daty zveřejňují na internetu, kde ho objevují novináři a šíří ho dál. Později jej navždy archivují stránky Wikileaks, odkud ho přejímají tvůrci youtubovského kanálu Midnight’s Edge a používají ho jako jeden z podkladů své skvělé série videí o krotitelském fiasku.
Amy,
rád bych ten film pojal jako reboot celé franšízy, který se bude odehrávat ve světě, v němž se duchové doposud neobjevili. Hlavním záporákem bude popravený vrah typu Teda Kaczynského (do role by se mi líbil někdo jako Peter Dinklage), který po sobě zanechá manifest, ve kterém popsal, jak chce zničit celý svět. Během popravy jím ale projede blesk z nebývale silné elektrické bouřky a stane se z něj mocný duch se schopností vyvolat ze záhrobí duchy dalších zlořádů, kteří mu pomohou docílit jeho nekalých plánů.
Naše ústřední krotitelky se dají dohromady, protože každá bude mít nějakou jinou užitečnou vlastnost (takže uvidíme vznik jejich týmu). Uvidíme je vynalézat veškerou krotitelskou techniku a zkoušet ji metodou pokusu a omylu. Nakonec se postaví stále rostoucím silám zlého ducha a jeho pomocníků. Čímž se jen velmi fádně snažím říct, že uvidíme, jak se dá dohromady čtveřice velmi rozdílných žen, které se budou vtipně, strašidelně a akčně snažit o záchranu New Yorku a celého světa.
První film se bude zaobírat touhle jednou misí, utvářením krotitelského týmu, vývojem jejich hardwaru a teprve na konci si založí vlastní podnik, čímž se odlišíme od původního filmu, kde si ho založili už v polovině. Rád bych to ale pojal tak, že nepůjde ani tak o podnik veřejný, jako spíše o tajnou vládní agenturu, která bude operovat ve světě, kde se vláda mermomocí snaží zakrýt události prvního filmu, protože nechce, aby veřejnost věděla o hrozbě dalších potenciálních útoků duchů.
Pohrávám si s nápadem, že bych se inspiroval u Blízkých setkání třetího druhu, nechal vládou vyklidit celý Manhattan, aby se o existenci duchů nikdo nedozvěděl, a pak – ačkoliv by byl po finálním souboji celý Manhattan v troskách – bych je nechal tu spoušť svézt na výbuch plynu nebo něco takového. Tímhle způsobem by ve druhém filmu veřejnost nemusela Krotitele duchů odsuzovat za to, co se tehdy ve městě stalo, a ani bychom je nemuseli uvádět do světa, kde už o duších všichni vědí. Podle mě by tak celá série mohla vydržet mnohem déle. Rád bych také, aby vláda začala s Krotiteli duchů spolupracovat, ale před veřejností je neustále shazovala. Chci tam mít postavu typu Cecily Strong, která by na ně v tisku prováděla čím dál hroznější a osobnější útoky a pak se jim za to v soukromí omlouvala. Něco ve stylu, „Je mi to líto, ale jinak by mi to ti novináři nezbaštili.“
Film bude celkově strašidelnější a bude využívat mnohem více technologických udělátek než originál. Akční scény budou vtipné, ale stále budou mít větší rozměr. Ve třetím dějství bych například chtěl, aby se ke krotitelům přidal celý policejní sbor a armáda, ale protože s nimi bude záporák chtít jednat o samotě, nechá celou policii a armádu posednout duchy, a aby je zesměšnil, zneutralizoval a sám se přitom dobře pobavil, nechá si je uprostřed páté avenue odtančit obří a směšné taneční číslo. Záporák tedy bude jednak zlý, ale také bude mít smysl pro humor. V tomhle ohledu vlastně bude plnit jednotlivé body svého manifestu: pomstít se všem, kteří mu kdy ublížili, zničit a ponížit Wall Street, zesměšnit celé Spojené státy před ostatními zeměmi a nakonec srovnat se zemí New York City, což je podle něj řídící centrum celé Ameriky. Taky se u toho ale bude chtít náležitě bavit, takže bude pověřovat různé duchy, aby plnili jeho úkoly.
Co se týče těch duchů, které oživí ze záhrobí, mohli by to všechno být mrtví vrazi a další známí padouši a vedle nich i – což by mohl být nápad za všechny prachy – zlí duši z ostatních koutů vesmíru. Ano, mám na mysli duchy mimozemšťanů! Náš svět nebude ve vesmíru jediný, kde umírají zlé a nebezpečné bytosti, takže by v záhrobí mohli sedět a nudit se nejrůznější mimozemské bytosti, které by jen čekali, až budou moci zase vyvést nějakou nekalost.
No, každopádně, s těmito nápady si teď pohrávám. Těším se, až je budu moci rozvést v prvním náčrtku scénáře. Snad jsem ti tímhle textem zpříjemnil oběd.
Zlom vaz! :o)
Paul
Na což mu Amy Pascal odpovídá, „To zní skvěle. Zavolám ti.“
V lednu 2015 je konečně oznámeno, které herečky se ujmou hlavních rolí: Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Leslie Jones a Kate McKinnon. Dřívější zvěsti o tom, že by měla být obsazena Jennifer Lawrence, Emma Stone, Cecily Strong, Lizzy Caplan, Gillian Anderson, Rebel Wilson nebo Amy Schumer se tedy ukazují jako nesprávné. Novináři o těchto nepodložených castingových informacích psali a spekulovali jen proto, aby jim čtenáři klikali na články a přinášeli zisk. V červnu se ke čtveřici žen přidává Chris „Thor“ Hemsworth v roli asistenta (sekretářky v původních filmech) a rozjíždí se samotná produkce.
Jaká je reakce internetu? V podstatě stejně (opatrně) pozitivní, jaká byla doposud. Zběžným pohledem do diskuse pod článkem o krotitelském obsazení na stránkách Deadline.com člověk zjistí, že se lidé celkově těší na Kristen Wiig a Kate McKinnon, že si nejsou jistí hereckými schopnostmi Leslie Jones a že někteří cítí lehkou averzi proti čemukoliv, o co se otře Melissa McCarthy. Nezapomínejme, že se jí v téhle době do kin ještě nedostala skvělá komedie Špión, takže si ji lidé pamatovali z příšerností Tammy a Z cizího krev neteče. Část diskutérů dále prská nad současnou hollywoodskou posedlostí předělávkami, část si trochu zoufá, že jim studio neobsadilo jejich jinou oblíbenou herečku, a část dokonce neskrývá nadšení z očekávaného dobrého filmu.
Jistě, mezi komentáři se objevují i hloupé reakce typu, „Krotitelé duchů? To spíš Krotitelé chlapů, ne?“ nebo, „To se dneska fakt musí všechny filmy točit pro ženský? Nemohli dát alespoň Krotitelům pokoj?“, kvůli kterým režisér Paul Feig neprozřetelně pronáší v rozhovoru pro Daily News, že „v geekovské kultuře narazíte na ty největší hajzly, co jsem kdy potkal,“ ale s odstupem času je třeba dodat, že těchto příspěvků je přeci jen málo a téměř nikdo na ně nereaguje. (Feigův „hajzlovský“ komentář se nicméně o více než rok později znovu objeví v tisku a proti režisérovi, nota bene jeho filmovému projektu, ještě více poštve už tak dost vytočené fanoušky.)
Začátek natáčení je kvůli změně vedení ve studiu Sony posunut o několik týdnů a přesouvá se z New Yorku do Bostonu. Změna vedení samozřejmě souvisí s vyhazovem Amy Pascal, kterou nahradil Tim Rothman. Ten na poslední chvíli snižuje Krotitelům duchů rozpočet o patnáct miliónů – ze $169 miliónů na $154 – a nutí je měnit veškeré plány a lokace. Film se do konce roku přesto podaří nějak natočit.
Neuvěřitelným způsobem ovšem dře marketingová kampaň. Od počátku produkce až do vypuštění traileru 3. března 2016 diváci z celého filmu viděli pouze plakát a sérii několika promo fotografií. Víc nic, což je u blockbusteru za více než $150 miliónů více než nevídané. Možné vysvětlení nabízí jeden anonymní diskutér ze stránek 4chan, který již na začátku února 2016 potenciálně odhaluje, nakolik tvorba tohoto filmu drhne, a v jak hlubokých, ehm, problémech se Sony nachází:
Co se důvěry studia v tenhle film týče, o spoustě věcí vypovídá to naprostý radiový ticho na poli marketingu a propagace. Od lidí blízkých produkci máme hlášení o tom, že je to naprostá katastrofa.
Většina herců se projektu upsala hlavně proto, že měli rádi původní filmy, takže chtěli natočit něco pořádnýho. Obzvlášť McCarthy do filmu šla, protože je děsná fanynka animovanýho seriálu The Real Ghost Busters. Jenže scénář údajně stojí za prd, a McCarthy se proto na place často hádala s režisérem Feigem. Chtěla totiž natočit pořádnej krotitelskej film v duchu toho osmdesátkovýho animovanýho seriálu, jenže s tím dementním scénářem zmohla leda velký kulový.
McCarthy se na place prej taky neustále štěkala s jednou z dalších hereček. Každej den se spíš než samotnýmu natáčení víc a víc času věnovalo tomu, aby měla každá stejný množství dialogu, stejnej počet asistentů a tak dál, aby se uklidnily a nešly si po krku. Kristen Wiig byla z toho filmu totálně nešťastná. Mezi natáčením scén nedělala nic jinýho, než že ze svýho přívěsu obvolávala kamarády a zoufala si jim, že se takovýhle pohromě vůbec upsala.
Vzhledem k tomu všemu musel celej štáb podepsat smlouvu o mlčenlivosti, která jim zabraňuje, aby s kýmkoliv rozebírali jakýkoliv detaily produkce a výslednýho filmu jinak než v absolutně pozitivním světle. Studio totiž nechce opakovat ten foxáckej debakl s Fantastickou čtyřkou, kdy dal samotnej režisér od projektu ruce pryč. Feigovy výlevy na Twitteru jsou způsobený v první řadě reálnou hrozbou toho, že mu krach tohodle filmu přinejmenším pořádně poničí kariéru a možná mu ji zařízne úplně. Studio už dlouho uhání právníky, aby klidně proti vůli donutilo nebo uplatilo původní herce třeba jen ke krátkýmu výstupu v novým filmu, protože doufá, že by tak film šel prodat alespoň na pocitu nostalgie. Kromě toho se po kasovním neúspěchu Šíleného Maxe Soňáci bojí drnkat na feministickou strunu.
Studio teď totálně panikaří, protože počítalo s tím, že Krotitelé duchů budou hit a že díky nim rozjede celej krotitelskej filmovej vesmír, jenže kvůli týhle obludnosti budou ten nápad muset na dvacet let uložit k ledu. Už jenom skoro neexistující propagace naznačuje, že se studio snaží minimalizovat finanční ztrátu. Film má jít za pár měsíců do kin, a my z něj zatím viděli jenom plakát a pár promo fotek. Zdá se, že Sony vsází všechno, co má, na reklamní spot během utkání Superbowlu, ale mimo něj nemá v podstatě žádnej marketingovej plán.
Schválně si to porovnejte třeba s takovým Deadpoolem, filmem za pár šlupek, kterýmu běžela marketingová kampaň víc než rok, nebo Batmanem v Supermanem, bijákem za 200 melounů, kterýmu jede dost agresivní reklamní kampaň už přes rok a půl. Oproti nim je u Krotitelů duchů okamžitě jasné, že někde něco nehraje.
Tato zpráva velké filmové weby neoblétne, protože není jisté, nakolik se jí dá důvěřovat. Anonymní zdroj z pochybných internetových stránek zde možná potvrzuje, co si lidé zhruba myslí, ale je také velmi dobře možné, že jim pouze přeříkává, co sami chtějí slyšet. Až do vydání traileru a uveřejnění dalších informací není nic jisté. Já bych si k textu snad ještě dovolil vypíchnout pár poznámek:
— McCarthy i Wiig, které se podle všeho měly na place rozštěkávat, jsou hollywoodské profesionálky, takže i kdyby měly výhrady ke scénáři nebo jedna k druhé, rozhodně by si kvůli tomu nedovolovaly zdržovat produkci. Celá tahle pasáž mi osobně přijde dost přibarvená.
— Rozpory mezi McCarthy a Feigem už mi přijdou uvěřitelnější. Feig ten hloupý scénář možná napsal, ale teprve ústřední herečky musí repliky nějak podat a prodat. A právě herečkám se pak lidé nejvíce vysmějí, když se jim to nepodaří… Čehož si McCarthy musí být velmi dobře vědoma. O nepříliš dobrých vztazích mezi ní a režisérem / zástupci studia ostatně leccos vypovídá i fakt, že když McCarthy varovala vedení, že je připravovaný trailer špatně koncipovaný, nikdo ji nechtěl poslouchat. V radiovém pořadu The John, Jay & Rich Show Melissa doslova řekla, „Věřte mi, že jsem o tom s nimi mluvila. Ten trailer mi připadal hrozně matoucí. Bylo mi ale řečeno, že můj názor nikoho nezajímá.“
— Smlouvu o mlčenlivosti nemusel štáb podepisovat proto, že je produkce takové peklo, ale proto, že se to tak běžně dělá. Opět mi to přijde ze strany autora jako pokus připepřit už takhle poměrně ostrou polévku.
— Zmínka o tom, že by se studio najednou bálo příliš feministického nádechu filmu, mi zase přijde, jako by se autor pokoušel něco málo si domyslet, a tak myslel a myslel, až přemyslel. Film i jeho marketingová kampaň sice pracují s dost zvrácenou formou feminismu (kterému by mělo jít v první řadě o rovnost, takže by v ústřední čtveřici ideálně měli hrát dvě ženy a dva muži; a postava Chrise Hemswortha by neměla být koncipovaná jako idiot na okrasu), ale i tak ji cpou, kam jen mohou. Do traileru, do rozhovorů i do mediálně šířené „wrap photo“, tedy památeční fotografie, kterou si štáb pořídil na konci natáčení. (Pro porovnání, takhle vypadalo wrap photo chystané komiksovky Wonder Woman.)
— Jinak ale proti textu nemám přílišné výhrady. Jestli ho sesmolil nějaký teen troll, který se na produkci nikterak nepodílel, odvedl dobrou práci. Ačkoliv jsem totiž přesvědčený o tom, že je text trochu přikrášlený, základ mi přijde věrohodný.
—————
Korekce: Lucifrid
—————
Něco podobného prosáklo přes hradbu mlčení u filmu Zoolander 2, kdy herci a studio nebylo zrovna na stejné vlně. Nevím, zda někdo z Vás sleduje seriál “Grimm,“ který začal skvěle, ale poslední dvě řady je vidět úpadek produkce i scénáře. Vlastně se z výše uvedeného seriálu stal mišmaš příšer a jihoamerické telenovely.
—
Problém všech remaků je ten, že vždy budou srovnávány z originálem. Docela dost na to doplácí Terminátor, kde Arnold může dělat třeba stojku, ale bez nového “Sama Raime,“ jsou všechny remaky odsouzený k osudu Krotitelek.
—
Nevěděl jsem, že Šílený Max byl neúspěch ?
Srovnávání s originálem je nevyhnutelné. Proto má smysl remaky dělat jen tehdy, když by předělávka nabídla nějakou novou verzi starého příběhu, nový záběr, novou myšlenku, nebo když by předělávka uměla využít nové technologie, které třeba původní tvůrci chtěli použít, ale ještě nemohli. Věc je skvělá předělávka, Dredd také, ale máte pravdu – většinou ty filmy nepřináší nic nového. Jen se přetočí starý příběh s neokoukanými tvářemi a doufá se, že to vydělá, protože lidé znají originál.
—
O Zoolanderovi jsem neslyšel. Postřehl jsem jen, že měl Stiller problémy se scénářem, ale jinak nic. Měl byste nějaký odkaz, nějaký zdroj?
—
Grimm není jediný seriál, kterého postihl tenhle osud. Kámen úrazu spočívá v měnících se scenáristech. Na začátku seriály začínají s určitou skupinou scenáristů. Když se seriál lidem líbí, scenáristé píší dál a dál, a pokud jsou hodně dobří a na jejich dílo se dívá hodně lidí, využijí toho jako odrazového můstku. Z původního seriálu odejdou, jsou nahrazeni nováčky, kvalita jde dolů… a jsme tam, kde píšete.
—
Šílený Max bohužel neúspěch byl. Proto také studio okamžitě neodkleplo druhý díl. Film stál 150 miliónů (čili nějakých 200-250 i s náklady na reklamu) a vydělal jich jen 378 (po odečtení marže provozovatelů kin jen polovinu z toho). Maxovi hodně uškodilo, že se nenasadil v Číně. Režisér George Miller sice mluví o pokračování, ale je ve hvězdách, kdy a pokud vůbec se k němu dostane…